Displacement of the traditional toys as a form of entertainment and learning in children under 12 years of age
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n62a9Keywords:
Learning, Entertainment, Children, ICTAbstract
Information and communication technologies (ICT) bring benefits for young people, although they also generate new challenges and problems to address, due to the excessive use of the population and specifically in minors. This type of technology is increasingly preferred by them, which is why the traditional toy store has been displaced. The present study aimed to identify the factors that influence the displacement of the traditional toy store, as a form of entertainment and learning, by ICT, in children under 12 years of age. To do this, a descriptive quantitative research was designed, a convenience sampling was applied, and a total of 138 adults (parents or guardians of the minors) were surveyed; surveys that were analyzed in a spreadsheet processor. It was found that minors prefer technological devices over traditional toys, but parents / caregivers prefer the latter so that they can entertain themselves and learn, and that this excessive preference for technological devices may also be influenced by adapting attitudes of the children. adults in the home.
Downloads
References
Abdel, S., Al-Shboul, M., Tannous, A., Banat, S., & Aldreabi, H. (2019). Young Children’s Use of Technological Devices: Parents’ Views. Modern Applied Science, 13(2), 66-80. http://www.ccsenet.org/journal/index.php/mas/article/view/0/38042
Alderete, M., y Formichella, M. (julio-diciembre, 2016). El acceso a las TIC en el hogar y en la escuela: su impacto sobre los logros educativos. Revista de Economía del Rosario, 19(2), 221-242. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/economia/a.5626
Aroca, Y. T. (2017). Influencia de los juegos tradicionales en el desarrollo del área socio afectiva de los niños y niñas de 5 a 6 años de edad de la escuela de educación básica “Sixto Liborio Macías” zona 5, distrito 09d19, provincia del guayas, cantón santa lucía, durante el periodo 2015-2016: diseño de una guía didáctica (Trabajo de grado de pregrado). Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/29720
Arroba, M., y Marzanbeitia, P. (2009). El tiempo libre de los niños. https://www.elsevier.es/es-revista-anales-pediatria-continuada-51-pdf-S169628180973210X
Ávila Díaz, W. D. (2013). Hacia una reflexión histórica de las TIC. Hallazgos, 10(19), 213-233. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2013.0019.13
Balart, C., y Cortés, S. (2018). Una mirada histórica del impacto de las TIC en la sociedad del conocimiento en el contexto nacional actual. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, (41). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6529351
Bautista-Vallejo, J. M., y López, N. R. (2002). El juego didáctico como estrategia de atención a la diversidad. Ágora Digital, (4), 1-9. https://core.ac.uk/download/pdf/60652763.pdf
Böhm, B., Karwiese, S. D., Böhm, H., & Oberhoffer, R. (2019). Effects of Mobile Health Including Wearable Activity Trackers to Increase Physical Activity Outcomes Among Healthy Children and Adolescents: Systematic Review. JMIR mHealth and uHealth, 7(4). https://doi.org/10.2196/mhealth.8298
Bolaño, M. (2019). Modelo basado en el uso de las TIC para la inclusión de estudiantes con capacidades diversas. Didáctica, Innovación y Multimedia, (37). https://ddd.uab.cat/record/206270
Cabero, J., y Llorente, M. (julio-diciembre, 2015). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC): escenarios formativos y teorías del aprendizaje. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 186-193. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a19
Cuesta, J., Muñoz, M., e Izquierdo, T. (2018). Ciberbullying: análisis comparativo entre menores de España y Francia. Revista de Humanidades, (33), 173-188. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6266685
Drigas, A., Kokkalia, G., & Lytras, M. D. (2015). ICT and collaborative co-learning in preschool children who face memory difficulties. Computers in Human Behavior, 51, 645-651. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.019
Espinoza, L., y Rodríguez, R. (enero-junio, 2017). El uso de tecnologías como factor del desarrollo socioafectivo en niños y jóvenes estudiantes en el noroeste de México. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(11). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=503954319009
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia –UNICEF-. (2017). Estado mundial de la infancia 2017: Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/media/48611/file
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia –UNICEF-. (2020). Pantallas en casa: Guía para acompañar a las familias en el uso de internet. https://www.unicef.org/uruguay/media/3001/file/Pantallas%20en%20casa.pdf
Gairín Sallán, J., y Mercader, C. (2018). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 125-140. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.284001
Gassó, A. M., Fernández-Cruz, V., Montiel, I., Martin-Fumadó, C., y Agustina, J. R. (abril-junio, 2019). Retos forenses ante la cibercriminalidad social en menores. Revista Española de Medicina Legal, 45(2), 73-76. https://doi.org/10.1016/j.reml.2018.11.003
Giménez, A. M., Maquillón, J. J., y Arnaiz, P. (2015). Usos problemáticos y agresivos de las TIC por parte de adolescentes implicados en cyberbullying. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 335-351. https://revistas.um.es/rie/article/view/199841
Huth, M., Vishik C., & Masucci, R. (2016). From Risk Management to Risk Engineering: Challenges in Future ICT Systems. In Griffor (Ed). Handbook of System Safety and Security Cyber Risk and Risk Management, Cyber Security, Threat Analysis, Functional Safety, Software Systems, and Cyber Physical Systems (pp. 131-174). Elsevier.
Jacovkis, P. M. (2011). Las TIC en América Latina: historia e impacto social. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 6(18). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92422639003
Konca, A. S., & Koksalan, B. (2017). Preschool children‘s interaction with ICT at home. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(2), 571-581. https://doi.org/10.21890/ijres.328086
Lau, P. W., Lau, E. Y., Wong, d., & Ransdell, L. (2011). A systematic review of information and communication technology-based interventions for promoting physical activity behavior change in children and adolescents. Journal of medical Internet research, 13(3). https://doi.org/10.2196/jmir.1533
Lepicnik, J., y Samec, P. (2013). Uso de tecnologías en el entorno familiar en niños de cuatro años de Eslovenia. Comunicar, 20(40), 119-126. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-03-02
Malo, S., y Figuer, C. (2010). Infancia, Adolescencia y Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en Perspectiva Psicosocial. Intervención Psicosocial, 19(1), 5-8. http://scielo.isciii.es/pdf/inter/v19n1/v19n1a02.pdf
Martínez, C. (enero-junio, 2018). El lugar de las emociones en la socialización familiar mediada por las TIC: una experiencia que transita entre la culpa, el miedo y la angustia en los padres y madres. Revista Eleuthera, 18, 133-149. https://doi.org/10.17151/eleu.2018.18.8
Matamala Riquelme, C. (2016). Uso de las TIC en el hogar: Entre el entretenimiento y el aprendizaje informal. Estudios Pedagógicos, 42(3), 293-311. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400016
Moraes, N., y da Silva, J. (2015). A Influência da Tecnologia na Infância: Desenvolvimento ou Ameaça? Psicologia o Portal dos Psicólogos, 1-13. https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0839.pdf
Perea, I. (2012). Influencia de los contenidos de las nuevas pantallas en la formación de niños y adolescentes: Estrategias comunicativas e hipermediaciones de los nativos digitales en las sociedades posmodernas (Tesis de doctorado). Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=53758
Rivera Arteaga, E., y Torres Cosío, V. (enero-junio, 2018). Videojuegos y habilidades del pensamiento. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 267-288. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.341
Roca, G. (Ed.). (2015). Las Nuevas tecnologías en niños y adolescentes: guía para educar saludablemente en una sociedad digital. Hospital Sant Joan de Déu http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Las%20nuevas%20tecnolog%C3%ADas%20en%20%20ni%C3%B1os%20y%20adolescentes.pdf
Sailema, A., Sailema, M., Amores, P., Navas, L., Mallqui, V., y Romero, E. (2017). Juegos tradicionales como estimulador motriz en niños con síndrome de Down. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002017000200001
Sanabria Zafra, E., Rodríguez Rodríguez, N., Zerpa Pérez, A. E., Prieto Marañón, P., y Alonso Rodríguez, M. (2020). El Pensamiento computacional: ¿Una nueva forma de entrenar la memoria de trabajo? Revista de Educación a Distancia (RED), 20(63), 1-16. https://doi.org/10.6018/red.401931
Sánchez, C., y Álvarez, E. (2018). Actitudes nocivas y riesgos para los menores a través de los dispositivos móviles. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(3), 147-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6479015
Suárez Palacio, P. A, Vélez Múnera, M., y Londoño Vásquez, D. A. (mayo-agosto, 2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 184-198. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/990/1438
Tena, R., Gutiérrez, M., & Llorente, M. (abril-junio, 2019). Technology use habits of children under six years of age at home. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103), 340-362. https://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701752
Torrecillas Lacave, T., Vázquez Barrio, T., Suárez Álvarez, R., y Fernández Martínez, L. M. (2020). El papel de los padres en el comportamiento online de menores hiperconectados. Revista Latina, (75), 121-148. https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1419
Torres Gastelú, CA., y Valencia Avilés, LA. (2013). Uso de las TIC e internet dentro y fuera del aula. UDGVirtual, 5(1), 108-119. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/381/319
Valencia-Arias, A., Herazo, C., Echeverri, L., Peña, J., Vásquez, S., Aguilera, M., Romero, K., Palacios, L., Villa, E., & Bran, L. (2017). How Does the Use of ICTs Affect Family Relationships? A Quantitative Approach. Global Journal of Health Science, 9(10), 92-108. https://doi.org/10.5539/gjhs.v9n10p92
Vásquez, Y., Nieves, M., Bravo, I., y Cabrera, J. (2013). El rescate de los juegos tradicionales. EFdeporte, (184). https://www.efdeportes.com/efd184/el-rescate-de-los-juegos-tradicionales.htm
Vekiri, I. (2010). Socioeconomic differences in elementary students’ ICT beliefs and out-of-school experiences. Computers & Education, 54(4), 941-950. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.029
Yancy, N., Cantillo, J., Correa, K., Nossa, O., y Vargas, C. (2018). Estrategia Pedagógica basada en las Tecnologías de Información y Comunicación dirigida a Padres y/o Cuidadores. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 113-122. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.14