The treatment of childhood in the Social Sciences: rationalities and influences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a2

Keywords:

Adultcentrism, Latin America, Childhood, Critical rationality, Tutelary rationality, Socialization

Abstract

This article has analyzed the prevailing rationalities since the 20th century in some of the sub-disciplines and social scientific theories in their treatment of childhood. Starting from the debate around Weber's interpretation of the possibility of existence and coexistence of different rationalities, an attempt was made to identify how developmental psychology, "traditional" sociological theory and sociology of childhood have rationalized their postulates from their scientific claim and at the same time, how these postulates have influenced in the consolidation and development of policies and institutions dedicated to the socialization of children in Latin America, such as kindergarten, school and family, mainly. The results of this analysis allow us to suggest that the dominant rationalities in the Social Sciences as well as in the institutions and societies of the Latin American region continue to reproduce tutelary and adultcentrist values. The “critical” position, of a counter-hegemonic nature, continues to be an epistemological option that is minimally addressed and its consolidation is in the making.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, S., Gómez, A., Ospina, M., y Ospina, H. (2014). La hermenéutica ontológica política o hermenéutica performativa: una propuesta epistémica y metodológica. Revista Nómadas, (40), 206-219. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105131005014.pdf

Aversa, M. (2016). Las tramas sociales de la minoridad: infancias pobres y oficios “deshonestos” en la ciudad de Buenos Aires, fines del siglo XIX y principios del XX. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, (8), 132-153. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=455646948008

Bajoit, G. (2008). La renovación de la sociología contemporánea. Revista Cultura y Representaciones Sociales, 3(5), 9-31. http://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v3n5/v3n5a1.pdf

Ballatán, G., y Campanini, S. (2008). La participación política de niños y jóvenes adolescentes: Contribución al debate de la democratización de la escuela. Cuadernos de Antropología Social, (28), 85-106. https://www.redalyc.org/pdf/1809/180913915005.pdf

Bell, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. Basic Books.

Bourdieu, P., y Passeron, J. (2008). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Popular.

Bustelo, E. (2007). El recreo de los niños. Argumentos para otro comienzo. Siglo XXI.

Cannella, G., y Viruru, R. (2004). Childhood and Postcolonization: Power, Education, and Contemporary Practice. Routledge Falmer.

Capera, J., y Ñañez, J. (2017). Una mirada crítica al concepto de dominación y racionalidad en el pensamiento de Max Weber. Revista Faia, 6(27), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5845471

Ceballos, L. (2018). La infancia y el hábitat urbano informal. Reflexiones sobre Bogotá, Colombia. Bitácora, 28(1), 85-92. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/57890/pdf

Coto, M. (2012). La agencia de la niña y el niño en la condición pre-ciudadana. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-19. https://www.redalyc.org/pdf/447/44723437019.pdf

Delalande, J. (2009). Les enfants entre eux: Des jeux, des règles, une morale. Autrement.

Duarte, C. (2016). Genealogía del adultocentrismo. La constitución de un patriarcado adultocéntrico. En C. Duarte, y C. Álvarez (Eds.), Juventudes en Chile. Miradas de jóvenes que investigan (pp. 17-47). Social ediciones.

Dubaniewicz, A. (1997). Abandono de menores. Historia y problemática de las instituciones de protección. edición de la autora.

Durkheim, E. (1956). Education and sociology. Macmillan. (obra original publicada en 1922).

Escobar, H. (2020). La racionalidad instrumental como génesis de la conciencia tecnocrática. Revista Lumen Gentium, 2(2), 52-66. https://revistas.unicatolica.edu.co/revista/index.php/LumGent/article/view/153/90

Fávero, S. M. (2018). Sobre padres e hijos en la ley brasileña: una mirada histórica (1916-2009). En L. Lionetti, I. Cosse y M. Zapiola (Comps.), La historia de las infancias en América Latina (pp. 225-239). Tandil.

Fernández, S. (2014). Integralidades en juego. Racionalidades y tecnologías de gobierno de la infancia en la promoción y protección de derechos de niñas, niños y adolescentes. Revista Pilquen, 17(2), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/3475/347532483008.pdf

Fonseca, J., y Prieto, J. (2020). Marx y Weber: El ethos de la burguesía y los orígenes del capitalismo moderno. Revista Desafíos, 32(2), 1-28. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/desafios/a.8183

Gaitán, L. (2006a). La nueva sociología de la infancia. Política y Sociedad, 43(1), 9-26. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130009A/22625

Gaitán, L. (2006b). Sociología de la Infancia: nuevas perspectivas. Síntesis.

Gaitán, L. (Julio de 2013). Socialización e infancia en la teoría sociológica. Trabajo presentado en XI Congreso Español de Sociología, Madrid. https://www.academia.edu/37460283/SOCIALIZACI%C3%93N_E_INFANCIA_EN_LA_TEOR%C3%8DA_SOCIOL%C3%93GICA_1

García, P. (2010). Niñez indígena. Derechos y trabajo infantil. En Organización Internacional del Trabajo (Ed.), Niñez Indígena en América Latina. Situación y Perspectivas (pp. 17-108). http://white.lim.ilo.org/ipec/documentos/publi_encuentro_final.pdf

Gauchet, M. (2004). L´enfant du désir. Le débat, 1(132), 98-121. http://le-debat.gallimard.fr/articles/2004-5-l-enfant-du-desir/

Gavarini, L. (2011). L´enfant, symptôme de la difficulté d´être parent aujourd´hui? En D. Coum (Ed.), Que veut dire être parent aujourd´hui? (pp. 95-108). Érès.

Gee, J. P. (2005). La ideología en los discursos, lingüística social y alfabetizaciones (2a. ed., P. Manzano, Trad.). Fundación Paideia Galiza.

Giddens, A. (1995). La Constitución Social. Bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu. (obra original publicada en 1984).

González, D. (2015). El gobierno de la niñez y la adolescencia en situación de calle: un estudio de la racionalidad de las políticas sociales focalizadas (tesis de maestría). Universidad de la República.

Gramsci, A. (1999). Cuadernos de la cárcel. Era.

Gstettner, P. (1981). The conquest of the child by science. From the history of discipline. Rowohlt.

Jenks, C. (1982). The Sociology of childhood: essential readings. Batsford Academic and Educational.

Jenks C. (1989). Social Theorizing and the Child: Constraints and Possibilities. En S. Doxiadis., & S. Stewart (Eds.), Early Influences Shaping The Individual (pp. 93-102). NATO ASI Series (Series A: Life Sciences).

Jenks, C. (2005). Childhood (2 Ed.). Routledge.

Jenks, C. (2009). Constructing childhood sociologically. En M. Kehily (Ed), An introduction to Childhood Studies (2 ed.). McGraw-Hill. https://doi.org/10.1080/09540250903192432

Kuhn, T. (1982). La tensión esencial: Estudios selectos sobre la tradición y el cambio en el ámbito de la ciencia. Fondo de Cultura Económica.

Latour, B. (2006). Changer de société, refaire de la sociologie. La Découverte.

Liebel, M. (2016). ¿Niños sin Niñez? Contra la conquista poscolonial de las infancias del Sur global. Millcayac Revista Digital de Ciencias Sociales, 3(5), 245-272. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/770

Lionetti, L. (2018). La construcción del campo de la infancia anormal en Argentina. Discursos, representaciones y prácticas profesionales. En L. Lionetti, I. Cosse y M. Zapiola (Comps.), xx La historia de las infancias en América Latina (pp. 47-72). Tandil.

Llobet, V. (2010). ¿Fábricas de niños? Las instituciones en la era de los derechos. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Lozano, M., Mendoza-Toraya, M., Rocha, F., & Welter, Z. (2016). La Apropiación Social de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación (ASCTI): políticas y prácticas en Chile, Colombia, Ecuador y Perú. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 8(15), 25-40. https://doi.org/10.22430/21457778.406

Mannheim, K. (2012). Le Problème des générations. Éditions Armand Colin. (Obra original publicada en 1928).

Martínez, M., y Muñoz, G. (2015). Construcción de imaginarios de la infancia y formación de educadoras de párvulos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 343-355. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692 715X2015000100021&script=sci_abstract&tlng=es

Mead, G. H. (1982). Espíritu, persona y sociedad: desde el punto de vista del conductivismo social. PaidÓs.

Mendel, G. (1971). Pour décoloniser l´enfant. Sociopsychanalyse de l´autorité. Payot.

Morales, S., y Magistris, G. (2019). El co-protagonismo como nuevo paradigma de infancia: Hacia un horizonte emancipatorio en las relaciones intergeneracionales. Kairos, 23(44), 1-21. http://www.revistakairos.org/wp-content/uploads/morales-magistris.pdf

Neustadter, R (1989). Phone Home: From Childhood Amnesia to the Catcher in Sci-Fi—the Transformation of Childhood in Contemporary Science Fiction Films. Youth & Society, 20(3), 227-240. https://doi.org/10.1177/0044118X89020003001

Osorio, A. (enero-abril, 2016). La ampliación de la participación infantil en México. Una aproximación sociológica a sus razones, obstáculos y condiciones. Sociológica, 31(87), 111-142. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v31n87/v31n87a4.pdf

Parsons, T. (1951). The social system. Routledge.

Pavez, I., y Sepúlveda, N. (agosto, 2019). Concepto de agencia en los estudios de infancia. Una revisión teórica. Sociedad e Infancias, 3(1), 193-210. https://doi.org/10.5209/soci.63243

Piaget, J. (1972a). La psicología de la inteligencia. Crítica.

Piaget, J. (1972b). Psicología y epistemología. Emecé editores.

Plesnicar, L. N. (julio-diciembre, 2017). Las infancias en el orden global desigual. Diálogo con Manfred Liebel (entrevista). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1332-1336. https://www.redalyc.org/pdf/773/77352074038.pdf

Polisena, M. (2018). La racionalización en Occidente: experiencia del desencanto del mundo: Max Weber y George Bataille. Eikasia Revista de Filosofía, (86), 131-139. http://www.revistadefilosofia.org/84-06.pdf

Prout, A. (2008). Culture-nature and the construction of childhood. En K. Drotner, y S. Livingstone (Eds.), The international handbook of children, media and culture (pp. 21-35). Sage.

Punch, S. (2001). Negotiating Autonomy: Childhoods in Rural Bolivia. En L. Alanen, y B. Myall (Eds.), Conceptualising Child-Adult Relations (pp. 23-36). Routledge Falmer.

Pussetto, M. (2016). Entre niñez, estado y adultocentrismo. Cercanías y distancias desde una práctica extensionista. Crítica y Resistencias, (2), 188-205. https://www.criticayresistencias.com.ar/revista/article/view/78/75

Renaut, A. (2004). La fin de l´autorité. Flammarion.

Rodríguez, I. (2003). Condicionantes teóricos en el surgimiento de la sociología de la infancia: el caso de la sociología Española. http://www.derechosinfancia.org.mx/Temas/temas_sociologia1.htm

Rodríguez, I. (2007). Para una sociología de la infancia: aspectos teóricos y metodológicos. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta de Moebio, (49), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10131417001

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P., y Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65. https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/544/408

Villegas, F. G. (2000). El concepto de racionalidad en Max Weber. En C. Trueba (Coord.), Racionalidad, lenguaje, argumento y acción (pp.229-242). UAM.

Weber, M. (1983). Ensayos sobre sociología de la religión. Taurus.

Weber, M. (1992). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Península.

Wetherell, M., y Potter, J. (1996). El análisis de discurso y la identificación de reportorios interpretativos. En A.J. Gordo y J. Linaza (Coords.), Psicologías, Discursos y Poder (pp.63-78). Visor.

Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Península.

Wrong, D. (1961). The Oversocialized Conception of Man in Modern Sociology. American Sociological Review, 26(2), 183-193. http://www.jstor.org/stable/2089854

Zapiola, M. C. (2018). Estado e infancia en Argentina: reflexiones sobre un recorrido historiográfico. En L. Lionetti, I. Cosse y M. Zapiola (Comps.), xx La historia de las infancias en América Latina (pp. 91-112). Tandil.

Published

2021-03-09

How to Cite

Alaniz Rodríguez, L. D. (2021). The treatment of childhood in the Social Sciences: rationalities and influences. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (63), 5–38. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a2

Issue

Section

Artículos de Investigación