Analysis of psychological change in young people from an artistic group in Medellín-Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a8

Keywords:

Art, Identity, Youth, Psychology, Psychosocial

Abstract

The psychosocial factors that promoted the psychological change produced in six young people from the Carpinelo neighborhood (Commune 1) of the city of Medellín-Colombia, graduated from the “Derecho a Soñar” (Right to Dream) program of the Ciudad Don Bosco Institution and members of the artistic collective nativos are described and analyzed. The methodology used was qualitative; Through interviews and participant observation, data on the change process (beginning and evolution) were collected, which were processed through triangulation and, later, analyzed from some theories and concepts of social psychology and post-Freudian psychoanalysis. Specifically, the incidence of art, the break dance type of dance, was analyzed as a psychosocial intervention strategy that promoted psychological change in these young people, so that they would re-signify their life stories and reconstruct their personal identities as dancers and social leaders who currently carry out artistic activities of prevention of psychosocial problems and promotion of healthy lifestyles with children and adolescents in the sector, through dance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, D., Bohórquez, S., y Macías, C. (2010). La danza urbana “break dance” como aporte en la formación integral del ser humano y reconstrucción de una cultura [Proyecto de grado de pregrado]. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Ahassi, C. (2008). Break dance: Del performance urbano al agenciamiento corporal [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar.

Barrera, D., y Ortiz, M. (2017). La Red de Escuelas de Música de Medellín: un espacio para la construcción de la identidad de los adolescentes participantes. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 238-255. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/822/1340

Castrillón Baquero, J. E., Palacio Pérez, A. F., y Uribe Aramburo, N. I. (2020). Construcciones Estéticas: Una Experiencia a Partir de la Narrativa Biográfica en un Club de Lectura de la Ciudad. The Qualitative Report, 25(10), 3657-3682. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol25/iss10/11

Castrillón Osorio, L. C., Hidalgo Cossio, C., Carmona Villada, D., y Vásquez Lopera, C. M. (septiembre-diciembre, 2018). Evaluación de cambio en psicoterapia con niños institucionalizados. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 36-53. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/995/1443

Coronado, L., Díaz, J., y Estaba, J. (2014). Más allá de la piel. Propuesta audiovisual de extensión social de la Universidad Autónoma del Caribe y la fundación África Mía [Monografía de pregrado]. Universidad Autónoma del Caribe.

Cuenca, J. (2016). Los jóvenes que viven en barrios populares producen más cultura que violencia. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 141-154. https://www.doi.org/10.15446/rcp.v25n1.49970

Erikson, E. (1957). La confirmación del delincuente. En E. Erikson, Un modo de ver las cosas (pp. 556-563). Fondo de Cultura Económica.

Erikson, E. (1968). La identidad psicosocial. En E. Erikson, Un modo de ver las cosas (pp. 600-608). Fondo de Cultura Económica.

Ey, L.-A. (2014). The Influence of Music Media on Gender Role and Self-identity: Perceptions of Children Aged 6 and 10 years [La influencia de los medios musicales en el rol de género y la propia identidad: percepciones de los niños de 6 y 10 años]. Children Australia, 39(3), 147-160. https://doi.org/10.1017/cha.2014.17

Fernández, M., Espinoza, H., Gallego, G., Moreno, F., Rico, F., Uribe, N., y Valencia, M. (2015). Adolescencias, recorridos y contextos: una historia de sus concepciones psicoanalíticas. Fondo Editorial FCSH, Universidad de Antioquia. http://hdl.handle.net/10495/7692

Fernández, M., y Uribe, N. (2015). Anna Freud. En M. Fernández (Dir.), Adolescencias, recorridos y contextos: una historia de sus concepciones psicoanalíticas (pp. 73-95). Fondo Editorial FCSH, Universidad de Antioquia. http://hdl.handle.net/10495/7692

Fernández, T., y Ponce De León, L. (2012). Trabajo social con familias. Ediciones Académicas.

Freud, S. (2008). El malestar en la cultura. En S. Freud, Obras completas. Vol. XXI (J. L. Etcheverry, Trad.) (pp. 57-140). Amorrortu. (Obra original publicada en 1930).

Freud, S. (2008). Psicología de las masas y análisis del yo. En S. Freud, Obras completas. Vol. XVIII (J. L. Etcheverry, Trad.) (pp. 63-136). Amorrortu. (Obra original publicada en 1921).

Garcés Montoya, Á., Medina Holguín, J. D., y Tamayo, P. A. (enero-junio, 2007). Territorialidad e Identidad Hip Hop raperos en Medellín. Anagramas, 5(10), 125-138. https://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/777

Garcés, Á. (2009). Etnografías vitales: música e identidades juveniles. Hip hop en Medellín. Folios, (21), 125-140. https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/6436

García, J. (2006). Las rutas del giro y el estilo: la historia del break dance en Bogotá. Ed. Rosarista.

Gil Lujan, K., Montoya Velilla, L., Ocampo Mejía, L. N., Orozco Orozco, L. M., y Pineda González, P. A. (2016). La metáfora en terapia familiar: autores de referencia, uso y aportes a la práctica terapéutica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 146-163. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/802/1322

González, C., y Paniagua, R. (2009). Las problemáticas psicosociales en Medellín: una reflexión desde las experiencias institucionales. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 27(1), 26-31. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12027105

Lapierre, A., y Aucoutourier, B. (1983). La simbología del movimiento. Científico-Médica.

Levy, F. J., Pines, J., & Leventhal, F. (Eds.). (1995). Dance and Other Expressive Art Therapies – When Words are Not Enough [Danza y otras terapias de arte expresivo: cuando las palabras no son suficientes]. Routledge.

Moraga, M., y Solórzano, H. (2005). Cultura Urbana Hip-Hop. Movimiento contracultural emergente en los jóvenes de Iquique. Última Década, (23), 77-101. https://www.scielo.cl/pdf/udecada/v13n23/art04.pdf

Muñoz, P., y Martín G. (2010). Estrategias artísticas como herramientas de aprendizaje e integración sociolaboral en personas con discapacidad. TOG, 7(6), 161-168. http://www.revistatog.com/suple/num6/integracion.pdf

Murillo, D. (2011). Los jóvenes de la cultura hip hop: formas de identificación y estatus político en el municipio de Soacha. En VI Jornadas de Jóvenes Investigadores. Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/000-093/38.pdf?view

Ochoa, V. (2006). El baile: representación social y práctica saludable. Investigación y Educación. Enfermería, 24(2), 54-63. http://www.redalyc.org/pdf/1052/105215402005.pdf

Ovejero, A. (2007). Sigmund Freud: Reflexiones sobre una historia de vida. Encuentros en Psicología Social, 4, 41-51.

Patiño, C. (2006). La muerte y los jóvenes: un caso de identidad psicosocial Gótica (Dark). Informes Psicológicos, 8, 69–87. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/767

Patiño, C. D., Estefan Upegüi, O., y Echavarría, I. C. (2005). La identidad metalera: una vivencia emocional. Informes Psicológicos, 7, 39-55. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/689

Ramachandran, V. (2003). Los laberintos del cerebro. Liebre de Marzo.

Rodríguez, A. (2012). La cultura hip hop: mensajes, ideas y actitudes que transmite el rap. Aproximaciones a su potencial como herramienta socioeducativa. Universidad Santiago de Compostela.

Rodríguez, R., y Dueso, E. (2015). Consideraciones alrededor de la Danza Movimiento Terapia y sus aplicaciones en el ámbito social. Arteterapia - Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 127-137. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51687

Rojas, G. (7 de marzo de 2019). Hip hop una historia de transformación social en Medellín. El Mundo. https://www.elmundo.com/noticia/Hip-hop-una-historia-de-transformacion-social-en-Medellin/375944

Sachs, C. (1980). Storia della danza [Historia de la Danza]. IL Saggiatore.

Suárez, J. (2014). Subjetividades y prácticas sociales en el rap (Diálogo con algunos grupos y raperos de Engativá) [Trabajo de grado de maestría]. Universidad Pedagógica Nacional.

Torrado, O., Hernández, A., Calvete, E., y Prada, E. (2021). Factores protectores y de riesgo asociados a las conductas delictivas en adolescentes: una revisión sistemática. Revista Criminalidad, 63(1), 105-122. http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v63n1/1794-3108-crim-63-01-105.pdf

Torres, C. (2009). El Hip Hop: instrumento de transformación social. Gimnasio Josefina Castro de Escobar.

Uribe, N. (2013). Concepciones psicoanalíticas del dibujo en la clínica con niños. Revista Affectio Societatis, 10(19), 48-59. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/affectiosocietatis

Uribe, N. (2018). Violencia, psicología de masas y barras de fútbol. Revista Criminalidad, 61(1), 85-96. http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v61n1/1794-3108-crim-61-01-00085.pdf

Uribe, N. (2020). Efectos psicológicos de la literatura en mujeres de un club de lectura en Medellín. Pensamiento Psicológico, 18(1), 127-140. https://dx.doi.org/10.11144/javerianacali.ppsi18-1.eplm

Velasco, H., y Díaz, A. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Trotta.

Vélez Muñoz, D., López Jiménez, M., y Díaz Facio Lince, V. E. (septiembre-diciembre, 2020). Arte popular, memoria y duelo en víctimas del conflicto armado colombiano. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (61), 203-223. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n61a12

Walls, E. (2009). Graffiti, hip hop, rap, break dance. Las nuevas expresiones artísticas. http://www.eduinnova.es/monografias09/graffitirap.pdf

Wengrower, H., y Chaiklin, S. (2008). La vida es danza. El arte y la ciencia de la Danza Movimiento Terapia. Gedisa.

Wigman, M. (2006). El lenguaje de la danza. Ediciones del Aguazul.

Published

2022-01-31

How to Cite

Uribe Aramburo, N. I. (2022). Analysis of psychological change in young people from an artistic group in Medellín-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (65), 200–234. https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a8

Issue

Section

Artículos de Investigación