Levels of stress perception in the time of COVID-19, due to virtuality in university students, Barranquilla-Colombia.
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n67a7Keywords:
Health Sciences, Stress, University student, Perception, PandemicAbstract
In order to establish the perception of stress in first-semester students of the Metropolitan University-Barranquilla, a Likert questionnaire was used as a data collection instrument, structured with 27 questions about stressors related to virtual classes, where the student, according to their perception, should respond to stress levels: Normal, Mild, Moderate and Severe. Obtaining that the stressors with the highest levels of perception were the excess of academic activities, the unstable Internet network and the interruption in the electrical flow; also, it was observed that the level of perception of severe stress was slightly higher in women, compared to men; It was also found that some academic programs present a higher level of stress perception, which would be explained by the number of women enrolled in the programs, and as stated above, the levels of stress perception in women are higher, compared to men. On the other hand, the level of perceived stress did not show dependence on age (p: 0.1471). Finally, strategies are proposed to reduce stress levels, which can be implemented at the Metropolitan University and other educational institutions.
Downloads
References
Abadia, L. K., Bernal, G. L., Gómez, S. C., Díaz, S. A., Vega, C. A., & Garzón, O. D. (2020). Educación superior en tiempos de Covid-19; Estado del arte y prospectivas. Pontificia Universidad Javeriana. https://secureservercdn.net/198.71.233.138/evb.eef.myftpupload.com/wp-content/uploads/2020/08/EDUCACIO%CC%81N-SUPERIOR-EN-TIEMPOS-DE-COVID-LEE-JAVERIANA-7MAY2020-nota-de-cita.pdf
Apaza, C. M., Seminario, R. S., & Santa-Cruz, J. E. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19 – Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 402-413. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32385
Asenjo, J., Linares, O., & Díaz, Y. (2021). Nivel de estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Investigación en Salud, 5(2), 59-66. https://doi.org/10.35839/repis.5.2.867
Asociación Colombiana de Educación Privada. (2021). Diez retos de la educación en Colombia para el 2021. ASOCOLDEP. https://www.asocoldep.edu.co/2021/03/16/diez-retos-de-la-educacion-en-colombia-para-el-2021/
Avendaño Pulgarín, K. M., & Jaramillo Álvarez, M. (2021). Buenos hábitos de estudio: una apuesta a la permanencia estudiantil [Trabajo de grado de pregrado, Universidad de Antioquía] Archivo digital Universidad de Antioquía. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/24684/10/Avenda%C3%B1oKenyhy_2021_HabitosEstudioBienestar.pdf
Avendaño, N. (2019, 20 de mayo). Electricaribe recibe más de mil quejas diarias. El Heraldo. https://www.elheraldo.co/barranquilla/electricaribe-recibe-mas-de-mil-quejas-diarias-633718
Barón Hernández, M. M., & Rodríguez Pérez, W. (2018). Nivel de estrés de los estudiantes reportados en riesgo académico. 2015-1 [Trabajo de grado de pregrado, Universidad de Córdoba] Archivo digital Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/827
Barra-Almagia, E. (2009). Influencia del estrés y el ánimo depresivo sobre la salud adolescente: análisis concurrente y prospectivo. Universitas Psychologica, 8(1), 175-182. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/239
Barraza, A. (2003). El estrés académico en los alumnos de posgrado de la Universidad Pedagógica de Durango. VII Congreso Nacional de Investigación Educativa. Guadalajara, México.
Barraza, A. (2009). Estrés académico y burnout estudiantil. Análisis de su relación en alumnos de licenciatura. Psicogente, 22(12), 272-283. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1163
Barraza, A., & Acosta, M. (2007, marzo-abril). El estrés de examen en educación media superior CASO. Colegio de Ciencias y Humanidades de la Universidad Juárez del Estado de Durango. Innovación Educativa, 7(37), 16-37. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179420820003
Berrío, N., & Mazo, R. (2011). Estrés académico. Revista de Psicología, 3(2), 65-82. https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/11369
Borges, F. (2005). La frustración del estudiante en línea. Causas y acciones preventivas. Digithum, 7, 1-9. http://dx.doi.org/10.7238/d.v0i7.536
Brooks, S. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence [El impacto psicológico de la cuarentena y cómo reducirlo: revisión rápida de la evidencia]. The Lancet, 395, 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Cabanach, R. G., Fariña, F., Freire, C., González, P., & Ferradás, M. M. (2013, junio). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European Journal of Education and Psychology, 6(1), 19-32. https://doi.org/10.30552/ejep.v6i1.89
Coduti, P. S., Gattás, Y. B., Sarmiento, S. L., & Schmid, R. A. (2013). Enfermedades laborales: cómo afectan el entorno organizacional. [Trabajo de grado de pregrado, Universidad Nacional de Cuyo]. Archivo digital Universidad Nacional de Cuyo. https://bdigital.uncu.edu.ar/5215
Chalpartar Nasner, L. T. M., Fernández Guzmán, A. M., Betancourth Zambrano, S., & Gómez Delgado, Y. A. (2022, mayo-agosto). Deserción en la población estudiantil universitaria durante la pandemia, una mirada cualitativa. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (66), 37-62. https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a3
Estrada, G. E., Mamani, M., Gallegos, N. A., Mamani, H. J. & Zuloaga, M. C. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40(1), 88-93. http://doi.org/10.5281/zenodo.4675923
Fabrice, D., González, F., & Hassen, R. (2010). Neurobiología del estrés. Revista Chilena de Neuro-psiquiatría, 48(4), 307-318. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272010000500006
García-Lirios, C., & Bustos-Aguayo, J. M. (2021). Diseño y evaluación de un instrumento para medir el uso de internet en la era COVID-19. Revista CEA, 7(14), e1665. https://doi.org/10.22430/24223182.1665
García-Ros, R., Pérez-González, F., Pérez-Blasco, J., & Natividad, L. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011
García, A. (2011). Efecto del estrés percibido y las estrategias de aprendizaje cognitivas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios noveles de ciencias de la salud. [Tesis de doctorado, Universidad de Málaga]. Archivo digital Universidad de Malaga. http://hdl.handle.net/10630/4905
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia - RIED, 24(1),9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
García, M. C., & Matud, M. P. (2018). Diferencias de género en el estrés y la salud de las personas mayores. Dilemata, Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 26, 157-168. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000184
Giraldo, M., Del Río, A., & García, B. (2021). La pandemia COVID-19: Priorización sanitaria en España. Bioderecho.es, (13), 1-26. https://doi.org/10.6018/bioderecho.481321
Gómez-Luna, L. M., Guasch-Hechavarría, F., García-González, A., Muñoz-Padilla, A., Moya-Gómez, A. E., & Savón-Vaciano, Y. (2020). Un análisis de la percepción del riesgo ante la Covid-19. Ciencia en su PC, 1(2), 1-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181363909001
González, D. L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 9(25), 158-179. https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10
Juárez, A. (2020). Síndrome de burnout en personal de salud durante la pandemia COVID-19: un semáforo naranja en la salud mental. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 52(4), 432-439. https://doi.org/10.18273/revsal.v52n4-2020010
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping [Estrés, evaluación y afrontamiento]. Springer publishing company. https://tinyurl.com/2jbsh2yw
Marquina, R., & Jaramillo-Valverde, L. (2020). El COVID-19: Cuarentena y su Impacto Psicológico en la población. Scientific Electronic Library Online https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/452/560
Marty, M., Lavín, G., Figueroa, M., & Cruz, M. (2005). Prevalencia de estrés en estudiantes del área de la salud de la Universidad de los Andes y su relación con enfermedades infecciosas. Revista Chilena de Neuro-psiquiatría, 43(1), 25-32. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331527697004
Matud, M. P. (2017). Género, estrés y capital social. En G. Bernabé, & A. Álvarez (Edits.), Género y salud. Binomio que condiciona la calidad de vida de mujeres y hombres (pp. 91-104). Sociedad Latina de Comunicación Social. http://cuadernosartesanos.org/Psicologia/2017/cdp05.pdf
Matud, M. P., Díaz, F., Aguilera, L., & Rodríguez, V. M. (2003). Diferencias de género en ansiedad y depresión en una muestra de estudiantes universitarios. Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 3(1), 5-15. http://masterforense.com/pdf/2003/2003art1.pdf
Mazo, R., Londoño, K., & Gutiérrez, Y. (2013). Niveles de estrés académico en estudiantes universitarios. Informes Psicológicos, 13(2), 121-134. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/1503
Méndez, C., Parodi, C. G., Bello, C., & Villagrán, I. (2021). Percepción del aprendizaje en línea adaptado en contexto de COVID-19 en estudiantes de Nutrición. Investigación en Educación Médica, 10(40),37-51. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2021.40.21354
Montalvo-Prieto, A., Blanco-Blanco, K., Cantillo-Martínez, N., Castro-González, Y., Downs-Bryan, A., & Romero-Villadiego, E. (2015). Estrés académico en los estudiantes del área de la salud en una universidad pública, Cartagena-Colombia. Revista Ciencias Biomédicas, 6(2), 309-318. https://doi.org/10.32997/rcb-2015-2959
Organización Mundial de la Salud. (2010). Entornos laborales saludables: fundamentos y modelo de la OMS. Contextualización, práctica y literatura de apoyo. https://apps.who.int/iris/handle/10665/44466
Organización Mundial de la Salud. (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19
Pérez de Celis-Herrero, M., & Cavazos-Arroyo, J. (2021). Percepción del riesgo de COVID-19 y medidas preventivas en México. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 59(5), 377-86. http://revistamedica.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_medica/article/view/4064
Prada, R., Gamboa, A. A., & Suárez, Hernández, C. A. (2021). Efectos depresivos del aislamiento preventivo obligatorio asociados a la pandemia del Covid-19 en docentes y estudiantes de una universidad pública en Colombia. Psicogente, 24(45), 108-127. https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156
Presidencia de la República de Colombia. (2020, 22 de marzo). Decreto 457, por el cual se imparten instrucciones en virtud de la emergencia sanitaria generada por la pandemia del Coronavirus COVID-19 y el mantenimiento del orden público. Diario oficial. Año CLV. N. 51264.
Polo, A., Hernández, J., & Poza, C. (1996). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 2(2-3), 159-172. https://docplayer.es/5046552-Evaluacion-del-estres-academico-en-estudiantes-universitarios.html
Quishpi, V. C., Cachimuel, M. L., Velastegui, A. A., & Veloz S, D. A. (2022). Percepción de riesgo de contagio por COVID-19 en estudiantes de enfermería. Revista Eugenio Espejo, 16(1),50-58. https://doi.org/10.37135/ee.04.13.06
Rodríguez-Ceberio, M. (2021). Psicólogos en el frente: la atención durante la crisis del Covid-19. De las emociones tóxicas a la salud psicológica. Archivos de Medicina, 21(1),225-241. https://doi.org/10.30554/archmed.21.1.3941.2021
Rodríguez Guerrero, D. (2021). Revisión sistemática sobre la relación entre la salud mental y la actividad física en adultos durante la emergencia de salud pública por la covid-19 en el año 2020. [Trabajo de grado de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Archivo digital Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/33971
Rodríguez, E., & Sánchez, M. (2022). Estrés académico en estudiantes de Ciencias de la Salud en la modalidad de educación a distancia en tiempos de COVIS-19. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 51-69. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.003
Rondón, J., Fajardo, M., Morales, C. L., Rondón, R. Y., & Rondón, R. V. (2020). Impacto psicologico de la cuarentena en tiempo de Covid-19. V Congreso virtual de Ciencias Morfológicas, V Jornada Científica de la Cátedra Santiago Ramón y Cajal (pp. 1-17). Morfovirtual 2020. http://morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/viewFile/345/280
Sandín, B., Valiente, R. M., García-Escalera, J., & Chorot, P. (2020). Impacto psicológico de la pandemia de COVID-19: Efectos negativos y positivos en población española asociados al periodo de confinamiento nacional. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 25(1). https://doi.org/10.5944/rppc.27569
Segura, M. P., Ledesma, A. J., Osorio, J. C., Moreno, L. D., Rojas, J., Mosquera, J. A., Ramírez, J. A., & Álvarez, J. E. (2020). Sobre la obligada "virtualización" de los programas académicos en tiempos de pandemia: Percepciones des los programas de ingeniería industrial del Valler del Cauca y Cauca. En Encuentro Internacional de Educación de Ingeniería ACOFI (pp. 1-10). Asociación Colombiana de Facultades de Ingeniería - ACOFI. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/732/737
Serebrisky, T., Brichetti, J. P., Rivas, M. E., & Sanin, M. E. (2020). El impacto del COVID-19 en la demanda de servicios. BID Mejorando Vidas. https://blogs.iadb.org/agua/es/servicios-de-infraestructura-asequibles-para-todos-en-tiempos-de-coronavirus-y-mas-alla/
Silva-Ramos, M. F., López-Cocotle, J. J., & Columba, M. E. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, 28(79), 75-83. https://doi.org/10.33064/iycuaa2020792960
Talavera-Salas, I. X., Zela-Pacori, C. E., Calcina-Cuevas, S. C., & Castillo-Machaca, J. E. (2021). Impacto de la COVID-19 en el estrés académico en estudiantes universitarios. Dominio de las Ciencias, 7(4), 1673-1688. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2193/4675
Torrades, S. (2007). Estrés y burn out. Definición y prevención. Offarm, 26(10), 104-107. https://www.elsevier.es/es-revista-offarm-4-articulo-estres-burn-out-definicion-prevencion-13112896
Universidad Metropolitana. (2019). Lineamientos de la docencia. En Universidad Metropolitana, Proyecto Educativo Institucional -PEI- (pp. 13-23). http://www.unimetro.edu.co/wp-content/uploads/2019/05/PEI-2019-actualizado-mayo-30.pdf
Universidad Nacional de Colombia. (2020, 3 de abril). ¿Por qué hay problemas de conectividad durante la cuarentena? UN Periodico Digital. https://unperiodico.unal.edu.co/pages/detail/por-que-hay-problemas-de-conectividad-durante-la-cuarentena/
Urzúa, A., Vera-Villarroel, P., Caqueo-Urízar, A., & Polanco-Carrasco, R. (2020). La Psicología en la prevención y manejo del COVID-19. Aportes desde la evidencia inicial. Terapia Psicológica, 38(1), 103-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082020000100103
Valentino, R. J., Bangasser, D., & Van Bockstaele, E. J. (2013). Sex-biased stress signaling: the corticotropin-releasing factor receptor as a model [Señalización de estrés con sesgo sexual: el receptor del factor liberador de corticotropina como modelo]. Molecular Pharmacology, 83(4), 737-745. https://doi.org/10.1124/mol.112.083550
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Virtual Universidad Católica del Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.