Thinking styles in university students in the health area
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n67a2Keywords:
Mental self-government, Academic Medical Centers, Thinking styles, Thought, Cognitive processesAbstract
The programs in the area of health present high academic demands for their student members. Therefore, the objective of this study was to compare the thinking styles in students of health programs, of a private university, to understand the ways of exploring and using their own knowledge, depending on the resolution of problems or adaptation that it demands. The academy. The study was developed from a quantitative approach, a non-experimental, descriptive and comparative, cross-sectional study, with a sample of 250 undergraduate students from the Faculty of Health. The short form Sternberg-Wagner thinking styles questionnaire was applied. There are statistically significant differences according to the Academic Program (p<0.05) in learning styles. It is concluded that the practical implication of the results lies in implementing methodologies and strategies related to the cognitive characteristics of the students by health areas and graduation profile, based on the combination of methods in the teaching-learning process.
Downloads
References
Abdulkhaliq, H. M., & Ismaeel Al-Halawachy, A. A. (2019). Thinking Styles: A Theoretical Account [Estilos de pensamiento: una explicación teórica]. Academic Journal of Nawroz University, 8(4), 339-346. https://doi.org/10.25007/ajnu.v8n4a479
Alaybek, B., Wang, Y., Dalal, R., Dubrow, S., & Boemerman, L. (2021). Meta-analytic relations between thinking styles and intelligence [Relaciones metaanalíticas entre estilos de pensamiento e inteligencia]. Personality and Individual Differences, 168, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110322
Aljojo, N. (2017). Differences in styles of thinking ‘In light of Sternberg's theory': a case study of different educational levels in Saudi Arabia [Diferencias en estilos de pensamiento ‘A la luz de la teoría de Sternberg’: un estudio de caso de diferentes niveles educativos en Arabia Saudita]. Journal of Technology and Science Education, 7(3), 333-346. http://dx.doi.org/10.3926/jotse.291
Allueva, P., Herrero, M., & Franco, J. (2010). Estilo de pensamiento del alumnado y profesorado universitario. Implicaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 227-240. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015570020.pdf
Alvarado, B., & Vanegas, V. (2004). Importancia de conocer los estilos de pensamiento para educar a distancia. https://docplayer.es/9578257-Importancia-de-conocer-los-estilos-de-pensamiento-para-educar-a-distancia.html
Balamir, B., & Cenberci, S. (2018). Correlation between thinking styles and teaching styles of prospective mathematics teachers [Correlación entre estilos de pensamiento y estilos de enseñanza de futuros profesores de matemáticas]. World Journal of Education, 8(4), 36-46. https://doi.org/10.5430/wje.v8n4p36
Barrios Osuna, I., Anido Escobar, V., & Morera Pérez, M. (2016). Declaración de Helsinki: cambios y exégesis. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1), 132-142. http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v42n1/spu14116.pdf
Bellés, M., Maldonado, J., Ribes, P., & Ventura Bort, C. (2010). Relación entre estilos de pensamiento y estrategias de evitación de los estudiantes de psicología. Fòrum de Recerca, (15), 481-494. http://hdl.handle.net/10234/77767
Belousova, A. (2014). Thinking style as a factor of variable cognitive education [El estilo de pensamiento como factor de educación cognitiva variable]. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 97-101. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.167
Bernardo, A., Fernández, E., Cerezo, R., Rodríguez, C., & Bernardo, I. (2011). Perfiles de estilos de pensamiento en estudiantes universitarios: implicaciones para el ajuste al espacio europeo de educación superior. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 2(2), 145-164. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245118507002.pdf
Briones, G. (2002). Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. ARFO Editores e Impresores Ltda.
Chalela-Naffah, S., Valencia, A., Ruíz-Rojas, G., & Cadavid-Orrego, M. (2020). Factores psicosociales y familiares que influyen en la deserción en estudiantes universitarios en el contexto de los países en desarrollo. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), 103-115. https://doi.org/10.22507/rli.v17n1a9
Ciro, M. (2016). Estadística básica aplicada. Ecoe Ediciones.
Duarte, J. (2017). Estilos de pensamiento en los procesos científicos y de investigación. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 51(2), 439-445. https://doi.org/10.5209/NOMA.55804
Escurra, L., Delgado, A., & Quezada, M. (2001). Estilos de pensamiento en estudiantes de la U.N.M.S.M. Revista de Investigación en Psicología, 4(1), 9-34. https://doi.org/10.15381/rinvp.v4i1.5004
Espinosa-Castro, J. F., Hernández-Lalinde, J., & Mariño-Castro, L. M. (2020). Estrategias de permanencia universitaria. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 117-126. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/6321
Fan, J., Zhang, L., & Chen, C. (2018). Thinking styles: Distinct from personality? [Estilos de pensamiento: ¿Distinta de la personalidad?] Personality and Individual Differences, 125, 50-55. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.12.026
Fatemi, M., & Heidarie, A. (2016). Relationship between Thinking Styles and Academic Achievement of the Students [Relación entre Estilos de Pensamiento y Rendimiento Académico de los Estudiantes]. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2(4), 1353-1361. http://www.ijhcs.com/index.php/ijhcs/article/view/706
Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P., & Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw Hill.
Freiberg, A., Uriel, F., Fernández, R., & Fernández, M. (2020). Estilos de pensamiento en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología, 38(1), 165-195. https://doi.org/10.18800/psico.202001.007
García, T., Arias-Gundín, O., Rodríguez, C., Fidalgo, R., & Robledo, P. (2017). Metodologías activas y desarrollo de competencias en estudiantes universitarios con diferentes estilos de pensamiento. Revista d’Innovació Docent Universitària, 9, 66-80.
https://revistes.ub.edu/index.php/RIDU/article/view/RIDU2017.9.6
González, G., Castro, A., & González, F. (2008). Perfiles aptitudinales, estilos de pensamiento y rendimiento académico. Anuario de Investigaciones, 15, 33-41. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-16862008000100035&script=sci_arttext&tlng=es
González-Pienda, J., Núñez, J., González-Pumariega, S., Álvarez, L., Roces, C., González, P., Bernardo, A., Valle, A., Cabanach, R., Rodríguez, S., & Sales, P. (2004). Estilos de pensamiento: análisis de su validez estructural a través de las respuestas de adolescentes al Thinking Styles Inventory. Psicothema, 16(1), 139-148. https://www.psicothema.com/pdf/1173.pdf
Gregorc, A. (1984). Style as a symptom: A phenomenological perspective [El estilo como síntoma: una perspectiva fenomenológica]. Theory Into Practice, 23, 51-55. https://doi.org/10.1080/00405848409543089
Gutierrez-Braojos, C., Salmeron-Vilchez, P., Martin-Romera, A. & Salmerón, H. (2013). Efectos directos e indirectos entre estilos de pensamiento, estrategias metacognitivas y creatividad en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 29(1), 159-170. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124651
Harrison, A., & Bramson, R. (1982). Styles of thinking: Strategies for asking questions, making decisions, and solving problems. Anchor Books.
Herencia, F. (2020). Estilos de pensamiento y estilos de aprendizaje en estudiantes de la escuela profesional de educación primaria UNA – PUNO [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional Digital. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/13410/Friney_Herencia_Guerra.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maita, M. (2018). Estilos de Pensamiento y Enfoques Epistemológicos. Revista Scientific, 3(7), 374-393. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.19.374-393
Martín, R. (2015). Estadística y Metodología de la Investigación. Universidad de Castilla-La Mancha.
Martínez-González, M., Sánchez-Villegas, A., Toledo, E., & Faulín, F. (Eds.). (2014). Bioestadística amigable. Elsevier.
Martínez-Romera, D. (2018). Sternberg-Wagner thinking styles: a research tool in social science didactics [Estilos de pensamiento de Sternberg-Wagner: una herramienta de investigación en didáctica de las ciencias sociales]. Journal of Technology and Science Education, 8(4), 398-407. https://doi.org/10.3926/jotse.422
Melo-Becerra, L., Ramos-Forero, J., & Hernández-Santamaría, P. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad, (78), 59-111. https://doi.org/10.13043/dys.78.2
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana: Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2020). Estadísticas de deserción y permanencia en educación superior SPADIES 3.0: históricos indicadores 2010–2018. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-357549_recurso_7.pdf
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa - Guía didáctica. Universidad Surcolombiana.
OCDE. (2013). La Educación superior en Colombia: Evaluaciones de políticas nacionales de Educación. http://dx.doi.org/10.1787/9789264180710-es
Pinelo, F. (2008). Estilos de enseñanza de los profesores de la carrera de psicología. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 17-24. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-75272008000100005
Rivera, D., Hernández, J., Forgiony, J., Bonilla, N., & Rozo, A. (2018). Impacto de la motivación laboral en el clima organizacional y las relaciones interpersonales en los funcionarios del sector salud. Revista Espacios, 39(16), 17. http://revistaespacios.com/a18v39n16/a18v39n16p17.pdf
Rojas, G., Salas, R., & Jimenez, C. (2006). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento entre estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, 32(1), 49-75. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052006000100004
Sternberg, R. (1988). Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development [Autogobierno mental: una teoría de los estilos intelectuales y su desarrollo]. Human Development, 31(4), 197-224. https://www.karger.com/Article/Pdf/275810
Sternberg, R. (1997). Thinking styles [Estilos de pensamiento]. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511584152
Sternberg, R. (1999). Estilos de pensamiento. Paidos Ibérica.
Sternberg, R. (2002). Thinking Styles [Estilos de pensamiento]. Cambridge University Press.
Talaya, Á., & Collado, A. (2014). Investigación de mercados. Esic Editorial.
Torres, P., & García, C. (2011). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento en estudiantes universitarios. Aprender a aprender y aprender a pensar. Arbor, 187(3), 261-266. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3155
Trujillo, S. (2018). Ética: código deontológico en psicología. Fundación Universitaria del Área Andina.
Universidad de Santander. (2020). Boletín estadístico N° 09- marzo 25 de 2020. Oficina de Planeación y Calidad Institucional. https://udes.edu.co/images/micrositios/calidad/boletines/boletin_estadistico-9-2020.pdf
Uyanik, N., & Tunç, E. (2018). The Relationship between Thinking Styles and the Need for Cognition of Students in the Faculty of Education. International Education Studies, 11(11), 1-13. https://doi.org/10.5539/ies.v11n11p1
Valadez, M. (2009). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento: precisiones conceptuales. Revista de Educación y Desarrollo, (11), 19-30. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/11/011_Huizar.pdf
Valadez, M., & Zarabozo, D. (2017). Estilos de pensamiento y elección profesional en tres universidades mexicanas. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 17(3), 1-22. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.29876
Vera, L., Niño, J., Porras, A., Durán, J., Delgado, P., Caballero, M., & Navarro, J. (2020). Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 137-158. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a8
Witkin, H., Oltman, P., Raskin, E., & Karp, S. (1971). Manual for the Embedded Figures Test [Manual para la Prueba de Figuras Incrustadas]. Consulting Psychologists Press.
Yong, E., Nagles, N., Mejía, C., & Chaparro, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 80-105. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194250865006.pdf
Zhang, L, Sternberg, R., & Rayner, S. (2012). Handbook of intellectual styles [Manual de estilos intelectuales]. Springer Publishing Company.
Zhang, L., & Sternberg, R. (2002). Thinking styles and teachers' characteristics [Estilos de pensamiento y características de los profesores]. International Journal of Psychology, 37(1), 3-12. https://doi.org/10.1080/00207590143000171
Zhang, L., & Sternberg, R.J. (2005). A Threefold Model of Intellectual Styles [Un modelo triple de estilos intelectuales]. Educational Psychology Review, 17(1), 1-53. https://doi.org/10.1007/s10648-005-1635-4
Zhang, L., & Sternberg, R. (2006). The nature of intellectual styles [La naturaleza de los estilos intelectuales]. LEA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.