Interactions on social networks and their effects on interpersonal relationships, the need for approval and identity in young university students

Authors

  • Estefanía Herrera Herrera Semillero Fenómenos Psicológicos, Sociales e Inclusión, Programa de Psicología, Fundación Universitaria Católica del Norte https://orcid.org/0009-0000-5888-277X

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n75a5

Keywords:

Identity, Need for approval, Social networks, Interpersonal bonds

Abstract

Social networks are spaces for interaction that have led to changes in relationships and communication; they are a different world that flourishes on the internet. The aim of this study is to describe the effects of interactions on social networks on interpersonal bonds, the need for approval and the identity of young university students aged 18 to 28 years. A qualitative, exploratory and phenomenological study was applied, in which students from the psychology and philosophy programs participated, using in-depth interviews and focus groups. The results indicate that social networks give continuity to the academic, work, and friendly relationships that have already taken place in person; likewise, that participants avoid the term, approval, in their speeches, although at the same time they expect feedback from other users; regarding identity, it was found that it undergoes changes over time and that it can be endangered due to new trends. In conclusion, young people consolidate interpersonal ties on social networks, according to their interests, require the approval of other users and fear that their identity will be transformed there.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdelraheem, A.Y., & Ahmed, A. M. (2018). The impact of using Mobile Social Network Applications on Students’ Social-Life [El impacto del uso de aplicaciones de redes sociales móviles en la vida social de los estudiantes]. International Journal of Instruction, 11(2), 1-14. https://doi.org/10.12973/iji.2018.1121a

Barrón-Colin, M., & Mejía-Alvarado, C. A. (2021). Redes sociales y salud mental: vivencias digitales de alumnos de la FES-I UNAM. Revista CuidArte, 10(19). https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2021.10.19.78044

Bordignon, N. A. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación, 2(2), 50-63. https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf

Camacho-Vidal, P., Díaz-López, A., & Sabariego-García, J. A. (2023). Relación entre el uso de Instagram y la imagen corporal de los adolescentes. Apuntes de Psicología, 41(2), 117-122. https://doi.org/10.55414/ap.v41i2.1537

Chai, H. Y., Niu, G. F., Lian, S. L., Chu, X. W., Liu, S., & Sun, X. J. (2019). Why social network site use fails to promote well-being? The roles of social overload and fear of missing out [Por qué el uso de las redes sociales no promueve el bienestar? Los roles de la sobrecarga social y el miedo a perderse algo]. Computers in Human Behavior, 100, 85-92. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.05.005

Chen, A. (2019). From attachment to addiction: The mediating role of need satisfaction on social networking sites [Del apego a la adicción: el papel mediador de la satisfacción de necesidades en las redes sociales]. Computers in Human Behavior, 98, 80-92. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.034

Congreso de la República de Colombia. (2006, 6 de septiembre). Ley 1090, por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. https://www.colpsic.org.co/wp-content/uploads/2021/03/Ley-1090-de-2006-anotaciones-jurisprudencia.pdf

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2024). Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones-TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad Departamental. https://www.dane.gov.co/files/operaciones/TICH/bol-TICH-2023.pdf

Del Prete, A., & Redon Pantoja, S. (2020). Las redes sociales on-line: Espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas, 19(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1834

Fernández, P.D. (2015). Nuevos patrones de integración social. El uso del Facebook y el Twitter en adolescentes y el impacto en su autoestima. Revista de Investigación en Psicología Social, 1(2), 51-67. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/psicologiasocial/article/view/783

Giraldo Hurtado, C. M., & Rodríguez Bustamante, A. (2018). La comunicación en las relaciones de pareja mediadas por la virtualidad en tiempos de modernidad líquida. Latinoamericana de Estudios de Familia, 10(1), 11-30. https://doi.org/10.17151/rlef.2018.10.1.2

Gómez-Urrutia, V., & Jiménez Figueroa, A. (2022). Identidad en la era digital: construcción de perfiles en redes sociales en adolescentes chilenos/as. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 29, 1-24. https://doi.org/10.29101/crcs.v29i0.17430

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (sexta edición). McGraw-Hill Interamericana. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Klimenko, O., Hernández Flórez, N. E., Carmona Carmona, P., Mesa Herrera, J. A., & Patiño Parra, J. G. (2024, septiembre-diciembre). Riesgo de adicción a redes sociales e internet, habilidades sociales y bienestar psicológico en estudiantes de básica secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (73), 38-71. https://doi.org/10.35575/rvucn.n73a3

Lardies, F., & Potes, M.C. (2022). Redes sociales e identidad: ¿Desafío adolescente? Avances en Psicología, 30(1), 1-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2528

López de Ayala López, M. C., Catalina-García, B., & Pastor Ruiz, Y. (2022). Problematic internet use: the preference for online social interaction and the motives for using the Internet as a mediating factor [Uso problemático de internet: preferencia por la interacción social online y motivos de uso como factor mediador]. Communication & Society, 35(2), 1-17. https://doi.org/10.15581/003.35.2.1-17

Martín Critikián, D., & Medina Núñez, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación z. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281

Martin Martínez, S. G., & Castiblanco Carrasco, R. A. (2024). Interacciones en las redes sociales virtuales: una revisión sistemática de la literatura. Revista Fuentes, 26(1), 1-12. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.22046

Ministerio de Salud de Colombia. (1993, 04 de octubre). Resolución 8430, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Páramo, P. (2008). La construcción psicosocial de la identidad y del self. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 539-550. https://www.redalyc.org/pdf/805/80511493010.pdf

Raad, A. M. (2004). Comunidad Emocional, Comunidad Virtual: Estudio sobre las Relaciones Mediadas por Internet. MAD, (10), 43-94. https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/14785/15124

Ramírez Grajeda, B. (2017). La identidad como construcción de sentido. Andamios, 14(33), 195-216. http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v14n33/1870-0063-anda-14-33-00195.pdf

Robles Martínez, B. (2008). La infancia y la niñez en el sentido de identidad. Comentarios en torno a las etapas de la vida de Erik Erikson. Revista Mexicana de Pediatría, 75(1), 29-34. https://www.medigraphic.com/pdfs/pediat/sp-2008/sp081g.pdf

Santos Cueto, R. (2018). Interculturalidad, identidad personal y redes sociales: caminos de atestación de sí. Ciencia y Sociedad, 43(2), 25-33. http://dx.doi.org/10.22206/cys.2018.v43i2.pp25-33

Savolainen, L., Kaakinen, M., Sirola, A., Koivula, A., Hagfors, H., Zych, I., Paek, H. J., & Oksanen A. (2020). Online Relationships and Social Media Interaction in Youth Problem Gambling: A Four-Country Study [Relaciones en línea e interacción en redes sociales en los jóvenes con problemas de juego: un estudio de cuatro países]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph17218133

Sharov, S., Vorovka, M., Sharova, T., & Zemlianska, A. (2021). The Impact of Social Networks on the Development of Students’ Social Competence [El impacto de las redes sociales en el desarrollo de la competencia social de los estudiantes]. International Journal of Engineering Pedagogy, 11(3), 84-98. https://doi.org/10.3991/ijep.v11i3.20491

Tapia, M.L. (2016). Los vínculos interpersonales en las redes sociales. Nuevos modos de comunicación en el marco de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL), Argentina. Espacio abierto, 25(4), 193-201. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12249087015

Ulvi, O., Karamehic-Muratovic, A., Baghbanzadeh, M., Bashir, A., Smith, J., & Haque, U. (2022). Social Media Use and Mental Health: A Global Analysis [Uso de las redes sociales y salud mental: un análisis global]. Epidemiologia, 3(1), 11-25. https://doi.org/10.3390/epidemiologia3010002

Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay Ruiz, U., & Fernández Robles, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (18), 99-125. https://doi.org/10.51302/tce.2021.573

Valkenburg, P., Meier, A., & Beyens, I. (2022). Social media use and its impact on adolescent mental health: An umbrella review of the evidence [Uso de las redes sociales y su impacto en la salud mental de los adolescentes: una revisión general de la evidencia]. Current Opinion in Psychology, 44, 58-68. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.08.017

Wagner, T. R., Wolkins, K., & Herman, A. (2021). Social approval, social comparison, and digital alteration on Instagram as predictors of image fixation [Aprobación social, comparación social y alteración digital en Instagram como predictores de fijación de imágenes]. The Journal of Social Media in Society, 10(2), 46-57. https://www.thejsms.org/index.php/JSMS/article/view/861

Yu, S. (2023). The Influence of Social Media on Interpersonal Relationships [La influencia de las redes sociales en las relaciones interpersonales]. Communications in Humanities Research, 9, (90-97). https://doi.org/10.54254/2753-7064/9/20231126

Published

2025-05-29

How to Cite

Herrera Herrera, E. (2025). Interactions on social networks and their effects on interpersonal relationships, the need for approval and identity in young university students. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (75), 97–126. https://doi.org/10.35575/rvucn.n75a5

Issue

Section

Artículos de Investigación