Support for new virtual teachers. A reflection on training in pedagogical approaches and institutional identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n76a12

Keywords:

Teaching support, Training, Institutional identity, Pedagogy for understanding, Pedagogical practice

Abstract

The teaching support processes, in higher education institutions -IES-, are fundamental to guarantee a quality educational act. Thus, the objective of this research was to analyze the process of accompaniment to new virtual teachers, in an HEI with a 100% virtual modality, in relation to the institutional identity, and in light of its particular pedagogical approach, seeking its improvement and optimization. To this end, a qualitative approach was adopted, with a descriptive scope and action research design, with 15 new teachers and 5 accompanying teachers as a sample, to whom a survey and focus group were applied; In addition, a review of institutional documents and the application of an observation rubric was carried out. In the results, in addition to recognizing the importance of the process of initial support for teachers to strengthen their practice in virtual learning environments, the importance of training on the topics inherent to institutional pedagogical approaches is considered as a differentiator. It is concluded that the chosen institution, and the others that rely on this reality, must guarantee a process of accompaniment, permanent and updated, so that mere technical training is transcended, embracing the institutional identity and the particular pedagogical approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, W. R., Luna, H. O., & Rueda, G. (2021). Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14(5), 119-128. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500119

Bello Guerrero, A., Herrera Valdés, M. L., Alarcon Lora, A. A. (2020). Acompañamiento situado como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de formación docente. Acta Hispánica, (2), 829-834. https://doi.org/10.14232/actahisp.2020.0.829-834

Cifuentes Garzón, J. E. (2019, mayo-agosto). Aprendizaje del marco de la enseñanza para la comprensión en profesores: un abordaje desde las trayectorias de pensamiento. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 3-23. https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a2

Cipagauta Moyano, M. E. (2023). Las TIC en el aula: caso de estudio Colombia. International Technology Science and Society Review, 13(1), 27-47. https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4808

Chica, O. C., Sánchez, J. O., & Pacheco, A. A. (2020, mayo-agosto). A Look at Teacher Training in Colombia: The Utopia of Emotional Training [Una mirada a la formación docente en Colombia: La utopía de la formación emocional]. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(Esp.4), 283-295. https://doi.org/10.5281/zenodo.3931081

Coicaud, S., Martinelli, S., & Rozenhauz, J. (2021). Recapacitando acerca de la capacitación docente en tiempos de virtualización. Virtualidad, Educación y Ciencia, 24(12), 99-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8240154

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115, Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Consejo Nacional de Acreditación. (2021). Lineamientos y aspectos por evaluar para la acreditación en alta calidad de programas académicos. https://www.cna.gov.co/1779/articles-404750_norma.pdf

De la Rosa Ochoa, A. M., Chumpitaz Panta, J., & Gallegos Caballero, C. R. (2023). Acompañamiento Pedagógico para el fortalecimiento del desempeño docente. Horizontes, 7(28), 906-1001. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.569

Flores Zapata, G.., & Aballe Pérez, V. C. (2018, septiembre-diciembre). La urgente necesidad de la capacitación y profesionalización del docente universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3), Artículo e16. http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v6n3/2308-0132-reds-6-03-e16.pdf

Fundación Universitaria Católica del Norte. (2015). Proyecto Institucional y Pedagógico. Educación Virtual con Sentido Humano. Editorial Fundación Universitaria Católica del Norte. https://content.ucn.edu.co/wp-media-folder-fundacion-universitaria-catolica-del-norte/wp-content/uploads/2022/01/Proyecto-Educativo-Institucional-y-Pedagogico.pdf

Fundación Universitaria Católica del Norte. (2020). Lineamientos diseño curricular. https://ucn.edu.co/wp-content/uploads/2025/02/Acuerdo_14_2024_Lineamientos_Curriculares.pdf

Fundación Universitaria Católica del Norte. (2022, 16 de diciembre). Acuerdo C.D. No. 10, por el cual se adopta el estatuto para los docentes de educación superior de la Fundación Universitaria Católica del Norte. https://content.ucn.edu.co/wp-media-folder-catolica-del-norte-fundacion-universitaria/wp-content/uploads/2023/04/estatuto-docente-2022-final.pdf

Garatte, L. (2023). La formación pedagógica en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de Universidad Nacional de La Plata en la historia reciente (1983-2014). Espacios en Blanco, 1(33), 161-172. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB33-349

González-Fernández, R., Zabalza-Cerdeiriña, M. A., Medina-Domínguez, M., & Medina-Rivilla, A. (2019). Modelo de Formación Inicial del Profesorado de Educación Infantil: Competencias y Creencias para su Capacitación. Formación Universitaria, 12(2), 83-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000200083

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ª Ed.). McGRAW-HILL. https://www.icmujeres.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

López Trejos, T., Cardona Mejía, L. M., & Padierna Cardona, J. C. (2019, julio-septiembre). Formación permanente de los profesores de práctica del Instituto Universitario de Educación Física de la Universidad de Antioquia. Revista de Educación Física, 8(3), 65-96. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/27895/1/JuanPadierna_2019_Formaci%C3%B3nPermanenteAsesoresDePr%C3%A1ctica.pdf

Maldonado Mera, B. (2017, julio-diciembre). Gestión de las emociones en los docentes universitarios. Revista San Gregorio, (19), 6-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6236971

Marcelo, C., & López Ferreira, M. A. (2020). El acompañamiento a docentes principiantes. Análisis y resultados de un programa de inducción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(108), 1-25. https://doi.org/10.14507/epaa.28.4936

Mejía Cadavid, L. I., & Salazar Figueroa, L. M., (2023, julio-agosto) Acompañamiento Pedagógico Docente: Una Oportunidad para Fortalecer la Práctica Pedagógica. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(4), 7585-7611. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7495

Mejía Muñoz, W. F., & Cerón, P. D. (2022). Relación pedagógica a partir de la experiencia de la educación apoyada en la virtualidad en tiempos de confinamiento [Trabajo de grado de maestría, Universidad de Manizales]. Repositorio digital institucional. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/6112

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2013). Sistema colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-345822_ANEXO_19.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2016). Guía para la elaboración del documento maestro de registro calificado. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-358734_guia_documento_maestro.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Educación virtual o educación en línea. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Informacion-Destacada/196492:Educacion-virtual-o-educacion-en-linea

Ministerio de Educación Nacional. (2022). La formación docente en Colombia. Nota Técnica. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_18.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2024). Formación Docente para la Calidad Educativa. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/portal/adelante-maestros/formacion/formacion-docente-para-la-calidad-educativa/

Ministerio de Salud. (1993, 4 de octubre). Resolución 8430, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDf

Moreno-Fernández, O., & Gómez-Camacho, A. (2023). Impact of the Covid-19 pandemic on teacher tweeting in Spain: needs, interests, and emotional implications [Impacto de la pandemia de Covid-19 en el tuiteo docente en España: necesidades, intereses e implicaciones emocionales]. Educación XX1, 26(2), 185-208. https://doi.org/10.5944/educxx1.34597

Neifachas, S., Butvilas, T., & Kovaitė, K. (2022). Virtual Learning Environments: Modeling a New Learning Policy Strategy [Entornos virtuales de aprendizaje: modelando una nueva estrategia de política de aprendizaje]. Acta Paedagogica Vilnensia, 49. 98-115. https://doi.org/10.15388/ActPaed.2022.49.7

Ortiz Aguilar, W., Gutiérrez Quiñónez, T. V., Rodríguez Revelo, E., Medina Correa, S. M., & Rodríguez López, W. A. (2020). La capacitación académico-investigativa de los docentes de la Educación Superior como vía para alcanzar estándares de calidad educativa. Revista Dilemas Contemporáneos, 7(4), 1-23. https://doi.org/10.46377/dilemas.v7i.2375

Paz-Penagos, H., Pedraza-Vega, L., & Pimienta-Giraldo, M. (2022). Initial teacher training in engineering: a case study [Formación inicial docente en ingeniería: un estudio de caso]. DYNA, 89(222), 59-66. https://doi.org/10.15446/dyna.v89n222.101590

Presidencia de la República de Colombia. (2002, 19 de junio). Decreto 1278, Por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf

Rivera Tejada, H. S., Otiniano García, N. M., & Goicochea Ruiz, E. (2023). Estrategias didácticas de la educación virtual universitaria: Revisión sistemática. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (83), 120-134. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2683

Rodríguez Segura, L. & Cancelo San María, M. (Comps.). (2022). Educar a través de la virtualidad en tiempos de contingencia. Siglo XXI Editores & UBM Editorial.

Roldán López, N. D. (2007, febrero-abril). Docencia virtual integral: Capacitación de docentes competentes en diseño instruccional. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (20), 1-16. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/181/350

Roldán López, N. D., & Puerta Gil, C. A. (2020). Experiencias Significativas en educación virtual como aportes con sentido a la gestión del conocimiento [Editorial]. Revista Reflexiones y Saberes, (Volumen especial), 1-6. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1214/1590

Sánchez Mendiola, M., Torres Carrasco, R., & Martínez Cuevas, G. (2023). ¿Qué es la formación docente y cuál es la importancia para las universidades? En M. Sánchez Mendiola, A. M. Martínez Hernández, & R. Torres Carrasco (Eds.), Formación docente en las universidades (pp. 19-32). Universidad Nacional Autónoma de México. https://cuaieed.unam.mx/publicaciones/libro-formacion-docente-universidades/pdf/eBook-PDF-Formacion-Docente-en-las-Universidades.pdf

Taveras Sánchez, B. Y. (2022). El acompañamiento pedagógico a docentes en la República Dominicana. La percepción de los acompañantes [Tesis de doctorado, Universidad de Sevilla]. Repositorio digital institucional. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/145833/1/Taveras%20S%C3%A1nchez%2C%20Berki%20Yoselin%20tesis.pdf?sequence=1

Tenorio Rosales, L. (2022). Acompañamiento Pedagógico para la mejora del Desempeño del Docente en una Institución Educativa en el distrito de Los Olivos, 2021 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio digital institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/78427

Torres Carrasco, R., Martínez Cuevas, G., & Aguilera Ramos, A. (2023). Orientaciones para la formación docente. En M. Sánchez Mendiola, A. M. Martínez Hernández, & R. Torres Carrasco (Eds.), Formación docente en las universidades (pp. 131-146). Universidad Nacional Autónoma de México. https://cuaieed.unam.mx/publicaciones/libro-formacion-docente-universidades/pdf/eBook-PDF-Formacion-Docente-en-las-Universidades.pdf

Villegas-Torres, P., & Lengeling, M. M. (2021, julio-diciembre). Approaching Teaching as a Complex Emotional Experience: The Teacher Professional Development Stages Revisited [Abordar la enseñanza como una experiencia emocional compleja: las etapas de desarrollo profesional docente revisadas]. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 23(2), 231-242. https://doi.org/10.15446/profile.v23n2.89181

Zacarías Gutiérrez, M. (2023). Enseñar a ser docente: voz del profesorado de México y Argentina. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 8(17), 11-23. https://doi.org/10.35600/25008870.2023.17.0264

Published

2025-09-06

How to Cite

Pérez Múnera, D. A., & Monsalve Fernández, A. Y. (2025). Support for new virtual teachers. A reflection on training in pedagogical approaches and institutional identity. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (76), 329–363. https://doi.org/10.35575/rvucn.n76a12

Issue

Section

Artículos de Reflexión