Digital content for early childhood children: Maguaré portal case
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a6Keywords:
Interactive digital communication, Digital contents, Multimodal discourse, Early childhoodAbstract
Maguare portal, implemented by the Colombian Ministry of Culture, offers immersion experiences for early childhood children for interact with content related to the cultural heritage of the nation. The article uses a cultural perspective of interactive digital communication and a critical view of early childhood, understood as a social construction that is redefined in contemporary society after the mediation of reality. The article explores from a qualitative perspective some contents of this portal using the critical analysis of multimodal discourse, which analyzes the communicative functions of the various semiotic mode that configure narratives today. In the results, the complementarity between different semiotic modes in the contents favors significance and sensitivity, but also stereotypes. As conclusions, the article exposes: the emphasis on the verbal mode of the contents, as well as their integration with the image and the textual coding, make it possible for the user to access, browse and approve related considerations that represent diversity cultural, ethnic and territorial of Colombia; and Maguare used racialization strategies that anchor Afro-descendants represented in a subalternized and marginal difference, invented and narrated from an ideal white-mestizo imagined world.
Downloads
References
Amador-Baquiro, J. C. (2018). Educación interactiva a través de narrativas transmedia: posibilidades en la escuela. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(18), 77-94. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/21781
Aparici, R., y Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar, 19(38), 51-58. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=38&articulo=38-2012-07
Arango, S. (2014). Cuentos Infantiles Interactivos: herramientas lúdico-didácticas para niños entre 3 y 5 años. Caso de estudio: PlayTales (Trabajo de grado de Maestría). Universidad de Palermo. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/tesis_maestria/detalle_proyecto.php?id_proyecto=3277
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1989). Convención Internacional de los Derechos del Niño (1989). https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/crc.aspx
Barragán, D., & Amador, J. C (2020). Appropriation of ICT in the educational field: approach to public policy in Colombia years 2000-2019. Digital Education Review, (37), 109- 129. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30609
Benítez, R. (2013). Utilización de tecnologías de la información y comunicación por niños y niñas, en ámbitos formales e informales (Trabajo de grado de pregrado). Universidad de la República. https://slidex.tips/download/utilizacion-de-tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-por-nios-y-nias-en-a
Buckingham, D. (2012). Repensando el niño-consumidor: nuevas prácticas, nuevos paradigmas. Comunicação, Mídia e Consumo, 9(25), 43-72. https://www.researchgate.net/publication/277984625_Repensando_a_Crianca-consumidora_Novas_Praticas_Novos_Paradigmas/fulltext/57aa038b08ae0932c96e5335/Repensando-a-Crianca-consumidora-Novas-Praticas-Novos-Paradigmas.pdf
Buckingham, D., & Tingstad, V. (Eds.) (2010). Childhood and Consumer Culture. Palgrave Macmillan.
Chaudron, S., Beutel, M. E., Donoso Navarrete, V., Dreier, M., Fletcher-Watson, B., Heikkilä, A.S., & Mascheroni, G. (2015). Young children (0-8) and digital technology. A qualitative exploratory study across seven countries. European Commission Joint Research Centre. https://bit.ly/3dgut7R
Chen, B. B., Wang, Y., Liang. J., & Tong, L. (2016). And baby makes four: Biological and psychological changes and influential factors of firstborn´s adjustment to transition to siblinghood. Advances in Sychological Science, 24(6), 863-873. http://journal.psych.ac.cn/xlkxjz/EN/10.3724/SP.J.1042.2016.00863
Coalición Internacional de Calificación por Edad -IARC-. (s.f.). IARC. https://www.globalratings.com/
Coenen. P., Erin, H., Amity, C., & Leon, S. (2015). Mobile touch screen device use among young Australian children: First results from a national survey. Proceedings 19th Triennial Congress of the IEA. Melbourne. https://goo.gl/3LgcvW
Colectivo de Educación infantil y TIC, Universidad del Norte. (s.f.). Colectivo TIC. http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/redei/colectivo_tic.php
Corredor, M. Y., y Garzón, K. J. (2015). La Integración de las TIC en los Procesos de Educación Inicial como Apoyo para el Desarrollo del Pensamiento Crítico en los Niños y Niñas del Colegio Confraternidad de San Fernando, de la Ciudad Bogotá DC-Colombia. Memorias del XVI Encuentro Internacional Virtual Educa. http://recursos.portaleducoas.org/publicaciones/la-integraci-n-de-las-tic-en-los-procesos-de-educaci-n-inicial-como-apoyo-para-el
Díez-Gutiérrez, E., & Díaz-Nafría, J. M. (2018). Ubiquitous learning ecologies for a critical cybercitizenship. Comunicar, 26(54), 9-58. https://doi.org/10.3916/C54-2018-05
Galvis, A. (2014). Las políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Caso Colombia Programa TIC y Educación Básica. UNICEF. https://www.researchgate.net/publication/317563128_Las_politicas_TIC_en_los_sistemas_educativos_de_America_Latina_Caso_Colombia
Gardner, H., & Davis, K. (2014). The app generation: How today´s youth navigate identity, intimacy, and imagination in a digital world. Yale University Press. https://bit.ly/2KbzdMQ
Giráldez, A. (2013). Enseñar artes en un mundo digital: diez propuestas para la formación del profesorado. Revista Belo Horizonte, 3(5), 85-104. https://es.scribd.com/document/283504768/Ensenar-artes-en-un-mundo-digital
Giraldo-Vargas, L. (2011). Las TIC integradas en el currículo de infantil. En J. Hernández-Ortega, M. Penessi-Fruscio, D. Sobrino-López y A. Vázquez-Gutiérrez (Coords.), Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI. Innovación con TIC (pp. 29-33). Ariel y Fundación Telefónica.
Guerrero Cabrera, S. A., Colorado Orozco, D., y Castañeda Ruiz, H. N. (mayo-agosto, 2018). La formación ciudadana en niños de edad preescolar: un reto posible. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 161-183. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/989
Hayes, A. G. (2010). La composición musical como construcción: Herramientas para la creación y la difusión musical en internet. Revista Iberoamericana de Educación, (52), 109-125. https://rieoei.org/historico/documentos/rie52a06.pdf
Hernández, J. R. (2011). Efectos de la implementación de un programa de educación musical basado en las TIC sobre el aprendizaje de la música en Educación Primaria. Universidad de Alicante (Tesis de doctorado). Universidad de Alicante. https://pdfs.semanticscholar.org/ad5d/194f1ae970b337073704781a1b2f6fee4023.pdf
Hiniker, A., Suh, H., Cao, S., & Kientz, J. A. (2016). Screen time tantrums: How families manage screen media experiences for toddlers and preschoolers. Computer Supported Parenting, 648-660. http://faculty.washington.edu/alexisr/ScreenTimeTantrums.pdf
Johansson, B. (2010). Subjectivities of the child consumer: beings and becomings. En D. Buckingham & V. Tingstad (Eds.), Childhood and Consumer Culture. Palgrave Macmillan
Kelly, V. (2016). Primera infancia frente a las pantallas: de fenómeno social a asunto del Estado. Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina -Siteal-, Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura -OEI-, UNESCO, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación -IPE-, UNESCO Buenos Aires. https://cerlalc.org/publicaciones/primera-infancia-frente-a-las-pantallas-de-fenomeno-social-a-asunto-de-estado/
Kress, G., & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Arnold.
Lévy, P. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Anthropos.
Livingstone, S. (2006). Children´s privacy online. En: R. Kraut, M. Brynin y S. Kiesler (Eds.), Computers, Phones and the Internet (pp. 145-167). Oxford University Press.
Lizarazo, M. (2012). ¿Cómo crear contenidos con niños y niñas? Propuesta metodológica de co-creación contextualizada de hipermedia en educación no formal para la primera infancia (Trabajo de grado de maestría). Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/8569/1/4868124.2012.pdf
Llobet, V. (2014). La produccioÌn de la categoriÌa “niño-sujeto-de-derechos” y el discurso psi en las poliÌticas sociales en Argentina. Una reflexioÌn sobre el proceso de transicioÌn institucional. En Autor (Ed.), Pensar la infancia desde AmeÌrica Latina. Un estado de la cuestioÌn (pp. 209-235). Clacso.
Maldonado-Torres. N. (2006). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial, Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Siglo del Hombre Editores, Universidad Javeriana, IESCO.
Manghi, D., Badillo, C., y Villacura, P. (2014). Alfabetización semiótica en clases de historia, estrategias de mediación desde un enfoque multimodal. Revista Perfiles Educativos, 36(146), 63-79. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S018526981470128X
Manovich, L. (2001). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.
Martín-Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Convenio Andrés Bello.
Masferrer, C. (2017). El racismo y la representación social de lo negro entre niños de pueblos afromexicanos. Revista Antropologías del Sur, 4(8), 169-189. http://revistas.academia.cl/index.php/rantros/article/view/762
Mejía, M. (2016). Diálogo-confrontación de saberes y negociación cultural: ejes de las pedagogías de la educación popular: una construcción desde el sur. Educar em Revista, (61), 37-53. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/3866
Mustard, F. (2003). ¿Qué es el desarrollo infantil? Primera Infancia y Desarrollo. El desafío de la década. Center of the Developing Child at Harvard University.
Organización de Estados Iberoamericanos. (2000). Declaración del Simposio Mundial de Educación Parvularia o Inicial. «Una educación inicial para el siglo XXI». Revista Iberoamericana De Educación, 22, 157-160. https://doi.org/10.35362/rie2201026
Paudel, S., Jancey, J., Subedi, N., & Leavy, J. (2017). Correlates of mobile screen media use among children aged 0-8: A systematic review. BMJ Open, 7(10). https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/7/10/e014585.full.pdf
Ramos, I. B., y González, M. J. A. (2012). Formación continua del profesorado en TIC: un estudio de caso. Memorias del I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación. https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/5642
Rancière, J. (2008). El espectador emancipado. Manantial.
Rodríguez Illera, J.L., Escofet, A. y Azzato, M. (2004). Un sistema abierto para la creación de contenidos educativos digitales. RED. Revista de Educación a Distancia, (4). http://www.um.es/ead/red/M4/
Romero, Y. S. (2012). Producción de televisión educativa para la primera infancia: una propuesta para potenciar el desarrollo de los niños y niñas colombianos. Memorias I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa INNOVAGOGÍA 2012. https://www.academia.edu/11462208/la_producci%c3%93n_de_televisi%c3%93n_educativa_para_la_primera_infancia_una_propuesta_para_potenciar_el_desarrollo_de_los_ni%c3%91os_y_ni%c3%91as_colombianos
Runge-Peña, A. (2016). El cuarto infantil como espacio de relaciones intergeneracionales. En M. Passeggi, E. Cunico Furnaletto y R. Domingos da Palma (Orgs.), Pesquisa (auto) biográfica, infancias, escola e diálogos intergeneracionais. Editora CRV.
Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI-CLACSO.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.
Siemens, G. (2007). Situating connectivism. http://ltc.umanitoba.ca/wiki/Situating_Connectivism
Solomon-Moore, E., Matthews, J., Reid, T., Toumpakari, Z., J. Sebire, S., Thompson, J. L., Lawlor, D. A. & Jago, R. (2018). Examining the challenges posed to parents by the contemporary screen environments of children: a qualitative investigation. Pediatrics, 18(129).
https://doi.org/10.1186/s12887-018-1106-y
Thomson, K., Jaeger, P., Greene, N., Subramanian, M., & Bertot, J. (2014). Digital Literacy and Digital Inclusion. Rowman & Littlefield.
UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. Unesco. https://www.humanium.org/es/declaracion-mundial-sobre-educacion-para-todos-satisfaccion-de-las-necesidades-basicas-de-aprendizaje/
UNESCO. (2000). Foro Mundial sobre Educación. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121117_spa
Vallejo, M. L. (2001). Una Gran Aventura por Colombia. Planteamiento conceptual de un material multimedia interactivo y didáctico de cinco ritmos tradicionales colombianos para niños de 4 a 7 años de edad (Trabajo de grado de pregrado). Universidad del Valle. http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/4092/4/CB-0441143.pdf
Vasilachis, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular. La conexión como espacio de control de la incertidumbre. Siglo XXI.