The curriculum in university teacher training: contributions for a critical análisis
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a8Keywords:
Qualitative analysis, Higher education, Teaching profession, University curriculum, UniversityAbstract
Considerations are presented for the critical analysis of the curriculum, from the university and the training of future teachers. This research was conducted following grounded theory, from constant comparative sampling and theoretical sampling; therefore, it is an analytical and interpretative article, whose methodological procedure included: 1) the pre-analysis to organize the information; 2) the analytical and descriptive action, and the approach to primary sources and identification of key elements of the research; 3) the interpretation and creation of theory, coupling and synthesis of the findings, to lead to the elaboration of the research report, starting from two points: the curriculum in the university context and the curriculum in teacher education. The need for a university debate on the curriculum was observed in order to overcome the merely organizational vision of contents; in addition, to encourage critical and analytical thinking, when studying the curriculum as a field of study. It is concluded that: 1) the University should play a leading role in the curriculum debate, 2) all university teachers should recognize the curriculum and its implications, and 3) university students should approach curriculum analysis and innovation, starting by acquiring the competence of critical and reflective analysis as a starting point.
Downloads
References
Alarcón, A., Munera, L., y Montes, A. (2017). La teoría fundamentada en el marco de la investigación educativa. Saber, Ciencia y Libertad, 12(1), 236-245. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1475
Alcaín Martínez, E., y Medina-García, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 4-19. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530
Antúnez, M., Gomera, A., y Villamandos, F. (2017). Sostenibilidad y currículum: Problemática y posibles soluciones en el contexto universitario español. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 197-214. https://cutt.ly/UhYbLtW
Barrio, J., y Barrio, Á. (2018). Análisis de la habilidad comunicativa docente y pautas de actuación. Atraer la atención hablando: un reto para la enseñanza universitaria. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 73-84. https://cutt.ly/ehYbKig
Basantes-Moscoso, D., Estrada-Cherres, J., y Arteño-Ramos, R. (2019). Acercamientos epistemológicos y gnoseológicos del currículo: una revisión desde los fundamentos. Polo del Conocimiento, 4(12), 213-233. https://cutt.ly/ShYEkAE
Blanco Llerena, A. (2021). Currículum, pertinencia social y políticas universitarias. Integración y Conocimiento, 10(1), 49-66. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/31948
Boulan, N. (2021). El discurso neoliberal y la configuración de la identidad profesional en docentes noveles. Revista Educación, Política y Sociedad, 6(2), 11-36. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12700/pr.12700.pdf
Bovill, C., & Woolmer, C. (2019). How conceptualisations of curriculum in higher education influence student-staff co-creation in and of the curriculum [Cómo influyen las conceptualizaciones del currículo en la educación superior en la co-creación del currículo por parte de los estudiantes y el personal]. Higher Education, 78(3), 407-422. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-018-0349-8
Casillas-Gutiérrez, C. (2019). Currículum, ideología y capacidad crítica en la docencia universitaria. Revista Educación, 43(1), 698-733. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.30728
Castro, C. (2017). La relevancia del análisis curricular en las carreras universitarias para garantizar la calidad de la educación superior. Revista Innovación Universitaria, 1(2), 7-19. https://cutt.ly/ihYEh6V
Chan, C., Fong, E., Luk, L., & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum [Una revisión de la literatura sobre los desafíos en el desarrollo y la implementación de las competencias genéricas en el currículo de la educación superior]. International Journal of Educational Development, 57, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.08.010
Chipia, J., y Santiago, C. (2020). Educación universitaria: transición y disrupción digital. Aproximación crítica. GICOS, 5(2), 130-140. https://cutt.ly/XhnSjX0
Clavijo-Cáceres, D., y Balaguera-Rodríguez, A. (2020). La calidad y la docencia universitaria: algunos criterios para su valoración. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 127-139. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11688
Clifford, V., & Montgomery, C. (2017). Designing an internationationalised curriculum for higher education: embracing the local and the global citizen [Diseñar un plan de estudios internacionalizado para la enseñanza superior: acoger al ciudadano local y global]. Higher Education Research & Development, 36(6), 1138-1151. https://doi.org/10.1080/07294360.2017.1296413
Cuenca, R., Carrillo, S., y Reátegui, L. (2016). Desencuentros con la formación docente para la justicia social: Currículos y actitudes sobre democracia y ciudadanía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 49-69. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.003
Di Franco, N., Di Franco, G., y Siderac, S. (2019). El currículum universitario como proyecto político para una mayor justicia entre saberes. Anuario de la Facultad de Ciencias Humanas, 16(16), 1-19. http://dx.doi.org/10.19137/an1601
Di Pizzo Mateus, R., y Cabrera Borges, C. (2021). ¿Ejecutores, implementadores o agentes curriculares? Perfiles docentes en relación al curriculum 1. Cuadernos de Investigación Educativa, 12(2), 41-62. https://doi.org/10.18861/cied.2021.12.2
Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813
Díaz-Barriga, Á. (2020). Andares curriculares en América Latina. Revista Enfoques Educacionales, 17(2), 1-14. https://iamr.uchile.cl/index.php/REE/article/view/60634
Espinoza Freire, E. (2020). La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Conrado, 16(75), 103-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400103
Estrada, J., Maldonado, C., y Chiriboga, A. (2017). Currículo sistémico y el vivir bien en los profesionales de la educación. Revista Boletín Redipe, 6(11), 29-42. https://cutt.ly/1hYEzCD
Fassina, M., y Torres, G. (2016). Evaluación del desarrollo curricular como política pública. Educación, Formación e Investigación, 2(3), 1-10. https://cutt.ly/xhYEcbn
Figueroa, H. (2019). Conceptualización del “curriculum ausente” como herramienta de análisis en el diseño y la gestión curricular. REDISED Revista Diálogo Interdisciplinario sobre Educación, 1(1), 49-72. https://cutt.ly/AhYbZ7s
Fonseca, J., y Gamboa, M. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Revista Boletín Redipe, 6(3), 83-112. https://cutt.ly/JhYbXN0
Franco López, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (64), 151-179. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n64a7
García Moro, F. (2019). De la crítica del pensamiento al pensamiento crítico. Revista de Educación Social, 29, 1-5. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/16980/De_la_critica_del_pensamiento.pdf?sequence=2
García Moro, F., Gadea Aiello, W., y Fernández Mora, V. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes del Grado de Educación Social. Aula, 27, 279–295. https://doi.org/10.14201/aula202127279295
Gil, J. (2018). Tensiones productivas del currículo. Dialéctica virtuosa de la educación. Perfiles Educativos, 40(160), 156-173. https://cutt.ly/NhYbsth
Giraldo-Plaza, J. E., y Ovalle-Carranza, D. A. (2020). Modelado de la gestión curricular basada en procesos de negocio sensibles al contexto. Revista CEA, 6(12), 129-146. https://doi.org/10.22430/24223182.1526
González-García, V. (2018). La coherencia curricular en la Educación Superior: algunas reflexiones. Revista Educación, 42(2), 844-871. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i2.28515
Guamán-Gómez, V., Espinoza-Freire, E., y Serrano-Polo, O. (2017). El currículum basado en las competencias básicas del docente (revisión). OLIMPIA, 14(43), 81-89. https://cutt.ly/4hYbHYS
Huerta, M., Penadillo, R., y Kaqui, M. (2017). Construcción del currículo universitario con enfoque por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 83-106. https://cutt.ly/IhYbF3A
Inostroza-Barahona, C. (2021). Significados docentes sobre currículum, educación inclusiva y justicia social. Revista Saberes Educativos, (6), 200-211. http://dx.doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60716
Jauregui, S. (2018). La transversalidad curricular: algunas consideraciones teóricas para su implementación. Revista Boletín Redipe, 7(11), 65-81. https://cutt.ly/BhYbC8p
Jiménez, M. (2018). Axiología en la educación universitaria. Revista de Identidad Universitaria, 1(1), 9-12. https://cutt.ly/XhYbdBp
Krauss, C. (2018). La Cuarta revolución y la educación universitaria. Dictamen Libre, (22), 5-7. https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.21.5024
López-Saavedra, L. (2021). Currículum y formación: su tratamiento teórico-conceptual desde la Sociología de la Educación. Santiago, (156), 5-22. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5394
Luque, D., y López-Gómez, E. (2018). Metáforas de la educación universitaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 247-266. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu302247266
Lúquez, P., y Fernández, O. (2016). La teoría fundamentada: precisiones epistemológicas, teórico-conceptuales, metodológicas y aportes a las ciencias. Cumbres, 2(1), 101-114. https://cutt.ly/YOVA5FQ
Magendzo, A. (2016). Incorporando la perspectiva controversial en el currículum disciplinario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 118-130. https://cutt.ly/qhYbf1B
Marcillo, C. (2019). ¿Qué es el currículum oculto? Revista Científica Retos de la Ciencia, 3(1), 58-66. https://cutt.ly/ahYbgL1
Martínez, J. (2020). Ausencias relevantes en la teoría del currículum. Investigación en la Escuela, (100), 1-10. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01
Montero Alcaide, A. (2021). Currículo y Autonomía Pedagógica. Enseñanzas Mínimas, Comunes y Currículo Básico. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(2) 23-36. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2.002
Montes, D., y Suárez, C. (2016). La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 51-64. https://cutt.ly/GhYbhFu
Negrete-Chauca, G., Rugel-Jiménez, E., Hernández-Valencia, A., y Pinos-Medrano, V. (2019). División e historia del currículo. Dominio de las Ciencias, 5(2), 416-440. https://cutt.ly/yhYbj3R
Niño-Arteaga, Y. (2019). Problematizar lo humano en educación. La dimensión política y el concepto de pensamiento crítico en la pedagogía de Freire y Giroux. Pedagogía y Saberes, (51), 133-143. https://cutt.ly/dhYblii
Ortega Hurtado, J. (2017). Acreditación y flexibilidad curricular. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 445-473. https://cutt.ly/xhYbxw8
Osorio, M. (2017). El currículo: Perspectivas para acercarnos a su comprensión. Zona próxima: revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, (26), 140-151. https://cutt.ly/2hYbcl3
Paredes Riera, J., y Rivera Burgos, M. (2020). La escuela necesaria: una institución abierta, analítica transformadora y comprometida con en su contexto. Conrado, 16(75), 243-250. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000400243&script=sci_arttext&tlng=en
Pedroza Flores, R. (2018). La universidad 4.0 con currículo inteligente 1.0 en la cuarta revolución industrial. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 168-194. https://cutt.ly/ghYbbrn
Pérez Herrera, M. (2016). Currículo transversal en la contemporaneidad. Escenarios, 14(1), 85-101. https://cutt.ly/LhYbntf
Perlo, C. (2019). La pedagogía biocéntrica: del currículum disciplinario-normativo al reencantamiento de la educación. Revista Scientific, 4(12), 68-88. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.3.68-88
Pineda Martínez, E. O., y Orozco Pinera, P. A. (2018). La formación política como humanización mediada por la experiencia estética. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (53), 53-68. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/964/1412
Ponce, G. (2018). La teoría y la praxis curricular: Resignificaciones desde la práctica docente. Uisrael, 5(2), 51-59. https://doi.org/10.35290/rcui.v5n2.2018.90
Pozuelos Estrada, F. J., y García Prieto, F. J. (2020). Currículum integrado: estrategias para la práctica. Investigación en la Escuela, (100), 37-54. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.04
Puente, K., y Morillo, Z. (2019). Formación docente. Un desafío de las actuales políticas educativas del nivel universitario. En N. García y E. Cuatzon (Coords.), Revisiones y reflexiones sobre la política educativa y sus efectos (pp. 46-60). Universidad Estatal de Oriente.
Roa Banquez, K., Rojas Torres, C. G. V., González Rincón, L. J., y Ortiz Ortiz, E. G. (2021). El docente en la era 4.0: una propuesta de formación digital que fortalezca el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 126- 160. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a6
Roacho, G., y Herrera, L. (2019). Hacia nuevos horizontes del estudio del currículo. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4(2), 983-993. https://cutt.ly/khYbmuj
Rodríguez, M. (2017). Currículum, educación y cultura en la formación docente del siglo XXI desde la complejidad. Educación y Humanismo, 19(33), 425-440. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2654
Rodríguez, M. (2020). El currículo en espacios transmodernos: lo implícito, significativo y emergente de la educación patrimonial transcompleja. Revista Espaço do Currículo, San Paulo, 13(1), 17-31. http://dx.doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50434
Romero-Olarte, B., y Ramírez-Rojas, M. (2021). Lectura crítica a partir de problemas socialmente relevantes. Pensamiento y Acción, (30), 6-20. https://doi.org/10.19053/01201190.n30.2021.12110
Sánchez, J. (2018a). Círculo hermenéutico en el currículo. Horizontes Filosóficos: Revista de Filosofía, Humanidades y Ciencias Sociales, (8), 97-104. https://cutt.ly/PhYbQyI
Sánchez, J. (2018b). Currículo y vivencia. Aporía· Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas, (16), 51-61. https://doi.org/10.7764/aporia.16.663
Sánchez, P., López, M., y Alfonso, Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Conrado, 14, 50-57. https://cutt.ly/thYbWQL
Sánchez-Carreño, J., y Caldera-Espinoza, Y. (2017). Aportes de las teorías postcríticas al discurso curricular universitario. Revista de Pedagogía, 38(102), 260-275. https://cutt.ly/ahYbEdx
Soto, J., y Rodelo, M. (2020). Fundamentos epistemológicos del currículo. Amauta, 18(35). https://doi.org/10.15648/am.35.2020.5
Tipán, D., Jordán, N., y Tipán, H. (2021). Portafolio Digital Interactivo un Recurso para la Autoevaluación Integral. Revista Hamut'ay, 8(2), 43-57. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2289
Toro Santacruz, S. (2017). Conceptualización de currí¬culo: su evolución histórica y su relación con las teorí¬as y enfoques curriculares en la dinámica educativa. Revista Publicando, 4(11), 459-483. https://cutt.ly/ChYbEVT
Torres Santomé, J. (2019). Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Morata.
Tröhler, D. (2017). La historia del currículum como camino real a la investigación educativa internacional. Historia, perspectivas, beneficios y dificultades. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 202-232. https://cutt.ly/BhYbYea
Villafuerte-Valdes, L. (2020). Identidad ciudadana: hacia un currículum para el siglo XXI. Kinesis Revista Veracruzana de Investigación Docente, 5(5), 35-48. https://cutt.ly/rhYbUyQ
Wrigley, T. (2018). ‘Knowledge’, curriculum and social justice [`Conocimiento´, currículo y justicia social]. The Curriculum Journal, 29(1), 4-24. https://cutt.ly/QbHcsSN
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.