Problem based learning mediated by a mobile educational application

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a3

Keywords:

Mobile educational application, Problem based learning, Mobile learning, Linear equations

Abstract

The use of mobile devices in educational processes, within the framework of technological convergence, leads to reflect on the pedagogical intention, didactic strategies and the potential of digital resources in learning. The research analyzed the mediating role of a mobile educational application, designed under problem-based learning, in the area of mathematics. The study was of mixed cut under a descriptive approach, a pretest, a posttest and a survey were designed and implemented to collect quantitative data, and an observation grid for qualitative information; The target population was the ninth grade students of a public educational center. In the findings, the contribution of mobile devices and problem-based learning is recognized, in strengthening skills for teamwork, decision making, and solving problems with systems of linear equations through four methods. In the conclusions, the potential of mobile devices in education is highlighted, since it is a tool that facilitates access to information, without time or place restrictions; however, the design of didactic strategies should be focused to carry out a pedagogical and planned use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alkhateeb, M. A., & Al-Duwairi, A. M. (2019). The Effect of Using Mobile Applications (GeoGebra and Sketchpad) on the Students' Achievement [El efecto del uso de aplicaciones móviles (GeoGebra y Sketchpad) en el rendimiento de los estudiantes]. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(3), 523-533. https://eric.ed.gov/?id=EJ1227049

Amador-Baquiro, J. C. (2021). Contenidos digitales para niños de primera infancia: el caso del portal Maguaré. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (64), 119-150. https://doi.org/10.35575/rvucn.n64a6

Cerdá Pérez, M. (2017). El espacio ubicuo: Habitar en la era de internet. Librería Técnica CP67.

Chung, C. J., Hwang, G. J., & Lai, C. L. (2019). A review of experimental mobile learning research in 2010–2016 based on the activity theory framework [Una revisión de la investigación de aprendizaje móvil experimental en 2010-2016 basada en el marco de la teoría de la Actividad]. Computers & Education, 129, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.010

Congreso de la República de Colombia. (1982, 28 de enero). Ley 23, sobre derechos de autor. Diario Oficial 48587. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=3431

Congreso de la República de Colombia. (2008, 31 de diciembre). Ley 1266, por la cual se dictan las disposiciones generales del hábeas data y se regula el manejo de la información contenida en bases de datos personales, en especial la financiera, crediticia, comercial, de servicios y la proveniente de terceros países y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial 47219. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=34488

Congreso de la República de Colombia. (2012, 17 de octubre). Ley 1581, por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. Diario Oficial 48587. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=49981

Cristancho Cárdenas, D., & Cristancho Cárdenas, L. (2018). Aprendizaje basado en problemas en matemáticas: el concepto de fracción. Educación y Ciencia, 21, 45-48. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/download/9387/7830

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Paidós Ibérica.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2015). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. Fondo de Cultura Económica.

Elkhair, Z., & Abdul Mutalib, A. (2019). Mobile learning applications: characteristics, perspectives, and future trends [Aplicaciones móviles de aprendizaje: características, perspectivas y tendencias futuras]. International Journal of Interactive Digital Media (IJIDM), 5(1), 18-21. http://ihumen.utm.my/ijidm/wp-content/uploads/sites/6/CR48-IJIDMEditbyrCm.pdf

Enríquez, J. G., & Casas, S. I. (2013). Usabilidad en aplicaciones móviles. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 5(2), 25-47. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v5i2.71

Escribano, A., & Del Valle, A. (2015). El aprendizaje basado en problemas (ABP). Ediciones de la U.

Gardner, H. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century [Inteligencia reformulada: inteligencias múltiples para el siglo XXI]. Basic Books.

Gil Oliver, J. M., & Prendes Espinosa, M. P. (2019). Uso de aplicaciones y dispositivos móviles con menores en riesgo de exclusión: evaluación de una experiencia educativa no formal. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 37(1), 23-39. https://doi.org/10.14201/et20193712339

Gómez Ardila, S., & Chacón González, A. (2017). Aprendizaje móvil basado en el modelo Frame y aplicado al aprendizaje de la técnica de Core en Fisioterapia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), 411-436. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/831/1349

Jahnke, I., & Liebscher, J. (2020). Three types of integrated course designs for using mobile technologies to support creativity in higher education [Tres tipos de diseños de cursos integrados para el uso de tecnologías móviles para apoyar la creatividad en la educación superior]. Computers & Education, 146, Article 103782. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103782

Luy-Montejo, C. (2019, mayo-agosto). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 369-383. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288

Mejía Dávila, M. R. (2020). M-Learning: características, ventajas y desventajas, uso. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(1), 50-52. https://doi.org/10.37843/rted.v8i1.80

Ortega González, I. M., Rincón Álvarez, G. A., & Hernandez Suárez, C. A. (2019). Uso del video como estrategia pedagógica para el desarrollo de la competencia escritora en estudiantes de educación básica. Revista Perspectivas, 4(2), 52-63. https://doi.org/10.22463/25909215.1972

Pohan, A. M., Asmin, A., & Menanti, A. (2020). The effect of problem-based learning and learning motivation of Mathematical problem-solving skills of class 5 students at SDN 0407 Mondang [El efecto del aprendizaje basado en problemas y la motivación de aprendizaje de las habilidades de resolución de problemas matemáticos de los estudiantes de clase 5 en SDN 0407 Mondang]. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education Journal, 3(1), 531-539. https://doi.org/10.33258/birle.v3i1.850

Poláková, P., & Klímová, B. (2019). Mobile technology and Generation Z in the English language classroom—A preliminary study [Tecnología móvil y Generación Z en el aula de inglés: un estudio preliminar]. Education Sciences, 9(3), 1-11. https://doi.org/10.3390/educsci9030203

Polanco Garay, L. W., & Moré Soto, D. (2021). Del aprendizaje tradicional al aprendizaje invertido como continuidad del proceso educativo en contexto de Covid-19. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 214-226. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100214

Prahani, B., Jatmiko, B., Hariadi, B., Sunarto, D., Sagirani, T., Amelia, T., & Lemantara, J. (2020). Blended Web Mobile Learning (BWML) model to improve students’ higher order thinking skills [Modelo Blended Web Mobile Learning (BWML) para mejorar las habilidades de pensamiento de orden superior de los estudiantes]. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(11), 42-55. https://www.learntechlib.org/p/217126/

Presidencia de la República de Colombia. (2013, 27 de junio). Decreto 1377, por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 1581 de 2012. Diario Oficial 48834. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=53646

Ramírez-Montoya, M.S., & García-Peñalvo, F. J. (2017). La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 29-47. https://repositorio.grial.eu/handle/grial/904

Restrepo Gómez, B. (2008). El ABP, Aprendizaje Basado en Problemas: un dispositivo didáctico-investigativo Innovador en la formación profesional. Journal Odontológico Colegial, (1), 69-75. http://revistas.unicoc.edu.co/index.php/joc/article/view/18

Sampieri, R. H. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Segura Castillo, M. A., & Quiros Acuña, M. (2019). Desde el Diseño Universal para el Aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 734-754. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n1/2215-2644-edu-43-01-00643.pdf

Sitar-Taut, D. A., & Mican, D. (2021). Mobile learning acceptance and use in higher education during social distancing circumstances: an expansion and customization of UTAUT2 [Aceptación y uso del aprendizaje móvil en la educación superior durante circunstancias de distanciamiento social: una expansión y personalización de UTAUT2]. Online Information Review, 45(5), 1000-1019. https://doi.org/10.1108/OIR-01-2021-0017

Valero Avilés, M. V. (2022). Estudio comparativo de las aplicaciones móviles híbridas desarrolladas con el lenguaje de programación JavaScript, y las aplicaciones móviles nativas [Trabajo de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio institucional. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/11862

Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological functions [Mente en sociedad: el desarrollo de funciones psicológicas superiors]. Harvard University Press.

Published

2023-05-09

How to Cite

Ortiz Ortiz, M. L., & Hernández Yomayuza, O. M. (2023). Problem based learning mediated by a mobile educational application. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (69), 43–69. https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a3

Issue

Section

Artículos de Investigación