Coexistence and culture of peace through didactic strategies integrating technologies: A multi-case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n70a2

Keywords:

Coexistence, Education, Educational Strategies, Peace, Technology

Abstract

This research responds to the need to deepen the didactic strategies proposed by teachers to address education for the coexistence and culture of peace, integrating technologies. For this purpose, the research was based on a qualitative approach, analyzing six case studies in Colombia. This article describes and analyzes the didactic strategies of teachers in this area. Among the relevant findings of the study, the teachers emphasize that it is possible to structure and implement strategies in this field, and highlight contributions to public education, despite the evident lack of resources in technological infrastructure, lack of support from managers, and lack of teacher training, which, from the perception of the interviewees, exceeds the good intentions and the actual time available that they expect to devote to this work. Hence, the study highlights the need to promote transversal programs in the training plans to incorporate the academic community, seeking integrative processes that respond to the educational challenges in this field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Gordón, F. (2011, julio-diciembre). Reflexiones filosóficas sobre la tecnología y sus nuevos escenarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (11), 123-174. https://doi.org/10.17163/soph.n11.2011.06

Akkari, A., & Maleq, K. (Eds.). (2020). Global citizenship education: Critical and international perspectives [Educación para la ciudadanía mundial: perspectivas críticas e internacionales]. Springer. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/41756

Alonso, C., Bosco, A., Corti, F., & Rivera, P. (2014, septiembre-diciembre). Prácticas de enseñanza mediadas por entornos 1x1: un estudio de casos en la educación obligatoria en Cataluña. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 99-118. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19324

Amar, V. (2020). Un camino para la educación para la paz: Una investigación narrativa. Revista de Paz y Conflictos, 13(1), 57-71. https://doi.org/10.30827/revpaz.v13i1.11362

Arafa, M., & Armstrong, C. (2015). Facebook to Mobilize, Twitter to Coordinate Protests, and YouTube to Tell the World: New Media, Cyberactivism, and the Arab Spring [Facebook para movilizar, Twitter para coordinar protestas y YouTube para contarle al mundo: nuevos medios, ciberactivismo y la primavera árabe]. Journal of Global Initiatives, 10(1), 73-102. https://digitalcommons.kennesaw.edu/jgi/vol10/iss1/6/

Barbeito Thonon, C. (2021). Imprescindible, insuficiente, incoherente e instrumental: formación docente para aprender a convivir. Sinéctica, (57), Artículo e1285. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-018

Basurto Velez, M. A., Bravo Velez, M. G., Mendoza Mera, J. T., Zambrano Mendoza, J. R., & Zambrano Mendoza, H. J. (2020). The TICs and their incidence to develop didactic resources within teaching planning [Las TIC y su incidencia para desarrollar recursos didácticos dentro de la planificación docente]. International Research Journal of Engineering, IT & Scientific Research, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.21744/irjeis.v6n1.846

Berardi, F. (2022). El medio es el mensaje y Redes Sociales: Cómo los conceptos de Marshall MCLuhan se aplican a las plataformas digitales de intercambio social entre usuarios. Comunicación y Hombre, (18), 72-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8294387

Bosco, A. (2013). Las TIC y la educación escolar: tiempo y espacio como obstáculos o aliados de la innovación. Revista Investigación en la Escuela, 79, 43-53. https://doi.org/10.12795/IE.2013.i79.04

Campusano Cataldo, K., & Díaz Olivos, C. (2017). Manual de Estrategias didácticas: orientaciones para su selección. INACAP. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-216076_recurso_pdf.pdf

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis [La construcción de la teoría fundamentada: una guía práctica a través del análisis cualitativo]. Sage.

Collins, A., & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology [La segunda revolución educativa: repensar la educación en la era de la tecnología]. Journal of Computer Assisted Learning, 26(1), 18-27. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00339.x

Del Barrio, M. (2005). Emociones infantiles: evolución, evaluación y prevención. Pirámide.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2016). Preguntas y respuestas frecuentes: ¿Cuántos y cuáles son los estratos en los que se pueden clasificar las viviendas y/o los predios rurales? http://www.dane.gov.co/index.php/servicios-al-ciudadano/tramites/transparencia-y-acceso-a-la-informacion-publica/informacion-de-interes/preguntas-y-respuestas-frecuentes

Díaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 4(10), 3-21. https://doi.org/10.1016/S2007-2872(13)71921-8

Díez-Gutiérrez, E., & Díaz-Nafría, J. M. (2018). Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, 26(54), 49-58. https://doi.org/10.3916/C54-2018-05

Durlak, J., Weissberg, R., Dymnicki, A., Taylor, R., & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta ‐ analysis of school ‐ based universal interventions [El impacto de mejorar el aprendizaje social y emocional de los estudiantes: un metanálisis de las intervenciones universales basadas en la escuela]. Child Development, 82(1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework [De la alfabetización digital a la competencia digital: el marco de la competencia digital docente (TDC)]. Educational Technology Research and Development, 68, 2449-2472. https://link.springer.com/article/10.1007/s11423-020-09767-4

Fornell Cervià, R., & Vivancos Martí, J. (2010). Educació el Pla TAC de centre: Col· lecció TAC-1 [Educación el Plan TAC de centro: Colección TAC-1]. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.

Fu, T. (2022). Digital storytelling for global citizenship education: a Chinese case study [Narración digital para la educación para la ciudadanía global: un estudio de caso chino]. Asia Pacific Journal of Education, 1-14. https://doi.org/10.1080/02188791.2022.2106187

Galtung, J. (2003). Violencia cultural. Gernika Gogoratuz. https://www.gernikagogoratuz.org/wp-content/uploads/2019/03/doc-14-violencia-cultural.pdf

García-Vita, M., Añaños, F. T., & Medina García, M. (2020). Educación social escolar en la construcción de cultura y educación para la paz: propuestas metodológicas de intervención socioeducativa. Campos en Ciencias Sociales, 8(2), 47-71. https://doi.org/10.15332/25006681/6012

Giró Gràcia, X., & Sancho-Gil, J. M. (2022). La Inteligencia Artificial en la educación: Big data, cajas negras y solucionismo tecnológico. RELATEC: Revista latinoamericana de Tecnología Educativa, 21(1), 129- 145. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.129

Gobierno Vasco. (2004). Educación para la convivencia y la paz en los centros escolares de la CAPV. Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia. https://www.ivap.euskadi.eus/contenidos/informacion/observ_juv_otros_documentos/es_5986/adjuntos/ConvivenciaCentrosEscCAST.PDF

Goodman-Deane, J., Mieczakowski, A., Johnson, D., Goldhaber, T., & Clarkson, P. (2016). The impact of communication technologies on life and relationship satisfaction [El impacto de las tecnologías de la comunicación en la vida y la satisfacción en las relaciones]. Computers in Human Behavior, 57, 219-229. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.11.053

Ito-Morales, K., & Morales-Cabezas, J. (2016). Redes sociales y educación política. Revista de Educación de la Universidad de Granada, (23), 103-118. https://revistaseug.ugr.es/index.php/reugra/article/view/16633

Jares, X. (2009). Pedagogía de la convivencia. GRAÓ.

Johnson, B., & Christensen, L. (2012). Educational Research Quantitative, qualitative and mixed approaches [Investigación educativa Enfoques cuantitativos, cualitativos y mixtos] (4 Ed.). Sage.

Kwak, J., Lee, H., & Fomin, V. V. (2011). Government coordination of conflicting interests in standardisation: case studies of indigenous ICT standards in China and South Korea [Coordinación gubernamental de intereses en conflicto en la estandarización: estudios de caso de estándares indígenas de TIC en China y Corea del Sur]. Technology Analysis & Strategic Management, 23(7), 789-806. https://doi.org/10.1080/09537325.2011.592285

Le, H. M., & Duong, B. H. (2022). Global citizenship education in Vietnam: Exploring contested terrains for a new ideal citizen. PROSPECTS. https://doi.org/10.1007/s11125-021-09593-3

López Berlanga, M. C., & Sánchez Romero, C. (2019). La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales. Revista de Educación Inclusiva,12(2), 114-130. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/222832/Berlanga.pdf?sequence=1

Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 5(1), 45-47. https://thinkepi.profesionaldelainformacion.com/index.php/ThinkEPI/article/view/30465

Mercer, N. (2004). Sociocultural discourse analysis [Análisis del discurso sociocultural]. Journal of Applied Linguistics, 1(2), 137-168. https://thinkingtogether.educ.cam.ac.uk/publications/journals/Mercer_JCL2005.pdf

Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2019). Dialogue, thinking together and digital technology in the classroom: Some educational implications of a continuing line of inquiry [Diálogo, pensamiento conjunto y tecnología digital en el aula: algunas implicaciones educativas de una línea de investigación continua]. International Journal of Educational Research, 97, 187-199. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.08.007

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (1999). Declaración y Programa de Acción sobre una Cultura de Paz. ONU. https://fund-culturadepaz.org/wp-content/uploads/2021/02/Declaracion_CulturadPaz.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2014). TALIS 2013 Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. https://www.oecd.org/education/school/Spain-talis-publicaciones-sep2014_es.pdf

Polkinghorne, D. E. (2005). Language and meaning: Data collection in qualitative research [Lenguaje y significado: recopilación de datos en la investigación cualitativa]. Journal of Counselling Psychology, 52(2), 137-145. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.2.137

Rico-Gómez, M. L., & Ponce Gea, A. I. (2022). El docente del siglo XXI: perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 77-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8254471

Rodríguez Garavito, C. A. (2006, septiembre-diciembre). Nuestra guerra sin nombre. Transformaciones del conflicto en Colombia. Análisis Político, 19(58), 157-161. https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/download/46267/47871

Sahide, A. (2022). Power Consolidation of Jokowi's Administration: The Role of the Social Media and Political Issues in Indonesian Democracy [Consolidación del poder de la administración de Jokowi: el papel de las redes sociales y las cuestiones políticas en la democracia de Indonesia]. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 11(1), 159-159. https://doi.org/10.36941/ajis-2022-0014

Sancho Gil, J., Bosco Paniagua, A., Alonso Cano, C., & Sánchez Valero, J. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 17-30. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.17

Stake, R. (2006). Multiple case study analysis [Análisis de múltiples casos de estudio]. The guilford press.

Torres Escobar, A. C., & Delgado Zárate, C. N. (2021). Maestros de ciencias como arquitectos de paz: trascendencia del pensamiento crítico. Tecné, Episteme y Didaxis, 1131-1139. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15268

Tuvilla, J. (Coord.). (1994). La escuela: instrumento de paz y solidaridad. Publicaciones Movimiento Cooperativo de Escuela Popular (MCEP).

Tuvilla, J. (2004). Cultura de paz y educación. En B. Molina & F. Muñoz (Coords.), Manual de paz y conflictos (386-425). Universidad de Granada. http://www.ugr.es/~eirene/publicaciones/eirene_manual.html

Unesco. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en educación en América Latina y el Caribe. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/TICS-enfoques-estrategicos-sobre-TICs-ESP.pdf

Vargas Sánchez, A. (2019). Educación para la convivencia y la cultura de paz a través de las TAC: un estudio multicasos en el contexto bogotano [Tesis de doctorado, Universitat Autònoma de Barcelona]. Repositorio Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tdx.cat/handle/10803/667377

Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods [Investigación de estudio de caso: diseño y métodos]. Sage.

Zembylas, M., & Loukaidis, L. (2021). Affective practices, difficult histories and peace education: An analysis of teachers’ affective dilemmas in ethnically divided Cyprus [Prácticas afectivas, historias difíciles y educación para la paz: un análisis de los dilemas afectivos de los docentes en un Chipre étnicamente dividido]. Teaching and Teacher Education, 97, Article 103225. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103225

Published

2023-09-05

How to Cite

Vargas Sánchez, A. D. ., & Bosco Paniagua, M. A. (2023). Coexistence and culture of peace through didactic strategies integrating technologies: A multi-case study. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (70), 4–27. https://doi.org/10.35575/rvucn.n70a2

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)