Childhood as a formative experience and childhoods as its multiple concretions. A necessary clarification from pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n71a8

Keywords:

Experience, Education, Training, Childhood , Childhoods, Sensibility

Abstract

Childhood is an invention of modernity as the sensitivity of society and the family towards children, which leads to granting them an importance not assigned in antiquity or in the Middle Ages. Benjamin, Agamben, Marcuse, and Kohan, authors of critical theory and pedagogy, understand it as an experience of change and formation not reducible only to children. Therefore, in the singular, childhood is understood as a formative experience, and instead of being associated with reductionist conceptions of biological understanding, it recognizes anthropological, pedagogical, and historical implications such as beginning, awakening, historicity, and language, and affirms the possibility of formation through education. In the plural, infancy expresses the multiple contextual, conceptual, and biographical materializations of childhood. Therefore, the purpose of this work is to understand that from the works of Benjamin, Agamben, Marcuse, and Kohan, childhood and childhoods imply pedagogically to recognize the possibility of perfectibility - human formation from education. For this, the established methodology is a critical-reconstructive approach that allows us to unveil the authors' conception of childhood, and to establish a pedagogical critique of the society that serves as an existential container for the authors and works cited. Thus, the singular allows us to reconstruct the collective sense given by these pedagogues, and the plural serves to identify the differences according to their themes and problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2015). Infancia e historia. Adriana Hidalgo Editora.

Alaniz Rodríguez, L. D. (2021, mayo-agosto). El tratamiento de la infancia en las ciencias sociales: racionalidades e influjos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 5-38. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a2

Álvarez Montoya, J., Montoya Soto, D., & Muñoz Gaviria, D. (2020). De las infancias histórico-antropológicas al concepto filosófico-pedagógico de la infancia: un acercamiento desde la filosofía y la pedagogía crítica. En D. Muñoz Gaviria, & E. Ríos-Osorio (Eds.), Infancia y Pedagogía: retos académicos de la formación profesional y disciplinar de agentes educativos para la primera infancia (pp. 33-48). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Archard, D. (2005). Philosophical perspectives on childhood [Perspectivas filosóficas sobre la infancia.]. En C. Jenks (Ed.), Childhood: Critical Concepts in Sociology (pp. 81-93). Routledge.

Ariès, P. (1986). La infancia. Revista de Educación, (281), 5-17. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/1973

Ariès, P. (1997). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Tauros.

Benjamin, W. (1919). André Gide: La Porte etroite [André Gide: La puerta estrecha]. En Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes (pp. 61-63). Nueva Visión.

Benjamin, W. (1987). Infancia en Berlín hacia 1900. Alfaguara.

Benjamin, W. (1989a). Discursos interrumpidos I: filosofía del arte y de la historia. Tauros.

Benjamin, W. (1989b). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Nueva Visión.

Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Akal.

Benjamin, W. (2008). El Narrador (1936). Metales Pesados.

Benner, D. (1998). La Pedagogía como ciencia. Teoría reflexiva de la acción y reforma de la praxis. Ediciones Pomares-Corredor.

Delgado Criado, B. (1998). Historia de la infancia. Ariel.

DeMause, L. (1982). Historia de la infancia. Alianza.

Escobar Londoño, J. V., González Álzate, M. N., & Manco Rueda, S. A. (2016, febrero-mayo). Mirada pedagógica a la concepción de infancia y prácticas de crianza como alternativa para refundar la educación infantil. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (47), 64-81. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/742

Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978 – 1979). Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Fry, K. (2014, julio-diciembre). Lyotard and the philosopher child [Lyotard y el niño filósofo]. Childhood & Philosophy, 10(20), 233-246. https://www.redalyc.org/pdf/5120/512051611002.pdf

Fullat, O. (1997). Antropología filosófica de la educación. Ariel.

Gili Gaya, S. (1973). Curso superior de sintaxis española. Biblograf.

Hincapié García, A., Piñeres Sus, J. D., & Bedoya Hernández, M. (2012, septiembre-diciembre). Paternidad y diferencia cultural: reflexiones histórico-antropológicas para el debate. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (37), 266-290. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/397

Kant, I. (2015). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la ilustración? En ¿Qué es la ilustración? (pp. 1-16). Universidad de Antioquia.

Kennedy, D. (2006). Changing conceptions of the child from the renaissance to post-modernity: A philosophy of childhood [Cambiando las concepciones del niño desde el renacimiento a la posmodernidad: una filosofía de la infancia]. Edwin Mellen Press.

Kennedy, D., & Kohan, W. (2008, julio-diciembre). Aión, Kairós and Chrónos: Fragments of an endless conversation on childhood, philosophy and education [Aión, Kairós y Chrónos: Fragmentos de una conversación interminable sobre infancia, filosofía y educación]. Childhood & Philosophy, 4(8), 5-22. https://www.redalyc.org/pdf/5120/512051709001.pdf

Kennedy, D., & Kohan, W. O. (2016). Childhood, education and philosophy: A matter of time [Infancia, educación y filosofía: una cuestión de tiempo]. En M. Gregory, J., Haynes & K. Murris, (Eds.), The Routledge International Handbook of Philosophy for Children (pp. 78-84). Routledge.

Klafki, W. (1990). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy. Revista de Educación, (291), 105-127. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:f4af5e81-e0b9-4531-a76b-913bc5c1829d/re2910500477-pdf.pdf

Kohan, W. O. (2004). Infancia. Entre educación y filosofía. Laertes.

Kohan, W. O. (2009). Infancia y filosofía. Editorial Progreso.

Kohan, W. O. (2013). El Maestro Inventor: Simón Rodríguez. Miño Dávila.

Kohan, W. O. (2014). Childhood, education and philosophy: new ideas for an old relationship [Infancia, educación y filosofía: nuevas ideas para una vieja relación]. Routledge.

Kohan, W. O. (2020). Paulo Freire más que nunca: una biografía filosófica. CLACSO.

Kohan, W. O., & Cassidy, C. (2021). Gareth B. Matthews: Philosophy of childhood or children? [Gareth B. Matthews: ¿Filosofía de la infancia o de los niños?]. En M. Rollins Gregory, & M. J. Laverty (Eds.), The Child's Philosopher (pp. 215-231). Routledge.

Marcuse, H. (1971). La vejez del psicoanálisis. Proceso.

Marcuse, H. (1994). El hombre unidimensional. Ariel.

Matthews, G., & Mullin, A. (2023). The Philosophy of Childhood [La filosofía de la infancia]. En E. Zalta, & U. Nodelman, The Stanford Encyclopedia of Philosophy., https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/childhood/

Pérez, F. (2020). ¿Cómo se llega a ser lo que se es? Formación y creación del individuo en Nietzsche. En A. Hincapié García, D. Muñoz Gaviria, & F. Pérez Ramírez (Eds.), Pedagogía, formación y universidad (pp. 41-53). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Pérez Ramírez, F., & Hincapié García, A. (2022). Modernidad, capitalismo y universidad. Contienda entre los cuatro ethos históricos en Bolívar Echeverría. Praxis & Saber, 13(34), Artículo e13409. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.13409

Prior Olmos, A. (2002). Nuevos Métodos en Ciencias Humanas. Anthropos.

Ríos-Osorio, E. (2018). Infancia, entre subjetivación y sujetación. Una mirada desde la antropología histórico-pedagógica. Revista Kénosis, 6(10), 64-80. https://doi.org/10.47286/23461209.131

Rodríguez Pascual, I. (2007). Para una sociología de la infancia: aspectos teóricos y metodológicos. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Runge Peña, A. (2008, enero-junio). Heterotopías para la infancia: reflexiones a propósito de su “desaparición” y del “final de su educación”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1), 31-53. https://www.redalyc.org/pdf/773/77360102.pdf

Runge Peña, A., Hincapié García, A., Muñoz Gaviria, D., & Ospina Cruz, C. (2018). El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. Fondo editorial Universidad Católica de Oriente.

Scheuerl, H. (1985). Antropología pedagógica. Herder.

Staroselsky, T. (2015). Consideraciones en torno al concepto de experiencia en Walter Benjamin. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7648/ev.7648.pdf

Storme, T., & Vlieghe, J. (2011). The experience of Childhood and the Learning Society: Allowing the child to be philosophical and Philosophy to be Childish [La experiencia de la Infancia y la Sociedad del Aprendizaje: Dejar que el niño sea filosófico y la Filosofía sea Infantil]. Journal of Philosophy of Education, 45(2), 183-198. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2011.00800.x

Varela Fernández, J. (1986). Aproximación genealógica a la moderna percepción social de los niños. Revista de Educación, (281), 155-175. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=18542

Wolff, L. (1998). When I Imagine a Child: The Idea of Childhood and the Philosophy of Memory in the Enlightenment [Cuando imagino un niño: la idea de infancia y la filosofía de la memoria en la Ilustración]. Eighteenth-Century Studies, 31(4), 377-401. https://www.jstor.org/stable/30053884

Wulf, C. (1999). Introducción a la ciencia de la educación. Entre teoría y práctica. Universidad de Antioquia.

Wünsche, K. (1991). La terminación del movimiento pedagógico. Educación, (43), 103-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2407157

Published

2024-02-02

How to Cite

Muñoz Gaviria, D. A., & Rios-Osorio, E. (2024). Childhood as a formative experience and childhoods as its multiple concretions. A necessary clarification from pedagogy. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (71), 164–186. https://doi.org/10.35575/rvucn.n71a8

Issue

Section

Artículos de Investigación