Evaluation Practices at the Virtual School Cibercolegio UCN in Coherence with Formative Assessment
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n74a11Keywords:
Assessment strategies, Educational assessment, Assessment instruments, Assessment practicesAbstract
This article presents the results of a reflection aimed at understanding evaluation practices within the Student Institutional Evaluation System (SIEE) of the virtual school Cibercolegio UCN, in relation to formative assessment. Through a qualitative approach, information was analyzed and interpreted based on a hermeneutic exercise, focusing on the analysis of the following explored categories: 1) evaluative strategies, analyzing the learning process; 2) evaluation techniques and tools, to recognize students' competency development; and 3) forms of evaluation by educational agents, considering the distribution of evaluative authority. Results identified various areas for improvement in Cibercolegio UCN's evaluation practices, such as the lack of clarity in systematizing records and the need to continue enhancing both teaching and feedback processes. Additionally, recommendations are offered to adjust both the SIEE and its derived practices. This study can promote more effective evaluative practices aligned with current educational needs, not only in Cibercolegio UCN but also in other institutions theoretically supported by formative assessment.
Downloads
References
Altamirano Galván, S. G., Méndez Ramírez, A. L., & Rojas Galindo, M. B. (2022). Beneficios del uso de la rúbrica en la enseñanza-aprendizaje del diseño. Zincografía, 6(11), 228-244. https://doi.org/10.32870/zcr.v6i11.136
Álvarez Azaña, C. A. (2023). Modalidades evaluativas innovadoras. Polo del Conocimiento, 8(7), 325-342. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9234512
Asiú Corrales, L. E., Asiú Corrales, A. M., & Barboza Díaz, Ó. A. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(78), 134-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000100134&script=sci_arttext
Barba-Martín, R. A., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Si la Evaluación es Aprendizaje, he de Formar parte de la misma. Razones que Justifican la Implicación del Alumnado. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 15(1), 9-22. https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.001
Basurto-Mendoza, S., Moreira-Cedeño, J., Velásquez-Espinales, A., & Rodríguez-Gámez, M. (2021). Autoevaluación, Coevaluación y Heteroevaluación como enfoque innovador en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(3), 828-845. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926891
Berlanga Ramírez, M., & Juárez-Hernández, L. G. (2020, julio-diciembre). Paradigmas de evaluación: del tradicional al socioformativo. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 11(21), 1-14. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-21712020000200407&script=sci_arttext
Brookhart, S. M., & Nitko, A. J. (2019). Educational assessment of students [Evaluación educativa de los estudiantes]. Pearson. https://lazytrader.org/wp-content/uploads/2023/07/9780134807072-p.pdf
Cabrera, L., Duffour, G., & Parga, K. (2023). Evaluación entre pares, la educación superior y virtualidad. InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 10(1), 118-129. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/465
Cáceres Mesa, M. L., Pérez Maya, C. J., & Callado Pérez, J. (2019). El papel de la evaluación del aprendizaje en la renovación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Conrado, 15(66), 38-44. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/874/902
Calatayud-Salom, M. A. (2021). Una oportunidad para repensar las prácticas evaluativas en la Universidad tras el Covid-19. En M. A. Martín, & C. Sosa (Eds.), Cuestiones transversales en la innovación de la docencia y la investigación de las ciencias sociales y jurídicas: especial referencia al impacto del Covid-19, las nuevas tecnologías y metodologías, las perspectivas de género y la diversidad (pp. 54-71). Dykinson.
Casanova, M. A. (1998). La evaluación educativa. Escuela básica. Muralla. https://issuu.com/alejandrorodriguez231/docs/3.-_casanova_mar_a_a__1998_la.evalu
Castro Gómez, E. M., & Peña Páez, E. M. (2023). Gestión curricular como proceso integrador de una evaluación formativa: evaluar para valorar y aprender [Trabajo de grado de maestría, Corporación Universidad de la Costa]. Repositorio digital institucional. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/10574
Chacín Amaro, R. (2021). Los docentes y la evaluación en la modalidad virtual. Interacciones, 1(1), 73-97. https://p3.usal.edu.ar/index.php/interacciones/article/view/5531
Chura-Cutipa, L. M., Linares-Cutipa, N. T., Polo-Pari, M. A., & Zegarra-Palacios, A. (2021). Las prácticas de retroalimentación reflexiva y sus expresiones de desigualdad en tiempos de pandemia. Investigación Valdizana, 15(4), 209-217. https://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1087
Cibercolegio UCN. (2019). Sistema de Evaluación Institucional (SEI). Cibercolegio UCN.
Cibercolegio UCN. (2020). Proyecto Educativo Institucional 2016-2020. Cibercolegio UCN.
Cisterna, D., & Gotwals, A. W. (2018). Enactment of ongoing formative assessment: Challenges and opportunities for professional development and practice [Implantación de la evaluación formativa continua: desafíos y oportunidades para el desarrollo y la práctica profesional]. Journal of Science Teacher Education, 29(3), 200-222. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1046560X.2018.1432227
Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115 de 1994, por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2009, 13 de julio). Ley 1324, por la cual se fijan parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dictan normas para el fomento de una cultura de la evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del Estado y se transforma el ICFES. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=36838
Gikandi, J. W., Morrow, D., & Davis, N. E. (2011). Online formative assessment in higher education: A review of the literature [Evaluación formativa en línea en educación superior: una revisión de la literatura]. Computers & Education, 57(4), 2333-2351. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131511001333
Gomez Vera, A. B., Gomez Vera, M. K., Ramos Garcia, A. M., & Vélez Miranda, M. J. (2019). Application of Self-Evaluation and Co-evaluation on Learning Processes [Aplicación de la Autoevaluación y Coevaluación en los Procesos de Aprendizaje]. International Journal of Linguistics, 5(5), 7-14. https://sloap.org/journals/index.php/ijllc/article/view/727/1221
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2023). Apuntes del Icfes para la política educativa. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/17803708/No3_Apuntes_Icfes_09_02_23_CP.pdf
Kweksilber, C., & Trías, D. (2020). Rúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitarios. Pinas de Educación, 13(2), 100-124. https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2234
Mateo, J. (2006). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Alfaomega Grupo Editor. https://kupdf.net/download/la-evaluacion-educativa-su-practica-y-otras-metaforas_598724b5dc0d608a07300d19_pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Fundamentaciones y orientaciones para la implementación del Decreto 1290 de 2009. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-213769_archivo_pdf_evaluacion.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). La evaluación formativa y sus componentes para la construcción de una cultura de mejoramiento. https://docplayer.es/80200363-La-evaluacion-formativa-y-sus-componentes-para-la-construccion-de-una-cultura-de-mejoramiento.html
Ministerio de Educación Nacional. (2020). Guía para la interpretación y uso de los resultados históricos de las pruebas saber. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-400767_recurso_1.pdf
Montoya Grisales, N. E., González Palacio, E. V., Jaramillo Montoya, L. F., Pérez Vélez, C. & Hurtado Vélez, H. (2023, enero-abril). La evaluación en la clase de Educación Física desde la percepción de los estudiantes de secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (68), 94-119. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n68a5
Morales, M., & Fernández, J. (2022). La evaluación formativa. Ediciones SM.
Osiesi, M. P. (2020). Educational Evaluation: Functions, Essence, and Applications in Primary Schools' Teaching and Learning [Evaluación Educativa: Funciones, Esencia y Aplicaciones en la Enseñanza y el Aprendizaje de la Escuela Primaria]. Society & Sustainability, 2(2), 1-9. https://doi.org/10.38157/society_sustainability.v2i2.134
Patiño Briones, G. K., Navarrete Solórzano, D. A., & Villamil Moreira, E. A. (2020). Rubrics Implementation on Learning Evaluation for Superior Basic Students [Implementación de Rúbricas sobre Evaluación del Aprendizaje para Estudiantes de Básico Superior]. International Research Journal of Management, IT & Social Sciences, 7(2), 1-8. https://sloap.org/journals/index.php/irjmis/article/view/852
Presidencia de la República de Colombia. (2002, 19 de junio). Decreto 1278, por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf
Presidencia de la República de Colombia. (2009, 16 de abril). Decreto 1290, por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Ríos-Agudelo, A. M., Castaño-Martínez, A. M., Ramírez-Rendón, H. D., & Pérez-Vargas, J. J. (2023, enero-abril). La evaluación en el área de Lengua Castellana en el marco de los sistemas institucionales de evaluación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (68), 63-93. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n68a4
Sauceda, R. A. A., & Sánchez, Á. R. (2019). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico universitario: Una mirada desde los estudiantes de tecnológicos públicos. Revista Venezolana de Gerencia, 24(87), 938-953. https://biblat.unam.mx/hevila/Revistavenezolanadegerencia/2019/Vol.%2024/No.%2087/19.pdf
Vega Pico, J. P., & Viadero Jiménez, A. I. (2022). La evaluación formativa desde los entornos virtuales de aprendizaje [Tesis de maestría, Universidad de la Costa CUC]. Repositorio digital institucional. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/9111
Vega Zevallos, S. (2023). Estrategias de Evaluación y Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios de Huanuco 2022. Revista Boliviana de Educación, 5(8), 31-49. https://repositorio.redrele.org/bitstream/24251239/274/1/REBE_V5_N8_ART_3.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Virtual Universidad Católica del Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.