Curricular analysis of the teaching of community psychology in the undergraduate psychology programs in the Colombian Coffee Triangle
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n74a3Keywords:
Education, Education and training, Professional training, Psychology, Social PsychologyAbstract
The objective was to analyze the place of community psychology in the curricular structure of professional training programs in psychology in the Colombian Eje Cafetero. A literature review methodology was used through thematic Content Analysis (CA), which allows interpreting texts and understanding aspects of social life. The results showed that community psychology is conceived more as a methodological orientation, related to the development of capacities for the professional practice of students. In addition, the psychosocial perspective, despite its conceptual indefinition, is presented as an alternative for the analysis of psychosocial problems. Finally, no reference to the category of risk management was found in the texts reviewed, although it is integrated in community work and academic training in one of the universities that participated in the study.
Downloads
References
Abeldaño, R. A., & Fernández, R. (2016). Salud mental en la comunidad en situaciones de desastre. Una revisión de los modelos de abordaje en la comunidad. Ciência & Saúde Coletiva, 21(2), 431-442. https://doi.org/10.1590/1413-81232015212.17502014
Andreu, J. (2002). Las Técnicas de Análisis de Contenido. Centra.
Arango Cálad, C. A, Campo Sarria, D., & Delgado Gallego, M. E. (2019). Historia de la Psicología Comunitaria en Colombia. En La Psicología Comunitaria en Colombia. Caminando hacia una sociedad participativa. (pp. 55-95). Programa Editorial Universidad del Valle.
ASCOFAPSI. (2021, marzo 16). Panel la Psicología Comunitaria Colombiana Hoy [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Oh32LAzE9sk
Ávila Toscano, J. H., Vivas Cortés, O. A., Herrera Flórez, A., & Jiménez Díaz, M. (2016). Gestión del riesgo de desastres en el caribe colombiano desde la óptica de organismos de socorro y administraciones locales: el caso del sur del Atlántico. Luna Azul, 42(1), 68-88. https://doi.org/10.17151/luaz.2016.42.7
Aya Angarita, S., & Laverde Gallego, D. (2016). Comprensión de perspectivas psicosociales en Colombia. Revista Diversitas Perspectivas en Psicología, 12(2), 201-216. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/3244
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
Barrios, M. M., Arroyave Cabrera, J., & Vega Estarita, L. (2018). El cambio de paradigma en la cobertura informativa de la gestión de riesgo de desastres. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 136(3) 129-144. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i136.3318
Barrero, E. (2006). De Macondo a Mancuso. Conflicto, violencia política y guerra psicológica en Colombia. Una aproximación desde la psicología social crítica. Ediciones Desde Abajo.
Berroeta, H. (2014). El quehacer de la Psicología Comunitaria: Coordenadas para una cartografía. Psicoperspectivas, 13(2). 19-31. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue2-fulltext-352
Bocanegra, A. K., Prado, M. O., Prieto, R. S., & Neira, J. (2017). El papel del psicólogo social en la realidad contemporánea colombiana. Psicología para América Latina, 29, 40-61. https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2017000300004
Congreso de Colombia. (2011, 10 de junio). Ley 1448, por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=43043
Congreso de Colombia. (1997, 18 de julio). Ley 387, por la cual se adoptan medidas para la prevención del desplazamiento forzado; la atención, protección, consolidación y estabilización socioeconómica de los desplazados internos por la violencia en la República de Colombia. https://www.unidadvictimas.gov.co/wp-content/uploads/2016/03/ley-387-de-1997.pdf
Cruz, J. E. (1993). Psicología social. En R. Ardila (Comp.), Psicología en Colombia, contexto social e histórico (pp. 367-393). Tercer Mundo Editores.
Cruz Vega, F., Sánchez Echeverría, J. C., Cortes Meza, H. M., Loria Castellanos, J., & Oca García, E. M. (2018). Tecnologías de la información en la formación de evaluadores del Programa Hospital Seguro en México. Cirugía y Cirujanos, 86, 237-243. https://doi.org/10.24875/CIRU.M18000036
Díaz Gómez, A., & Cabrera Lozano, A. M. (2022). Pensar la psicología comunitaria desde Colombia. En Á. Díaz Gómez., & A. M. Cabrera Lozano (Eds.), Experiencias y reflexiones de psicología comunitaria en Colombia (pp. 25-51). Asociación Colombiana de Facultades de Psicología -Ascofapsi-.
Diaz, H. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación Intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813
Dutta, U. (2018). Decolonizing “community” in community psychology [Descolonizar la “comunidad” en la psicología comunitaria]. American Journal of Community Psychology, 62(3-4), 272-282. https://doi.org/10.1002/ajcp.12281
Evans, S. D., Duckett, P., Lawthom, R., & Kivell, N. (2017). Positioning the critical in community psychology [Posicionando lo crítico en la psicología comunitaria]. En APA handbook of community psychology: Theoretical foundations, core concepts, and emerging challenges (pp. 107–127). American Psychological Association.
Gaviria Gutiérrez, W. O., & Zambrano Hernández, L. A. (2021). Hacia una psicología social en la gestión del riesgo de desastres. Tempus Psicológico, 109-129. https://doi.org/10.30554/tempuspsi.2.1.2569.2019
Gergen, K. J. (2001). Psychological science in a postmodern context [La ciencia psicológica en un contexto posmoderno]. The American Psychologist, 56(10), 803-813. https://doi.org/10.1037//0003-066x.56.10.803
Gokani, R., & Walsh, R. T. G. (2017). On the historical and conceptual foundations of a community psychology of social transformation [Sobre los fundamentos históricos y conceptuales de una psicología comunitaria de la transformación social]. American Journal of Community Psychology, 59(3-4), 284-294. https://doi.org/10.1002/ajcp.12141
González Lorenzo, N., Valdivia Fernández, D., & Pimienta Gómez, M. R. (2018). La percepción de riesgos de desastres en el municipio Taguasco desde la asignatura seguridad nacional. Revista Márgenes, 6(1),37-53. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/issue/view/684
Guerrero Africani, B. H. (2016). La educación para la gestión del riesgo de desastres. Universidad Militar Nueva Granada.
Herrera Rivera, O., & Bedoya Cardona, L. M. (2022, septiembre-diciembre). Aprendizajes significativos en la formación de terapeutas familiares de la Universidad Católica Luis Amigó. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (67), 249-279. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n67a10
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Piados Comunicación.
Maseko, M., Maunganidze, L., Mambende, B., & Maphosa, S. (2017). The third mental health revolution: Themes, values and methods of Community Psychology and its relevance in Zimbabwean and African cultural contexts [La tercera revolución de la salud mental: temas, valores y métodos de la psicología comunitaria y su relevancia en los contextos culturales de Zimbabwe y África]. Psychology in Society, 54, 67-89. https://doi.org/10.17159/2309-8708/2017/n54a5
Medina Arboleda, I. F., & Sierra Barón, W. (2024). Estudios de psicología ambiental con muestras colombianas: una revisión bibliométrica y temática. Diversitas, 20(1), 123-150. https://doi.org/10.15332/22563067.10225
Mejía, M., Barrero, E., & Jiménez, L. (1990). Aproximación histórica al proceso de construcción de la psicología social en Colombia [Tesis de grado, UNAD].
Mejía, M. R. (2003). Educación Popular hoy. En tiempos de globalización. Ediciones Aurora.
Mestre Cárdenas, V. A., Salabert Tortoló, I., Dihigo Faz, M. T., Hernández Bravo, E., Núñez Valdés, L., & Fagundo Montesino, F. (2017). La asignatura Medicina de Desastres: su importancia en la formación curricular de los estudiantes de medicina. Médica Electrónica, 39(3) 615-619. http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2325/3448
Montero, M. (2004). Introducción a la Psicología Comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Editorial Paidós.
Montero, M. (2008). An insider’s look at the development and current state of community psychology in Latin America [Una mirada desde adentro al desarrollo y estado actual de la psicología comunitaria en América Latina]. Journal of Community Psychology, 36(5), 661-674. https://doi.org/10.1002/jcop.20241
Montero M., & Díaz N. V. (2007). Latin American Community Psychology: Development, Implications, and Challenges Within a Social Change Agenda [Psicología comunitaria latinoamericana: desarrollo, implicaciones y desafíos dentro de una agenda de cambio social]. In S. M. Reich., M. Riemer., I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), International Community Psychology (pp. 63-98). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-49500-2_4
Montero, M., & Serrano-García I. (Comps.). (2011). Historias de la Psicología Comunitaria en América Latina: participación y transformación. Editorial Paidós.
Moreno Camacho, M. A., & Díaz Rico, M. E. (2015). Posturas en la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado en Colombia. Agora USB, 16(1), 193-213. https://doi.org/10.21500/16578031.2172
Narváez, L., Lavell, A., & Pérez Ortega, G. (2009). La gestión del riesgo de desastres: un enfoque basado en procesos. Secretaría General de la Comunidad Andina.
Pedroso Aguiar, W., & Rodríguez Cruz, Y. (2018). Gestión integrada de la formación, investigación y extensión universitaria para la adaptación al cambio climático. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3),83-96. http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/296/280
Pelegrino Callis, G. L., Conger Castellano, R. D., Peña Macías, S., & del Toro Basulto, C. (2016). Curso extracurricular de primeros auxilios a estudiantes de medicina para el aprendizaje de socorrismo. MEDISAN, 20(6), 761-769. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000600004&lng=es&tlng=es
Pérez Baleón, G. F., & Sánchez Piña, L. (2017). La reducción de riesgos de desastres. Un campo de intervención para el Trabajo Social. Revista de la Escuela Nacional de Trabajo social, 14, 43-53. http://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/67457/59192
Perkins, D. D., Sonn, C. C., Lenzi, M., Xu, Q., Carolissen, R., Portillo, N., & Serrano-García, I. (2023). The global development of community psychology as reflected in the American Journal of Community Psychology [El desarrollo global de la psicología comunitaria reflejado en el American Journal of Community Psychology]. American Journal of Community Psychology, 72(3-4), 302-316. https://doi.org/10.1002/ajcp.12696
Presidencia de la República de Colombia. (2019, 25 de julio). Decreto 1330, por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 - Único Reglamento del Sector Educación.
Roque Herrera, Y., Criollo Criollo, A. R., Recino Pineda, U., Gafas González, C., & Barahona Rivadeneira, D. (2016). La educación continuada en el proceso de reducción de desastres: experiencias cubanas. Política y Cultura, 45, 11-30. https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1284/1259
Sierra-Barón, W., & Granda Echeverri, H. (2024). Boletín 58 del Campo de Psicología Ambiental y sostenibilidad. Colegio Colombiano de Psicólogos. https://www.colpsic.org.co/wp-content/uploads/2024/05/BOLETIN-58-Psi-AMBIENTAL-FINAL-V2.pdf
Taggart, D. (2017). Community psychology as a process of citizen participation in health policy comment on “the rise of post-truth populism in pluralist liberal democracies: Challenges for health policy” [La psicología comunitaria como proceso de participación ciudadana en las políticas de salud comenta sobre “el ascenso del populismo posverdad en las democracias liberales pluralistas: Desafíos para las políticas de salud”]. International Journal of Health Policy and Management, 7(2), 180-182. https://doi.org/10.15171/ijhpm.2017.72
Teja Pérez, J., & Mesa Ridel, G. (2017). Formación de Recursos Humanos en la gestión para la reducción de riesgos de desastres del Sistema de Salud y la Colaboración Internacional. Revista de Información Científica para la Dirección en Salud, 24, 78-85. http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/212/475
Toledo Lara, G. (2022, mayo-agosto). El currículum en la formación universitaria docente: aportes para un análisis crítico. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (66), 183-212. https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a8
Urteaga, E., & Eizagirre, A. (2013, enero-junio). La construcción social del riesgo. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 147-170. https://www.redalyc.org/pdf/2971/297125768006.pdf
Van Vlaenderen, H. (1993). Psychological research in the process of social change: A contribution to community development [La investigación psicológica en el proceso de cambio social: un aporte al desarrollo comunitario]. Psychology and Developing Societies, 5(1), 95-110. https://doi.org/10.1177/097133369300500107
Vargas Sánchez, A., & Bosco Paniagua, M. (2023, septiembre-diciembre). La convivencia y cultura de paz a través de estrategias didácticas integrando tecnologías: Un estudio multicasos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (70), 4-27. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n70a2
Vázquez Lugo, M., Rodríguez González, D. Á., Ortíz Sánchez, N. L., Olivera Manzano, L. U., Grillo Pérez, J. L., & Bécquer Alfonso, T. V. (2017). La prevención del riesgo de desastres en la comunidad. Revista Médica Electrónica, 39(5), 1022-1032. http://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1876/pdf_320
Velásquez Peñaloza, A. (2016). La cooperación descentralizada entre España y Colombia en el marco de la gestión de los riesgos de desastres. Universidad Complutense de Madrid.
Wiesenfeld, E., & Astorga, L. (2012). Tendencias recientes de la Psicología Social Comunitaria en América Latina: Un balance necesario. Revista de Ciencias Sociales, 25, 176-195. https://revistas.upr.edu/index.php/rcs/article/view/5749
Winkler, M. I., Velázquez, T., Rivera, M., Castillo, T., Rodríguez, A., & Ayala, N. (2016). Ética y formación en psicología comunitaria: Análisis de programas de asignaturas en universidades latinoamericanas. Revista Interamericana de Psicología, 50(1), 23-31. https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v50i1.78
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Virtual Universidad Católica del Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.