Learning communities: Development of instructional materials through the interactive groups
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a2Keywords:
Learning communities, Early childhood education, Primary education, Successful strategies, Interactive groupsAbstract
Learning Communities (CdeA) are increasingly transforming the education system of our country, through their innovative and inclusive approaches in which the entire educational community is involved. The objective is to understand and analyze the importance and functioning of CdeA, emphasising the analysis of one of the main strategies of success: Interactive Groups (IGGs). Qualitative research is carried out using the interview as an information gathering tool, through which data have been obtained from the different subjects that make up the sample of this study. Based on the analysis of the results, it has been obtained that a large number of the plans carried out in the research centre coincide with those described in other Spanish case studies carried out in successful schools with a low socioeconomic and cultural level, having been introduced to bring about an improvement in the centre’s fight against school and social exclusion. Finally, based on the results obtained, a number of conclusions and a proposal for improvement have been proposed, in which instructional materials are developed in the IIGG.
Downloads
References
Aguilar Ródenas, C., Olea, M. J., Padrós Cuxart, M., y Pulido, M. Á. (2010). Lectura dialógica y transformación en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 31-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2741918003
Álvarez, C., y Puigdellívol, I. (2014). Cuando la comunidad entra en la escuela: un estudio de casos sobre los G.I., valorados por sus protagonistas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(3), 239-253. http://hdl.handle.net/10902/9502
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia Editorial.
Aubert, A., y García, C. (2001). Interactividad en el aula. Cuadernos de Pedagogía, (301), 20-24. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/31316
Aznar, P., y Ull, M. A. (2013). La responsabilidad por un mundo sostenible: propuestas educativas a padres y profesores. Desclée de Brouwer.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Ed. La Muralla S.A.
Bran, L., Romero, K., Echeverri, L., Peña, J., Vásquez, S., Aguilera, M., Herazo, C. & Valencia, A. (2017). Information and Communication Technologies influence on family relationship [Influencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la relación familiar]. Global Journal of Health Science, 9(6), 204-213. https://doi.org/10.5539/gjhs.v9n6p204
Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Viso.
Caride Gómez, J. A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Revista Teoría de la Educación, 29(1), 245-272. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2017291245272
Correa Quiñones, V. E. (2020). Intervención de Terapia Ocupacional en Grupos Interactivos: Actuación Educativa en el Proyecto Comunidades de Aprendizaje. ContexTO, (6), 43-54. https://doi.org/10.5281/zenodo.4509348
Chocarro, E., y Mollà, S. (2017). Aportaciones de los grupos interactivos desde la perspectiva de estudiantes y voluntariado. Innovación Educativa, (27), 61-73. https://doi.org/10.15304/ie.27.4203
CREA. (2006). Proyecto de transformación de Centros Educativos en Comunidades de Aprendizaje. Universidad de Barcelona.
Díaz Fernández, A. (mayo-agosto, 2021). Tiempo de pandemia: la gestión del conocimiento y la tecnología en el aprendizaje en el servicio. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 1-4. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a1
Díez, J., y Flecha, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24,1), 19-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180002
Domínguez Rodríguez, F. J. (julio-diciembre, 2017). Calidad educativa en Comunidades de Aprendizaje: Participación de familiares y voluntaria. Revista Educación, Política y Sociedad, 2(2), 81-109. https://revistas.uam.es/reps/article/view/12273/12134
Domínguez, F. (2017). Génesis y Evolución de las Comunidades de Aprendizaje como modelo de inclusión y mejora educativa en Andalucía [Tesis de doctorado]. Universidad de Castilla-La Mancha.
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., y Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Graó. https://www.comunidadedeaprendizagem.com/uploads/materials/582/e556e7c448d9239442c1d1f1c02a0082.pdf
Elboj, C., & Niemelä, R. (2010). Sub-Communities of Mutual Learners in the Classroom: The case of Interactive Groups [Subcomunidades de mutuos aprendices en el aula: el caso de los grupos interactivos]. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 177-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17517246003
Elboj, C., y Oliver, E. (2003). Las comunidades de aprendizaje: Un modelo de educación dialógica en la sociedad del conocimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 91-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27417306
Fernández, A., Hernando, I., y Marauri, J. (2021). La influencia de las Tertulias Dialógicas en la Universidad y las Funciones Psicológicas de Orden Superior. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(2), 152-177. https://doi.org/10.35756/educaumch.202117.152
Fernández, R. (2001). La entrevista en la Investigación cualitativa. Revista Pensamiento Actual, 2(3), 14-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/8017/11775
Flecha, A., García, R., Gómez, A., y Latorre, A. (2009). Participación en escuelas de éxito: una investigación comunicativa del proyecto Includ-ed. Cultura y Educación, 21(2), 183-196. https://doi.org/10.1174/113564009788345899
Flecha, R. (Ed.). (2015). Successful Educational Actions for inclusión and Social Cohesion in Europe [Acciones educativas exitosas para la inclusión y la cohesión social en Europa]. Springer Books. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11176-6
Flecha, R., y Álvarez, P. (2016). Comunidades de aprendizaje. Revista Padres y Maestros, (367), 5. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/7114
Flecha, R., y Larena, R. (2008). Comunidades de Aprendizaje. Fundación ECOEM.
García-Carrión, R., Villardón-Gallego, L., Martínez-de-la-Hidalga, Z., & Marauri, J. (2020). Exploring the Impact of Dialogic Literary Gatherings on Students’ Relationships With a Communicative Approach [Explorando el impacto de las reuniones literarias dialógicas en las relaciones de los estudiantes con un enfoque comunicativo]. Qualitative Inquiry, 26(8-9), 996–1002. https://doi.org/10.1177/1077800420938879
García-Carrión, R., & Díez-Palomar, J. (2015). Learning communities: Pathways for educational success and social transformation through interactive groups in mathematics European Educational [Comunidades de aprendizaje: caminos para el éxito educativo y la transformación social a través de grupos interactivos en matemáticas European Educational]. Research Journal, 14(2), 151-166. https://doi.org/10.1177/1474904115571793
Gatt, S., Ojala, M., & Soler, M. (2011). Promoting social inclusion counting with everyone: Learning Communities and INCLUD-ED [Promoviendo la inclusión social en todos: comunidades de aprendizaje e INCLUD-ED]. International Studies in Sociology of Education, 21(1), 33-47. https://doi.org/10.1080/09620214.2011.543851
INCLUD-ED Consortium. (2009). Actions for success in schools in Europe. European Commission.
Junta de Andalucía. (s.f.). "Comenzamos". CEIP Ibarburu, Dos Hermanas (Sevilla). http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ar/web/revista-andalucia-educativa/en-portada/-/noticia/detalle/ceip-ibarburu-dos-hermanas-sevilla-1
López, A., y Ordóñez-Sierra, R. (2021). Desarrollo de grupos interactivos: una experiencia de aprendizaje servicio en comunidades de aprendizaje. Gestión I+D, 6(1), 61-89. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/20925
Mosquera-González, D., Valencia-Arias, A., Benjumea-Arias, M., y Palacios-Moya, L. (2021). Factores asociados al uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los procesos de aprendizaje de estudiantes de ingeniería. Formación universitaria, 14(2), 121-132. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000200121
Muntaner, J. J., Pinya, C., y De la Iglesia, B. (2015). Evaluación de los grupos interactivos desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 141-159. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.1.214371
Munté, A., y Pulido, M.A. (2009): El papel del trabajo social en el sueño de barrio. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 2(3), 56-65. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8689
Murillo Vargas, G., García-Solarte, M., y González-Campo, C. H. (septiembre-diciembre, 2019). Propuesta de estructura organizacional para organizaciones intensivas de conocimiento: una caracterización desde los centros de excelencia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (58), 19-40 https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a7
Naval, C., García, R., Puig, J., y Santos-Rego, M. A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91. https://www.unav.edu/documents/29007/8315083/formacion_eticocivica.pdf
Oliver, E., y Gatt, S. (2010). De los actos comunicativos de poder a los actos comunica- tivos dialógicos en las aulas organizadas en G.I. Revista Signos, 43(2), 279-294. https://doi.org/10.4067/s0718-09342010000400002
Ordóñez-Sierra, R., Rodríguez-Gallego, M., y Rodríguez-Santero, J. (2017). Grupos interactivos como estrategia para la mejora educativa: estudio de casos en una comunidad de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 71-91. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.247061
Ordóñez-Sierra, R., y Rodríguez-Gallego, M. R. (2016). Los Grupos Interactivos como metodología didáctica en Educación Secundaria: Estudio de casos en un centro constituido en Comunidad de Aprendizaje. Revista de Investigación en Educación, 14(2), 141-155. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/210
Reca, M. H. (2013). La Biblioteca Tutorizada: Una Experiencia de Aprendizaje Dialógico desde una Comunidad de Aprendizaje [Trabajo de maestría]. Universidad de Valladolid.
Rodríguez de Guzmán, J. (2012). Comunidades de aprendizaje y formación del profesorado. Tendencias Pedagógicas, 19, 67-86. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2002
Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Paidós.
Soler, M., & Aubert, A. (2007). “Dialogicism: The dialogic turn in the social sciences” [“Dialogicismo: El giro dialógico en las ciencias sociales”]. En J. Kincheloe y R. Horn (Eds.), The Prayer Handbook of Education and Psychology, (pp. 521-529). Praeger.
Sotelino Losada, A., Mella Núñez, Í., y Rodríguez Fernández, M.Á. (julio-diciembre, 2019). El papel de las entidades cívico-sociales en el Aprendizaje-Servicio. Sistematizando la participación del alumnado en el tercer sector. Revista Teoría de la Educación, 31(2), 197-219. http://dx.doi.org/10.14201/teri.20156
Totorikaguena, K., e Iturbe, X. (2002). Fase del sueño. Cuadernos de Pedagogía, (316), 46-48. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/32103
Valls, R. (2000). Comunidades de aprendizaje. Una práctica educativa de aprendizaje diabólico para la sociedad de la información [Tesis de doctorado]. Universidad de Barcelona.
Valls, R., Prados, M., y Aguilera, A. (2014). Proyecto Included: Estrategias para la inclusión y cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la Escuela, (82), 31-41. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i82.03
Valls, R., & Kyriakides, L. (2013). The power of interactive Groups: how diversity of adults volunteering in classroom groups can promote inclusion and success for children of vulnerable minority ethnic populations [El poder de los grupos interactivos: cómo la diversidad de adultos que se ofrecen como voluntarios en los grupos del aula puede promover la inclusión y el éxito de los niños de las poblaciones étnicas minoritarias vulnérables]. Cambridge Journal of Education, 43(1), 17-33. https://doi.org/10.1080/0305764X.2012.749213
Valls, R., & Munté, A. (2010). Las claves del aprendizaje dialógico en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 11-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180001
Willis, P. (1981). Learning to labour: how working class kids get working class jobs [Aprender a trabajar: cómo los niños de la clase trabajadora consiguen trabajos de la clase trabajadora]. Gowe.
Zubiri, H., Vidu, A., Rios, O., & Morla, T. (2020). Inclusivity, participation and collaboration: Learning in interactive groups [Inclusividad, participación y colaboración: Aprendizaje en grupos interactivos]. Educational Research, 62(2) 162-180. https://doi.org/10.1080/00131881.2020.1755605
Zudaire, B., y Lavado, J. (2002). Fase de selección de prioridades y organización. Cuadernos de Pedagogía, (316), 50-53. http://educar.unileon.es/Antigua/Didactic/Temas/CP316025.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.