Strategic management in university postgraduate courses to be competitive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a2

Keywords:

Curricular strategies, Management, Postgraduates courses

Abstract

In Latin America there has been an important adaptation in terms of the development of postgraduate programs, educational processes have been reinvented and better opportunities have been generated to achieve competitiveness; This is how it is intended to identify problems. They are the most valued strategies under postgraduate curricular models or schemes so that they generate value in the academy and in society. The methodological support for this study was a literature review, guided by the PRISMA tool and from different databases, resulting in the pedagogical models or models having been transformed to understand the needs of users and the market, offering a better way to build training alternatives that contribute to the development of the economy and society. In Latin America, specifically in Colombia, articulation schemes are evident that benefit the way in which value strategies are built. It is concluded that, although progress has been made in the construction of competitive postgraduate programs, more innovation is required to achieve a true learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, A., Hosseini, S., Escamilla, J., & Pego, L. (2021). Analyzing the emotions of students’ parents at higher education level throughout the COVID-19 pandemic: An empirical study based on demographic viewpoints [Analizando las emociones de los padres de los estudiantes en el nivel de educación superior durante la pandemia de COVID-19: un estudio empírico basado en puntos de vista demográficos]. In 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 857-860). IEEE. https://doi.org/10.1109/EDUCON46332.2021.9454041

Acevedo-Gutiérrez, L. E., Cartagena-Rendón, C. M., Palacios-Moya, L., & Gallegos-Ruiz-Conejo, A. L. (2019). Análisis comparativo de mallas curriculares de programas tecnológicos de mercadeo. Revista CEA, 5(9), 97-112. https://doi.org/10.22430/24223182.1254

Alonso Reyes, R., Pacheco Ballagas, J., Vigoa Machín, L., & León Morejón, Y. (2017, abril-junio). Experiencia en la adaptación de actividades a los estilos de aprendizaje desde la educación de posgrado a distancia. Educación Médica Superior, 31(2), 1-14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200013

Apodaca-Orozco, G. U. G., Ortega-Pipper, L. P., Verdugo-Blanco, L. E., & Reyes-Barribas, L. E. (2017, julio-diciembre). Modelos educativos: un reto para la educación en salud. Ra Ximhai, 13(2), 77-86. https://doi.org/10.35197/rx.13.02.2017.06.gg

Arango-Botero, D., Chalela, S., & Valencia-Arias, A. (2019). Development and validation of a scale to measure the motivation to pursue a graduate course. Интеграция образования, 23(2 (95)), 196-207. https://bit.ly/3n8sFHT

Astorga, A., Blanco, R., Guadalupe, C., Hevia, R., Nieto, M., Robalino, A., & Rojas, A. (2007). Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos, documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergubernamental del proyecto regional de educación para América Latina y el Caribe. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272

Barajas, G. A. (2013). El acto pedagógico y el modelo pedagógico institucional. Mundo FESC, 3(6), 11-15. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4966232.pdf

Barrios Oviedo, L., & Chaves Silva, M. (2017). La investigación acción y el aprendizaje por proyectos en el marco del modelo pedagógico enseñanza para la compresión. experiencia del modelo visión mundial en comunidades vulnerables de montería. Panorama, 11(21), 39-52. https://doi.org/10.15765/pnrm.v11i21.1053

Bello, K. A., Oyelaran, O. A., Bolaji, B. O., Awogbemi, O., Adeodu, A. O., & Busari, A. (2021). Evaluation of engineering students output during covid-19 pandemic lockdown [Evaluación del rendimiento de los estudiantes de ingeniería durante el confinamiento por la pandemia de covid-19]. In 2021 World Engineering Education Forum/Global Engineering Deans Council (WEEF/GEDC) (pp. 177-182). IEEE. https://doi.org/10.1109/WEEF/GEDC53299.2021.9657310

Berrio-Calle, J. E., Valencia-Arias, A., Velez-Holguín, R. M., & Arango-Botero, D. (2022). Motivación para realizar estudios de posgrado: un modelo de probabilidad. Formación universitaria, 15(5), 27-36. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000500027

Bournissen, J. M. (2014). Modelo pedagógico virtual. Signos Universitarios, 2, 245-266. http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/2113

Bournissen, J. M. (2017). Modelo pedagógico para la facultad de estudios virtuales de la Universidad Adventista del Plata [Tesis de doctorado, Universitat de les Illes Balears]. Repositorio digital Universitat de les Illes Balears. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=114087

Cabrera, M., & Saraiva, I. (2022, enero-junio). Principales problemáticas de las publicaciones científicas: un análisis en perspectiva latinoamericana. E-Ciencias de la Información, 12(1), 188-210. https://doi.org/10.15517/eci.v12i1.46145

Capilla Casco, A. (2021, enero-junio). Universidad Iberoamérica 2030: la propuesta de la OEI para la educación superior en Iberoamérica. Revista Española de Educación Comparada, (37), 111-128 https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27715

Cardoso Espinosa, E. O. (2022). El aula invertida en la mejora de la calidad del aprendizaje en un posgrado en Administración. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e04.3855

Carrera, B. (2009). Modelo para la evaluación curricular de los estudios de postgrado en la UPEL. Revista de Investigación, 33(67), 59-80. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142009000200005

Carvajal Jiménez, V. R. (2013). Modelo pedagógico para el desarrollo de programas educativos con componente virtual, dirigidos a adultos de zonas rurales centroamericanas [Tesis de doctorado, Universitat de les Illes Balears]. Repositrorio digital Universitat de les Illes Balears. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=81076

Collante-Caiafa, C. E., & Caballero-Urieles, G. J. (2022). Análisis de la formación posgradual en la disciplina contable a partir de la aceptación de las NIIF en un departamento colombiano, 2009-2018. Cuadernos de Contabilidad, 23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc23.afpd

Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 31-37. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.281

Congreso de la República de Colombia. (1992, 28 de diciembre). Ley 30, por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. http://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic2_col_ley_30_sp.pdf

Cruzado Portalanza, A. I., Aguilar Padilla, F. Y., Soplapuco Montalvo, J. P., & Rojas Serafín, D. G. (2022). Calidad del servicio educativo en universidades públicas peruanas. Universidad y Sociedad, 14(S1), 672-678. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2833

De Barros Silva, P. G., Costa Dias, C., Carvalho Machado, L., Matos Carlos, A., Sousa Dantas, T., Ximenes, J., Mota Rodrigues Bitu, R., & Bitu Sousa, F. (2021). Distance education in dentistry in Brazil: a critical STROBE-based analysis [Educación a distancia en odontología en Brasil: un análisis crítico basado en STROBE]. Brazilian Oral Research, 35. https://doi.org/10.1590/1807-3107bor-2021.vol35.0109

De Sousa Santos, B. (2022). La Universidad en el siglo XXI, Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Cides-Umsa, Asdi y Plural editores. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/384

Dhiman, V., Bharti, A., & Gaur, G. (2023). Benefits of Digital Education Over the Impact of Pandemic on Indian Higher Education System [Benefits of Digital Education Over the Impact of Pandemic on Indian Higher Education System]. In S. Yadad, A. Haleem, P. K. Arora & H. Kumar (Eds.), Proceedings of Second International Conference in Mechanical and Energy Technology (pp. 295-306). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-0108-9_31

Di Bitetti, M. S., & Ferreras, J. A. (2017). Publish (In english) or perish: The effect on citation rate of using languages other than English in scientific publications [Publicar (en inglés) o perecer: el efecto sobre la tasa de citación del uso de idiomas distintos al inglés en publicaciones científicas]. Ambio, 46(1), 121-127. https://doi.org/10.1007/ s13280-016-0820-7

Díaz, G. M. (2016). El fraude en las publicaciones científicas: más allá de fabricar, falsificar y plagiar [Editorial]. Tecno Lógicas, 19(36), 9-12. https://doi.org/10.22430/22565337.583

Digión, L. B., & Álvarez, M. M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura, 13(1), 20-35. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1957

Dussel, E. (1985). La producción teórica de Marx. Siglo XXI editores. http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/95.pdf

Elledge, R., Williams, R., Fowell, C., & Green, J. (2022). Maxillofacial education in the time of COVID-19: the West Midlands experience. British Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 60(1), 52-57. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7392048/

Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.42141

Gallegos, A. L., Ore León, J., Rodríguez Zavala, L., Romero Díaz, A., & Bonilla Dulanto, K. (2022, enero-febrero). Reflexiones y antecedentes en torno a los fundamentos de la universidad peruana y su autonomía. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 155-164. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n1/2218-3620-rus-14-01-155.pdf

García Rangel, F., Vega Cano, R., & Vallaeys, F. (2022, enero-junio). Ética, Desarrollo Sostenible y Responsabilidad Social desde la docencia en instituciones de educación superior latinoamericanas. Emerging Trends in Education, 4(8), 48-61. https://doi.org/10.19136/etie.a4n8.4729

Garzón-Correa, C. A., Bustos-González, A., López-Hernández, M., Calderón, E., & Cespedes, O. (2022). Challenges and Difficulties in Implementing an Income-Contingent-Financing Model in Higher Education in Colombia [Desafíos y dificultades para implementar un modelo de financiamiento contingente al ingreso en la educación superior en Colombia]. Sustainability, 14(13), Article 8058. https://doi.org/10.3390/su14138058

Gil Pérez, D., & Martínez Torregrosa, J. (1987). Los programas-guía de actividades: una concreción del modelo constructivista de aprendizaje de las ciencias. Revista Investigación en la Escuela, (3), 3-12. https://idus.us.es/handle/11441/59096

Gómez-Bayona, L., Arrubla-Zapata, J. P., Aristizábal-Valencia, J., & Restrepo-Rojas, M. J. (2018). Análisis de las estrategias de marketing relacional en instituciones de educación superior de Colombia y España. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 10(20), 343-359. https://doi.org/10.17163/ret.n20.2020.09

Gómez-Bayona, L., Moreno-López, G., Becerra, M. A., & Londoño-Montoya, E. (2016). El docente como gestor del capital relacional: una revisión. Revista ESPACIOS, 37(33), Artículo 17. http://www.revistaespacios.com/a16v37n33/16373317.html

Gómez-Bayona, L., Moreno-López, G., Orozco-Toro, J. A., Arrubla-Zapata, J. P., & Piedrahita, J. U. (2021). El mercadeo relacional como apoyo en los modelos organizacionales para construir reputación corporativa en las universidades. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E45), 227-240. http://www.risti.xyz/issues/ristie45.pdf

Gómez-Bayona, L., Moreno-López, G., & Machuca-Villegas, L. (2020). La gamificación en mercadeo educativo como estrategia de gestión en las universidades acreditadas. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E34), 336-349. http://www.risti.xyz/issues/ristie34.pdf

Gómez-Bayona, L., Orozco-Toro, J. A., Rojas Mora, J. M., & Moreno-López, G. (2022, septiembre-diciembre). Gestión del mercadeo y la reputación corporativa en universidades acreditadas, privadas y públicas: Una mirada a partir del docente. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (67), 106-135. https://doi.org/10.35575/rvucn.n67a5

Gonzalo Muñoz, V., Sobrino Callejo, R., Benítez Sastre, L., & Coronado Marín, A. (2017). Revisión sistemática sobre competencias en desarrollo sostenible en educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 85-198. https://doi.org/10.35362/rie730289

Guevara-Rodríguez, G. (2019, julio-septiembre). Análisis documental: Propuestas metodológicas para la transformación en programas de posgrado desde el enfoque socioformativo. Atenas, 3(47), 105-123. https://bit.ly/3ZYMWNX

Gutiérrez-García, R. A., Licona, N. A., Ruiz, A. S., & Fernandez Reyes, P. L. (2021). Online self-help programs to reduce psychological distress in mexican college students [Programas de autoayuda en línea para reducir el malestar psicológico en estudiantes universitarios mexicanos]. Gaceta Médica de Caracas, 129, S36-S43. https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1257759

Gutiérrez Rodas, J. A. (2004). Definición de un modelo pedagógico para la educación virtual en el CES [Trabajo de grado de maestría, Universidad de los Andes]. Repositorio digital Universidad de los Andes. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/10280/u250609.pdf

Hatherill, J. (2020). ‘At-risk articles’: the imperative to recover lost science [‘Artículos en riesgo’: el imperativo de recuperar la ciencia perdida]. Insights, 33(1), Article 19. http://doi.org/10.1629/uksg.514

Hernández Requena, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 5(2), 26-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78011201008

Hidalgo, D. A. (2017). Hacia una fundamentación de la sostenibilidad en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 15-34. https://doi.org/10.35362/rie730197

Hincapié García, A. (2018, 9 de agosto). Proyecto de vida para los estudiantes universitarios. Al Poniente. https://alponiente.com/proyecto-de-vida-para-los-estudiantes-universitarios/

Kumar, K., Groom, K., Martin, L., Russell, G. K., & Elkin, S. L. (2022). Educational opportunities for postgraduate medical trainees during the COVID-19 pandemic: deriving value from old, new and emerging ways of learning [Oportunidades educativas para edicos en formación de posgrado durante la pandemia de COVID-19: valorización de formas de aprendizaje antiguas, nuevas y emergentes]. Postgraduate Medical Journal, 98(1159), 328-330. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2021-140603

Larrañaga Otal, A. (2012). El modelo educativo tradicional frente a las nuevas estrategias de aprendizaje [Trabajo fin de maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. Repositorio digital Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/614/Larra%C3%B1aga%20Ane.pdf?se

Latha, R. S., & Karalam, S. (2021). Impact of lockdown during COVID-19 pandemic on the learning status of undergraduate and postgraduate students of Bangalore [Impacto del confinamiento durante la pandemia de COVID-19 en el estado de aprendizaje de los estudiantes de pregrado y posgrado de Bangalore]. Review of International Geographical Education Online, 11(5), 2556-2569. https://rigeo.org/submit-a-menuscript/index.php/submission/article/view/1003

Llaver, N., & Martino, B. (Comps.). (2022). Recrear, reinventar Paulo Freire 100 años. Centro de Estudios, Investigación y Prácticas en Comunicación y Educación “Johana Chacón”. https://cepalforja.org/images/Freire/Recrear_Reinventar_-_Nora_Llaver_Bettina_Martino_comps.pdf

López Jiménez, J. A. (2022). La formación científica en los posgrados de calidad en ciencias sociales en México. Entre la vocación y el interés. ArtefaCToS, 11(1), 51-74. https://doi.org/10.14201/art20221115174

López-Sánchez, J., Suárez Landazábal, N., & Valencia-Arias, A. (2022, septiembre-diciembre). Tendencias en estudios sobre el uso y adopción de tecnologías de información y comunicación en instituciones de educación superior: un análisis bibliométrico. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (67), 136-162. https://doi.org/10.35575/rvucn.n67a6

Méndez Estrada, V. H., Villalobos Pérez, A., D'Alton Kilby, C., Cartín Quesada, J., & Piedra García, L. Á. (2012). Los modelos pedagógicos centrados en el estudiante: apuntes sobre los procesos de aprendizaje y enseñanza [Documento de trabajo, Universidad Estatal a Distancia]. http://repositorio.uned.ac.cr/handle/120809/1344

Middleton, N., Tsioutis, C., Kolokotroni, O., Heraclides, A., Theodosis-Nobelos, P., Mamais, I. A., Pantelidou, M., Tsaltas, D., Christaki, E., Nikolopoulos, G., & Dietis, N. (2021). Gaps in knowledge about SARS-CoV-2 & COVID-19 among university students are associated with negative attitudes towards people with COVID-19: A cross-sectional study in Cyprus [Las brechas en el conocimientos sobre el SARS-CoV-2 y el COVID-19 entre los estudiantes universitarios se asocian con actitudes negativas hacia las personas con COVID-19: un estudio transversal en Chipre]. Frontiers in Public Health, 9, Article 1687. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.758030

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & Grupo Prisma. (2014). Ítems de referencia para publicar Revisiones Sistemáticas y Metaanálisis: La Declaración PRISMA. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 18(3), 172-181. https://doi.org/10.14306/renhyd.18.3.114

Monterroza Montes, V. (2014). Modelo pedagógico social-cognitivo y su aplicación en las prácticas pedagógicas de docentes y estudiantes del programa de formación complementaria de la Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo. Educación y Humanismo, 16(26), 104-121. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2350

Mora, C. E., Chance, S. M., Direito, I., Morera, M. D., Hernández-Zamora, L., & Williams, B. (2020). Ingenia, a novel program impacting sustainable development goals locally through students’ actions [Ingenia, un programa novedoso que impacta en los objetivos de desarrollo sostenible localmente a través de las acciones de los estudiantes]. In 8th International Research Symposium on Problem-Based Learning, IRSPBL 2020 (pp. 76-86). https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1371163

Moreno-Rodriguez, R., Diaz-Vega, M., Lopez-Bastias, J. L., & Espada-Chavarria, R. (2021). Online Training in Accessibility and Design for All: A Tool to Train Post-COVID Inclusive Graduates [Formación online en Accesibilidad y Diseño para Todos: Una Herramienta para Formar Graduados Inclusivos Post-COVID]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), Article 12582. https://doi.org/10.3390/ijerph182312582

Morgan, B., & Simmons, L. (2021). A ‘PERMA’response to the pandemic: an online positive education programme to promote wellbeing in university students [Una respuesta ‘PERMA’ a la pandemia: un programa de educación positiva online para promover el bienestar en universitarios]. Frontiers in Education, 6, Article 642632. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.642632

Nasrullah, S., & Rahman Khan, M. F. (2019). Examining the impact of social media on the academic performances of saudi students-case study: Prince sattam bin abdul aziz university [Examen del impacto de las redes sociales en el rendimiento académico de los estudiantes saudíes: estudio de caso: Universidad Prince sattam bin abdul aziz]. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(5), 851-861. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.75111

Nebot Nebot, V. J. (2015). La misión de la Universidad según Ortega y Gasset. Revista de estudios Orteguianos, (31), 169-172. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/162040/71448.pdf?sequence=1

Observatorio Laboral para la Educación. (2019). Seguimiento a graduados de educación superior 2019. https://ole.mineducacion.gov.co/portal/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Datos y producción de conocimiento en educación superior. Unesco. https://www.iesalc.unesco.org/2022/03/31/datos-y-produccion-de-conocimiento-en-educacion-superior/

Ozola, S., & Riemere, I. (2015). Has the Change of Educational Paradigm Reached Every School and Every Class? [¿El cambio de paradigma educativo ha llegado a todas las escuelas ya todas las clases?] [Sección de conferencia]. Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society. Sofia, Bulgaria. https://goo.gl/oLhP4x

Pardo Kuklinski, H., & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School. Barcelona. Pp. 74. Espacio Abierto, 30(3), 246-248. https://www.redalyc.org/journal/122/12268654012/html/

Parra, J. (2017). Ortiz, A. (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje / Pedagogic Models and Learning Theories. Bogotá: Ediciones de la U, 1° edición. Revista Investigaciones en Educación, 17(2), 161-166 https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/educacion/article/view/2070

Peralta Tuirán, A., & Monterroza Montes, V. (2015). Modelo pedagógico social cognitivo y su aplicación en las prácticas pedagógicas de docentes y estudiantes del programa de formación complementaria de La Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo. Revista Educación y Pensamiento, (22), 35-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5281891

Pérez, O. (2022, enero-junio). La influencia de la innovación educativa utilizando las metodologías ABP en la cultura institucional de los posgrados de tres universidades paraguayas. ACADEMO, 9(1), 23-37. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.3

Pérez-Escoda, A. (2017). WoS y Scopus: los grandes aliados de todo investigador. Comunicar. https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-031

Persky, A. M., Fuller, K. A., Jarstfer, M., Rao, K., Rodgers, J. E., & Smith, M. (2020). Maintaining core values in postgraduate programs during the COVID-19 pandemic [Mantener los valores fundamentales en los programas de posgrado durante la pandemia de COVID-19]. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(6). https://doi.org/10.5688/ajpe8158

Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S., & Mattsson, M. (2008). Systematic Mapping Studies in Software Engineering [Estudios de Mapeo Sistemático en Ingeniería de Software]. In 12th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering (pp. 68-77). (EASE). https://www.scienceopen.com/hosted-document?doi=10.14236/ewic/EASE2008.8

Pineda, E. F. (2018). Sobre la formación investigativa: diagnóstico comparativo del programa de Administración de la Universidad Nacional de Colombia Sede Palmira [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio digital Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/68936

Pineda-Henao, E. F., & Londoño-Cardozo, J. (2018, julio-diciembre). Clasificación de los mejores programas de pregrado de Administración en Colombia según criterios de investigación: periodo 2016-2017. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(1), 47-62. https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8506

Presidencia de la República de Colombia. (2005, 3 de abril). Decreto 1001, por el cual se organiza la oferta de programas de posgrado y se dictan otras disposiciones. https://bit.ly/3Hl63KY

Prezotti, J. A., Henriques, J. V., Favorito, L. A., Canalini, A. F., Machado, M. G., Brandão, T. B., Barbosa, M. V., Moromizato, J. K., Anzolch, K. M., Fernandes, R., Rodrigues, F. R., Bellucci, C. H., Silva, C. S., Pompeo, A. C., de Bessa, J., & Gomes, C. M. (2021). Impact of COVID-19 on education, health and lifestyle behaviour of Brazilian urology residents [Impacto de la COVID-19 en la educación, la salud y el estilo de vida de los residentes de urología brasileños]. International Brazilian Journal of Urology, 47(4), 753-776. https://doi.org/10.1590/s1677-5538.ibju.2021.99.09

Ramírez-Montoya, M. S. (2021). Obsolescencia del conocimiento vs formación para el desarrollo sostenible: voces de protagonistas en el marco de la COVID 19. Texto Livre, 14(2), 1-17. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33840

Ravi, V., Chakrabarti, A., Wattal, C., & Raveendran, R. (2022, enero-marzo). COVID-19: a boon or a bane for the microbiologists [COVID-19: una bendición o una perdición para los microbiólogos]. Indian Journal of Medical Microbiology, 40, 7-11. https://doi.org/10.1016/j.ijmmb.2021.12.020

Rentería-Vera, J. A., Hincapie-Montoya, E. M., Rodríguez-Caro, Y. J., Vélez-Castaneda, C. K., Osorio-Vélez, B. E., & Durango-Marín, J. A. (2022). Competencia global para el desarrollo sostenible: una oportunidad para la educación superior. Entramado, 18(1). https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7641

Rigou, M., Xenos, M., & Evangelou, S. M. (2021). Shifting the Flipped Classroom Online: Experiences from a Postgraduate Course on Usability Evaluation During COVID-19 Lockdown [Shifting the Flipped Classroom Online: experiencias de un curso de posgrado sobre evaluación de la usabilidad durante el confinamiento por la COVID-19]. In 2021 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 272-277). IEEE. ttps://doi.org/10.1109/EDUCON46332.2021.9453998

Sadid‐Zadeh, R., Wee, A., Li, R., & Somogyi‐Ganss, E. (2021). Audience and presenter comparison of live web‐based lectures and traditional classroom lectures during the COVID‐19 pandemic [Comparación de audiencia y presentador de conferencias en vivo basadas en la web y conferencias tradicionales en el aula durante la pandemia de COVID‐19]. Journal of Prosthodontics, 30(5), 412-419. https://doi.org/10.1111/jopr.13301

Salta, K., Paschalidou, K., Tsetseri, M., & Koulougliotis, D. (2022). Shift from a Traditional to a Distance Learning Environment during the COVID-19 Pandemic [Cambio de un entorno de aprendizaje tradicional a uno a distancia durante la pandemia de COVID-19]. Science & Education, 31(1), 93-122. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00234-x

Sanz Del Vecchio, D., Crissien Borrero, T., García Guiliany, J., & Patiño Villanueva, M. (2017, enero-junio). Marketing educativo como estrategia de negocio en universidades. Desarrollo Gerencial, 9(1), 160-175. https://doi.org/10.17081/dege.9.1.2731

Sapiens Research. (2019). Ranking POST-Sapiens 2022-2. https://www.srg.com.co/postsapiens.php

Sarmiento- Rojas, J., Barreto Bernal, P. C., & Rojas Cruz, D. L. (2021). Panorama y desafíos de la educación posgradual en áreas pragmáticas para el mundo productivo: Ingeniería, Administración, Economía y Contaduría. Editorial UPTC. https://doi.org/10.19053/9789586605779

Schoeman, A., Bick, G., & Barnardo, C. (2021). Cape union mart: digital transformation and customer experience during a crisis [Cape union mart: transformación digital y experiencia del cliente durante una crisis]. Emerald Emerging Markets Case Studies. https://doi.org/10.1108/EEMCS-04-2021-0116

Scott, M., & Schofield, S. (2022). Enhancing the student experience through sustainable Communities of Practice [Mejorar la experiencia de los estudiantes a través de comunidades de práctica sostenibles]. Asia Pacific Scholar, 7(1), 102-105. https://doi.org/10.29060/TAPS.2022-7-1/SC2508

Serrano Sarmiento, Á., Sanz Ponce, R., & González Bertolín, A. (2021). Resilience and COVID-19. An analysis in university students during confinement [Resiliencia y COVID-19. Un análisis en universitarios durante el confinamiento]. Education Sciences, 11(9), Article 533. https://doi.org/10.3390/educsci11090533

Sheedy, E. (2021). Risk Governance: Biases, Blind Spots and Bonuses [Gobernanza del riesgo: sesgos, puntos ciegos y bonificaciones]. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003123736

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Revista de Educación a Distancia, (53), Artículo 10. https://doi.org/10.6018/red/53/10

Solis Chuquiyauri, Z., Rivera Castañeda, P. M., García Palacios, C. A., & Tejada Arana, A. A. (2022). Práctica docente en instituciones de educación superior en tiempos de COVID-19. Universidad y Sociedad, 14(S2), 532-539. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2823

Soni, S., & Jain, T. (2021). Working from Home and Work-Family Balance: A Study of Women Educators during Lockdown [Trabajo desde casa y conciliación trabajo-familia: un estudio de mujeres educadoras durante el confinamiento]. Asian Women, 37(4), 99-123. https://doi.org/10.14431/aw.2021.12.37.4.99

Tarisayi, K. S., & Munyaradzi, E. (2021). A simple solution adopted during the Covid-19 pandemic: Using WhatsApp at a university in Zimbabwe [Una solución simple adoptada durante la pandemia de Covid-19: usar WhatsApp en una universidad en Zimbabue]. Issues in Educational Research, 31(2), 644-659. https://www.iier.org.au/iier31/tarisayi.pdf

Times Higher Education. (s.f.). World University Rankings 2022 [Clasificación mundial de universidades 2022]. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2022/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

Torres Salas, M. I. (2010). La enseñanza tradicional de las ciencias versus las nuevas tendencias educativas. Revista Electrónica Educare, 14(1), 131-142. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.11

Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2010.01.015

Valdeolivas García, Y. (2019). La tarea universitaria como compromiso de cohesión y progreso social. Revista Jurídica de la Universidad Autónoma de Madrid, 29(1), 9-14. https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/view/5599

Vande Vusse, L. K., Ryder, H. F., & Best, J. A. (2021). Maximizing career advancement during the COVID-19 pandemic: recommendations for postgraduate training programs [Maximizar el avance profesional durante la pandemia de COVID-19: recomendaciones para los programas de formación de posgrado]. Academic Medicine, 96(7), 967-973. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000003938

Vélez Bernal, O., & Villegas-Aria, G. C. (2022). Relaciones Innovación - Tradición: Metodologías de Investigación de la Capacidad de Gestión de Alianzas Ambidiestras. Journal of Technology Management & Innovation, 17(3), 84-99. https://doi.org/10.4067/S0718-27242022000300084

Vergara Ríos, G., & Cuentas Urdaneta, H. (2015). Actual vigencia de los modelos pedagógicos en el contexto educativo. Opción, (6), 914-934. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5758752

Viñoles, M. A. (2013). Conductismo y constructivismo: modelos pedagógicos con argumentos en la educación comparada. Revista Electrónica de Ciencias Sociales y Educación, 2(3), 7-20. https://www.academia.edu/download/33125869/HumanArtes_N_3_-_Julio-Diciembre_2013.pdf#page=7

Wu, X. L., & Munthali, G. N. C. (2021). Knowledge, attitudes, and preventative practices (KAPs) towards COVID-19 among international students in China [Conocimientos, actitudes y prácticas preventivas (CAP) frente al COVID-19 entre estudiantes internacionales en China]. Infection and Drug Resistance, 14, Article 507. https://doi.org/10.2147/IDR.S291199

Zhang, W., Lu, X., Kang, D., & Quan, J. (2022). Impact of postgraduate student internships during the COVID-19 pandemic in China [Impacto de las pasantías de estudiantes de posgrado durante la pandemia de COVID-19 en China]. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.790640

Published

2023-05-09

How to Cite

Gómez-Bayona, L., Moreno-López, G., Vélez Bernal, O., & González Ramírez, R. (2023). Strategic management in university postgraduate courses to be competitive. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (69), 7–42. https://doi.org/10.35575/rvucn.n69a2

Issue

Section

Artículos de Investigación