Approach to perceptual-motor capabilities as praxiological content in primary school children. A bibliometric review (2015-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n73a12

Keywords:

Perceptual-motor capabilities, Physical education, Teacher training, Basic motor skills, Bibliometric review

Abstract

The purpose of this study was to report on the current scientific production regarding perceptual-motor abilities (PMA) present in the school and sports context, between the years 2015-2023. At the methodological level, the qualitative approach was taken from a bibliometric review, which included the search for research articles in the Scopus database, using the analytical research summary (RAI); subsequently, the information was transferred to a database in the Microsoft Excel 2016 program to present descriptive data; the Atlas ti v.24 Software was used for categorical analysis and, on the other hand, the VOSviewer software tool for the observation and construction of co-occurrence networks of terms related to the PMA. Regarding the results, the reinforcement of the PMA transcends the benefits at the motor level in other areas of knowledge, such as reading and writing; for this reason, stimulation at an early age from physical education class is imperative. Finally, in the categories, associations of the CPM with motor performance, basic motor skills and modular deficits are found, both in language processes and in human motor skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enoc Valentín González Palacio, Universidad de Antioquia

Peer recognized by Minciencias, Associate Researcher (I). Doctor of Education and researcher at the Institute of Physical Education, University of Antioquia.

References

Alesi, M., Pecoraro, D., & Pepi, A. (2019). Executive functions in kindergarten children at risk for developmental coordination disorder [Funciones ejecutivas en niños de jardín de infantes con riesgo de sufrir un trastorno de coordinación del desarrollo]. European Journal of Special Needs Education, 34(3), 285-296. https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1468635

Alves dos Santos Pinheiro, I. K., Gomes De Oliveira Luz, L., Barbosa Giudicelli, B., Bezerra Santos, D. H., Lima Silva, B. P., Da Cunha Júnior, A. T., & Coelho-e-Silva, M. J. (2020). Independent and Combined Effects of Biological Maturation and aerobic performance on the gross motor coordination in prepubertal girls [Efectos independientes y combinados de la maduración biológica y el rendimiento aeróbico sobre la coordinación motora gruesa en niñas prepúberes]. Revista Brasileira de Ciencias Do Esporte, 42, 1-6. https://doi.org/10.1590/rbce.42.2019.069

Amaya Mira, J. S., Melo Serna, M. D., Berrio Caicedo, Y., & Cuervo Zapata, J. J. (2024). Capacidades Perceptivo-Motrices en escolares de tres instituciones educativas del departamento de Antioquia (Colombia). Emásf, Revista Digital de Educación Física, (87), 115-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9386539

Andreu-Cabrera, E., & Romero-Naranjo, F. J. (2021). Neuromotricidad, Psicomotricidad y Motricidad. Nuevas aproximaciones metodológicas. Retos, 42, 924-938. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8072532

Berisha, M. (2021). A biomechanical examination of the inclusion of active flexibility in artistic gymnastic movements requiring mobility [Un examen biomecánico de la inclusión de flexibilidad activa en movimientos de gimnasia artística que requieren movilidad]. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 25(5), 267-274. https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0501

Berrios Aguayo, B., Latorre Román, P. Á., Salas Sánchez, J., & Pantoja Vallejo, A. (2022). Effect of physical activity and fitness on executive functions and academic performance in children of elementary school. A systematic review [Efecto de la actividad física y el fitness sobre las funciones ejecutivas y el rendimiento académico en niños de educación primaria. Una revisión sistemática]. Cultura, Ciencia y Deporte, 17(51), 85-103. https://doi.org/10.12800/ccd.v17i51.1699

Burbano Pantoja, V. M. Á., Cárdenas Remolina, M. C., & Valdivieso Miranda, M. A. (2021). Incidencia de un programa de juegos pueriles sobre la coordinación motriz en estudiantes de educación básica. Retos, 42, 851-860. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/87421

Camargo de Oliveira, C., Cavalcante Neto, J. L., & Silveira Palhares, M. (2018). Motor characteristics of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder [Características motoras de estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad]. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 26(3), 590-600. https://www.scielo.br/j/cadbto/a/HD33vtgPGGfRL8DG6z6MHDy/

Castañer Balcells, M., & Camerino Foguet, O. (2013). La educación Física en la enseñanza primaria: una propuesta curricular para la reforma. INDE.

Castañer, M., & Camerino, O. (2022). Enfoque dinámico e integrado de la motricidad (EDIM) De la teoría a la práctica. Universitat de Lleida. https://acortar.link/xuwXE3

Celada-Reynoso, E., Romero-Carazas, R., Márquez-Urbina, P., Espíritu-Martínez, A. P., Espinoza-Véliz, M. Z., Espinoza-Egoavil, M. J., Gómez-Pérez, K. K., Valero-Ancco, V. N., & Gonzales-Figueroa, I. K. (2023). Estrategia B-Learning para un desarrollo significativo: una revisión bibliométrica. Anales de Investigación, 19(2), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9050371

Cerda Gutiérrez, H. (2011). Los elementos de la investigación, cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Editorial Magisterio.

Cevallos Zambrano, C. J., Rosales Paneque, F. R., & Riverón Carralero, W. J. (2023). La coordinación motriz en los trastornos del desarrollo de la coordinación en el nivel inicial de enseñanza. Correo Científico Médico, 27(1), 1-12. https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4670/2272

Chernykh, T., Mulyk, V., Mulyk, K., Skaliy, A., Ostrowski, A., & Skaliy, T. (2021). The relationship between the effectiveness of performing technical elements and indicators of static and dynamic balance in young acrobats 6-7 years old [La relación entre la efectividad de la ejecución de elementos técnicos y los indicadores de equilibrio estático y dinámico en jóvenes acróbatas de 6 a 7 años]. Health, Sport, Rehabilitation, 7(4), 58-68. https://doi.org/10.34142/HSR.2021.07.04.05

Chovanová, E. (2018). Differences in motor coordination levels between the Slovak and Portuguese school-aged populations [Diferencias en los niveles de coordinación motora entre las poblaciones en edad escolar eslovaca y portuguesa]. Physical Activity Review, 6, 251-256. https://doi.org/10.16926/PAR.2018.06.29

Chovanova, E. (2019). The development of coordination abilities in non-integrated students and correction of behavior disorders in integrated students through engaging in movement games [El desarrollo de habilidades de coordinación en estudiantes no integrados y la corrección de trastornos de conducta en estudiantes integrados mediante la participación en juegos de movimiento]. Physical Activity Review, 7, 209-218. https://doi.org/10.16926/par.2019.07.25

Cuervo Zapata, J. J., Montoya Grisales, N. E., & González Palacio, E. V. (2023). Evaluation of motor perceptual capabilities in the school context-Design and validation of a battery [Evaluación de capacidades perceptuales motoras en el contexto escolar-Diseño y validación de una batería]. Retos, 47, 593–602. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/95726

Cuervo Zapata, J. J., Zapata Marín, M. L., Montoya Grisales, N. E., & Gonzalez Palacio, E. V. (2022). Producción científica en la temática de las Capacidades Perceptivo Motrices entre los años 2007 - 2021. Revista Peruana de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 9(2), 1434-1445. https://doi.org/https://doi.org/10.53820/rpcafd.v9i2.208

Dionne, E., Bolduc, M. È., Majnemer, A., Beauchamp, M. H., & Brossard-Racine, M. (2023). Academic Challenges in Developmental Coordination Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis [Desafíos académicos en el trastorno de la coordinación del desarrollo: una revisión sistemática y un metanálisis]. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 43(1), 34-57. https://doi.org/10.1080/01942638.2022.2073801

Dorosh, G., Mova, L., Lukianenko, K., Shestopal, L., Dehtiar, D., & Hladka, L. (2021). Biomechanical analysis of sports dance [Análisis biomecánico de la danza deportiva]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(6), 1420-1426. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090638

Doroshenko, E., Hurieieva, A., Symonik, A., Chernenko, O., Chernenko, A., Serdyuk, D., Svatiev, A., & Tsarenko, K. (2021). Differentiation of physical loads in female students of different motor ages [Diferenciación de cargas físicas en estudiantes femeninas de diferentes edades motrices]. Physical Education Theory and Methodology, 21(2), 158-166. https://doi.org/10.17309/TMFV.2021.2.09

Ferreira de Oliveira, S., Simões Martinez, C. M., Souza Akahosi Fernandes, A. D., & De Oliveira Figueiredo, M. (2020). Brazilian research on the development of coordination development: A review in the light of bioecological theory [Investigación brasileña sobre el desarrollo de la coordinación: una revisión a la luz de la teoría bioecológica]. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 28(1), 246-270. https://doi.org/10.4322/2526-8910.CTOAR1747

García-Peñalvo, F. J. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. Education in the Knowledge Society, 23, 1-22. https://doi.org/10.14201/eks.28600

Gharaei, E., Shojaei, M., & Daneshfar, A. (2019). The validity and reliability of the Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency, 2nd edition brief form, in preschool children [La validez y confiabilidad de la prueba de competencia motora de Bruininks-Oseretsky, segunda edición, forma breve, en niños en edad preescolar]. Annals of Applied Sport Science, 7(2), 3-12. https://doi.org/10.29252/aassjournal.7.2.3

González Palacio, E. V. (2019). Representaciones sociales sobre la formación inicial y ser maestro en estudiantes de educación física del departamento de Antioquia [Tesis de doctorado, Universidad de Antioquia]. Repositorio digital institucional. http://hdl.handle.net/10495/13905

González-Palacio, E. V., Montoya-Grisales, N. E., & Cuervo-Zapata, J. J. (2023). Habilidades motrices básicas y patrón motor en niños y niñas de 7 a 9 años. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 183-203. https://doi.org/https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp183-203

Iivonen, S., Sääkslahti, A. K., & Laukkanen, A. (2015). A review of studies using the Körperkoordinationstest für Kinder (KTK) [Una revisión de los estudios que utilizan la prueba de coordinación corporal para niños (KTK)]. European Journal of Adapted Physical Activity, 8(2), 18-36. https://doi.org/10.5507/euj.2015.006

Iuzzini-Seigel, J., Moorer, L., & Tamplain, P. (2022). An Investigation of Developmental Coordination Disorder Characteristics in Children With Childhood Apraxia of Speech [Una investigación de las características del trastorno de la coordinación del desarrollo en niños con apraxia del habla infantil]. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 53(4), 1006-1021. https://doi.org/10.1044/2022_LSHSS-21-00163

Ivashchenko, O. V., Mirosława, C., Nosko, M. O., & Malyshev, D. A. (2019). Motor abilities: Peculiarities of strength effort assessment in boys aged 11-13 [Habilidades motoras: Peculiaridades de la evaluación del esfuerzo de fuerza en niños de 11 a 13 años]. Physical Education Theory and Methodology, 19(1), 37-43. https://doi.org/10.17309/tmfv.2019.1.05

Jiménez-Parra, J. F., Manzano-Sánchez, D., Castañer, M., Camerino, O., & Valero-Valenzuela, A. (2022). Incentivar la actividad física en el aula con descansos activos: un estudio Mixed Methods. Apuntes Educación Física y Deportes, 38(147), 84-94. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2022/1).147.09

Jufrianis, J., Henjilito, R., Hernawan, H., Sukiri, S., Sukur, A., Abidin, D., Karakauki, M., Syed Ali, S. K., & Pratama, K. W. (2021). The effect of knowledge level (IQ) and physical conditions (power, flexibility and coordination) on smash technique learning skill in sepak takraw [El efecto del nivel de conocimiento (CI) y las condiciones físicas (potencia, flexibilidad y coordinación) en la habilidad de aprendizaje de la técnica smash en sepak takraw]. Physical Education Theory and Methodology, 21(3), 264-272. https://doi.org/10.17309/TMFV.2021.3.10

Khatab, S. F., Ghasemi, A., & Mousavi Sadati, S. K. (2018). The effect of focus instructions on dart throwing performance in children with and without developmental coordination disorder [El efecto de las instrucciones de concentración sobre el rendimiento en el lanzamiento de dardos en niños con y sin trastorno del desarrollo de la coordinación]. Annals of Applied Sport Science, 6(2), 55-60. https://doi.org/10.29252/aassjournal.6.2.55

Khmara, M., Mozolev, O., Yashchuk, I., Alieksieiev, O., Kravchuk, V., Dolynniy, Y., Tomkiv, I., Binkovskyi, O., & Prontenko, V. (2021). Effectiveness of the fitness program «way to a healthy life» [Eficacia del programa de fitness «camino a una vida sana»]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(5), 833-840. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090501

Li, J., Huang, Q., Xu, B., Chen, X., & Zhou, J. (2023). Lower-limbs’ Muscle Coordination Mechanism of Healthy Preschoolers while Walking Across Obstacles [Mecanismo de coordinación muscular de las extremidades inferiores de niños en edad preescolar sanos mientras caminan sobre obstáculos]. The Foot, 54, 2-6. https://doi.org/10.1016/j.foot.2022.101948

Lizarazo López, L. M., Burbano Pantoja, V. M. Á., & Valdivieso Miranda, M. A. (2020). Correlación entre actividad física y autoestima de escolares adolescentes: un análisis de tipo trasversal. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (60), 95-115. https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a6

Lopatenko, G., Vynogradov, V., Yasko, L., & Chernenko, G. (2021). Improvement of coordination abilities of qualified athletes specializing in fencing [Mejora de las capacidades de coordinación de deportistas cualificados especializados en esgrima]. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 25(4), 208-214. https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0402

Marinho, B., & Das Virgens Chagas, D. (2022). Can motor coordination level predict performance on volleyball skills in youth? [¿Puede el nivel de coordinación motora predecir el rendimiento en las habilidades de voleibol en los jóvenes?]. Retos, 45, 195-201. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.90359

Martins, R., Lisboa, T., Lopes, J., & Beltrame, T. S. (2020). Agreement between competing tests for the identification of children with Developmental Coordination Disorder [Acuerdo entre pruebas competidoras para la identificación de niños con Trastorno del Desarrollo de la Coordinación]. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 28(2), 500-510. https://doi.org/10.4322/2526-8910.CTOAO1938

Mikami, M., Hirota, T., Adachi, M., Takahashi, M., Nishimura, T., Saito, M., Nakamura, K., & Yamada, J. (2023). Trajectories of emotional and behavioral problems in school-age children with coordination difficulties and their relationships to ASD/ADHD traits [Trayectorias de problemas emocionales y conductuales en niños en edad escolar con dificultades de coordinación y sus relaciones con los rasgos del TEA/TDAH]. Research in Developmental Disabilities, 133, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2022.104394

Ministerio Educación Nacional. (2022). Orientaciones curriculares para la educación física, recreación y deportes en educación básica y media. MEN. https://acortar.link/XiG7IU

Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-Shadrina, S., Kozibroda, L., & Hres, M. (2022). The Impact of Mini-Basketball Training Sessions on the 6-7-Year-Old Boys’ Physical Fitness and Physical Development [El impacto de las sesiones de entrenamiento de minibasquetbol en la aptitud física y el desarrollo físico de los niños de 6 a 7 años]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(4), 754-767. https://doi.org/10.13189/saj.2022.100416

Mohamad Puzi, M. H. B., & Choo, L. A. (2021). The effect of six weeks cobagi training on coordination, dynamic balance & agility of adolescent handball players [El efecto de seis semanas de entrenamiento con cobagi sobre la coordinación, el equilibrio dinámico y la agilidad de jugadores adolescentes de balonmano]. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 25(1), 31-38. https://doi.org/10.15561/26649837.2021.0105

Montenegro Arjona, O. A., Morales Vargas, M. M., & Parra Buendía, J. M. (2021). Effect of the Exercise Program with Figures M3 on Coordination [Efecto del programa de ejercicios con figuras M3 sobre la coordinación]. Retos, 41, 78-87. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82319

Montoya Grisales, N. E., González Palacio, E. V., Jaramillo Montoya, L. F., Pérez Vélez, C., & Hurtado Vélez, H. (2023). La evaluación en la clase de Educación Física desde la percepción de los estudiantes de secundaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (68), 94–119. https://doi.org/10.35575/rvucn.n68a5

Montoya Grisales, N. E., & Arroyave Giraldo, D. I. (2021). Conocimiento didáctico del contenido. Una revisión sistemática exploratoria. Revista Boletín Redipe, 10(8), 55-71. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1384

Morais de Medeiros, C. C., Cavalcanti Buffone, F. R. R., Schochat, E., & Soares Araújo, C. R. (2019). Transcending the problem: Perceptions of mothers and children about the impact of developmental coordination disorder in everyday life [Trascendiendo el problema: Percepciones de madres y niños sobre el impacto del trastorno de coordinación del desarrollo en la vida cotidiana]. Brazilian Journal of Occupational Therapy, 27(4), 792-805. https://doi.org/10.4322/2526-8910.CTOAO1818

Morawietz, C., & Muehlbauer, T. (2021). Effects of Physical Exercise Interventions on Spatial Orientation in Children and Adolescents: A Systematic Scoping Review [Efectos de las intervenciones de ejercicio físico sobre la orientación espacial en niños y adolescentes: una revisión sistemática del alcance]. Frontiers in Sports and Active Living, 3, 1-20. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.664640

Moreno, C. E. (2021). Formación continua en los profesionales: importancia de desarrollar las competencias investigativas en los docentes para el fortalecimiento de la educación universitaria. Espacios, 42(05), 109-126. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n05p08

Morris, P., Mills, J. P., Hope, E., & Foulsham, T. (2023). Dancing out for a voice; a narrative review of the literature exploring autism, physical activity, and dance [Bailando por una voz; una revisión narrativa de la literatura que explora el autismo, la actividad física y la danza]. Journal of Bodywork and Movement Therapies, 33, 202-215. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2022.09.016

Noreña Osorno, M. S., Coa Buelvas, J. A., Franco Ramírez, J. P., Herrera Pardo, H. D., Loaiza Ortiz, L. F., Lugo Almanza, J. A., Mosquera Madrid, A., Muñoz Tobón, A., Osorio Patiño, S., Pérez Imbacuan, B. E., Ramírez Cruz, J. A., Salazar Ospina, J. A., Toro López, M., Varela Ospina, S., Vélez Patiño, J. E., Zapata Hernández, B. E., Zuleta Múnera, C., Blandón Rendón, J. A., Montoya Mesa, F. J., … González Palacio, E. V. (2023). Análisis de las capacidades perceptivo-motrices como estrategia de intervención para el grado tercero, en una institución educativa de Medellín-Colombia. Viref, 11(3), 171-200. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/350918/20810653

Oktarifaldi, Nopembri, S., Yudanto, & Bin Shahril, M. I. (2024). The fundamental motor skills and motor coordination performance of children in West Sumatera Province, Indonesia [Las habilidades motoras fundamentales y el desempeño de la coordinación motora de los niños en la provincia de Sumatra Occidental, Indonesia]. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 28(1), 4-15. https://doi.org/10.15561/26649837.2024.0101

Pereira dos Santos, V. A., Ferreira, L., Both, J., Malheridos Caruzzo, N., & Lopes Vieira, J. L. (2020). Acompanhamento longitudinal das alterações no transtorno do desenvolvimento da coordenação em crianças pré-escolares [Seguimiento longitudinal de cambios en el trastorno de coordinación del desarrollo en niños en edad preescolar]. Cuadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 28(4), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO2108

Pérez Hernández, H., Simoni Rosas, C., Fuentes-Rubio, M., & Castillo-Paredes, A. (2022). La Ludomotricidad y Habilidades Motrices Básicas Locomotrices (Caminar, Correr y Saltar). Una propuesta didáctica para la clase de Educación Física en México. Retos, 44(2021), 1141- 1146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8368607

Polevoy, G. G. (2021a). Development of the ability to unite movements of schoolchildren with the help of exercises classics [Desarrollo de la capacidad de unir movimientos de los escolares con la ayuda de ejercicios clásicos]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(4), 797-806. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090426

Polevoy, G. G. (2021b). Use of exercise classics in physical education classes for the development of vestibular stability of schoolchildren [Uso de ejercicios clásicos en las clases de educación física para el desarrollo de la estabilidad vestibular de los escolares]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(2), 180-184. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090203

Ponce Murillo, M. M., & Cedeño Zambrano, R. Y. (2023). Estrategias metodológicas para estimular las nociones temporo-espaciales en los niños y niñas de Educación Inicial. MQRInvestigar, 7(2), 59-71. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.59-71

Pranoto, N. W., Fauziah, V., Muchlis, A. F., Komaini, A., Rayendra, R., Susanto, N., Fitriady, G., Setyawan, H., Pavlovic, R., Sibomana, A., & Ndayisenga, J. (2024). Exploration of Children’s Motor Skills with Stunting Vs. Non-Stunting [Exploración de las habilidades motoras de los niños con retraso del crecimiento vs. Sin retraso del crecimiento]. Retos, 54, 224-234. https://acortar.link/j7fty2

Prunty, M., & Barnett, A. L. (2020). Accuracy and Consistency of Letter Formation in Children With Developmental Coordination Disorder. Journal of Learning Disabilities, 53(2). https://doi.org/10.1177/0022219419892851

Rengifo Cruz, R., Cardona Orejuela, J. S., & Fernando Orejuela, D. (2023). Bibliometric Analysis of Scientific Production in the Swimming Field [Análisis bibliométrico de la producción científica en el ámbito de la natación]. Retos, 47, 215-220. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94160

Sobko, S. H., Sobko, N. H., Maleniuk, T. V., Babalich, V. A., & Panchenko, H. I. (2021). Improving coordination of young footballers aged 9-10 years [Mejorar la coordinación de los jóvenes futbolistas de 9 a 10 años]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(5), 940-947. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090515

Stein, K., & Mombaur, K. (2022). A Quantitative Comparison of Slackline Balancing Capabilities of Experts and Beginners [Una comparación cuantitativa de las capacidades de equilibrio de Slackline de expertos y principiantes]. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 1-18. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.831362

Stepanchenko, N. I., Hrybovska, I. B., Danylevych, M. V., & Hryboskyy, R. V. (2020). Aspects of psychomotor development of primary school children with hearing loss from the standpoint of Bernstein’s theory of movement construction [Aspectos del desarrollo psicomotor de niños de primaria con pérdida auditiva desde el punto de vista de la teoría de la construcción del movimiento de Bernstein]. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(3), 151-156. https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0308

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tarabrina, N. Y., Wilczewski, T., & Połaniecka, A. (2022). Peculiarities of the Influence of Fitness Special Means on the Speed and Strength and Coordination Indicators of Young Football Players [Peculiaridades de la influencia de los medios especiales de fitness en los indicadores de velocidad, fuerza y coordinación de los jóvenes futbolistas]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(3), 462-468. https://doi.org/10.13189/saj.2022.100313

Umar, F., Ruslan, Misbah, Hidayatullah, M. F., Waluyo, Rahayu, T. W., Ellyas, I. S., Gontara, S. Y., Agustiyanta, Sugeng, & Purnomo Shidiq, A. (2022). UMAC-CPF Coordination Test Model for Predicting the Eye, Hand, and Foot Coordination Ability of CP Football Players [Modelo de prueba de coordinación UMAC-CPF para predecir la capacidad de coordinación de ojos, manos y pies de jugadores de fútbol CP]. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(3), 414-422. https://doi.org/10.13189/saj.2022.100307

Usler, E., Smith, A., & Weber, C. (2017). A lag in speech motor coordination during sentence production is associated with stuttering persistence in young children [Un retraso en la coordinación motora del habla durante la producción de oraciones se asocia con la persistencia de la tartamudez en niños pequeños]. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60, 51-61. https://doi.org/10.1044/2016_JSLHR-S-15-0367

Van Aart, I., Hartman, E., Elferink-Gemser, M., Mombarg, R., & Visscher, C. (2017). Relations among basic psychological needs, PE-motivation and fundamental movement skills in 9–12-year-old boys and girls in Physical Education [Relaciones entre necesidades psicológicas básicas, motivación en EF y habilidades fundamentales de movimiento en niños y niñas de 9 a 12 años en Educación Física]. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(1), 15-34. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1112776

Vaughan, J., Mallett, C. J., Potrac, P., Woods, C., O’Sullivan, M., & Davids, K. (2022). Social and Cultural Constraints on Football Player Development in Stockholm: Influencing Skill, Learning, and Wellbeing [Limitaciones sociales y culturales en el desarrollo de futbolistas en Estocolmo: influyendo en las habilidades, el aprendizaje y el bienestar]. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 1-18. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.832111

Vergara González, F., Escobar Contreras, P., Peña Saavedra, M., & Solís Muñoz, R. (2013). Estimulación de las capacidades perceptivo-motrices durante cuatro semanas en la mejora de las capacidades cognitivas básicas en niños. Revista Ciencias de la Actividad Física, 14(2), 67-72. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=525657741008

Vuolo, J., Goffman, L., & Zelaznik, H. (2017). Deficits in coordinative bimanual timing precision in children with specific language impairment [Déficits en la precisión del tiempo coordinativo bimanual en niños con deterioro específico del lenguaje]. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 60(2), 393-405. https://doi.org/10.1044/2016_JSLHR-L-15-0100

Watts Fernández, W. J., Zwierewicz, M., & Tafur, J. (2022). From an instrumental pedagogical practice to a reflective practice in physical education: Challenges and possibilities manifested in previous research [De una práctica pedagógica instrumental a una práctica reflexiva en educación física: desafíos y posibilidades manifestadas en investigaciones previas]. Retos, 43, 290-299. https://doi.org/10.47197/RETOS.V43I0.88330

Yaakop, N., Koh, D., & Yasin, R. M. (2023). Global Trends of the Teacher Knowledge of Physical Education: A Bibliometric Analysis [Tendencias globales del conocimiento docente de educación física: un análisis bibliométrico]. Retos, 49, 174-188. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/index

Yu, J. J., Burnett, A. F., & Sit, C. H. (2018). Motor Skill Interventions in Children With Developmental Coordination Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis [Intervenciones de habilidades motoras en niños con trastorno del desarrollo de la coordinación: una revisión sistemática y un metanálisis]. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 99(10), 2076-2099. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2017.12.009

Zapata Marín, M. L., & Montoya Grisales, N. E. (2023). Capacidades perceptivo-motrices en niños de Preescolar y Básica Primaria. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(2), 70-85. https://doi.org/10.24310/riccafd.2023.v12i2.16382

Zwierzchowska, A., Żebrowska, A., Gawlik, K., Smółka, W., Molik, B., Gomez, M. A., & Navia, J. A. (2020). Coordination motor abilities and somatic growth of children and adolescents with hearing impairments [Habilidades motoras de coordinación y crecimiento somático de niños y adolescentes con discapacidad auditive]. European Journal of Human Movement, 44, 95-110. https://doi.org/10.21134/eurjhm.2020.44.504

Published

2024-09-05

How to Cite

Cuervo Zapata, J. J., & González Palacio, E. V. (2024). Approach to perceptual-motor capabilities as praxiological content in primary school children. A bibliometric review (2015-2023). Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (73), 347–382. https://doi.org/10.35575/rvucn.n73a12

Issue

Section

Artículos de Revisión