Parenting practices associated with reflective parenting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35575/rvucn.n72a7

Keywords:

External support, Family communication, Reflective parenting, Parenting practice, Parenting roles

Abstract

The objective of the article was to identify practices associated with reflective parenting from the experience of thirty-one fathers and mothers from the city of Medellín - Colombia and its metropolitan area. The research carried out was phenomenological in nature., mediated by interpretive processes of parental experiences. The study found that reflexivity contributes to the development of meta-reflexive processes leading to redefining parenting experiences, in terms of quality and well-being. The above, practices such as dialogical encounters allow generating awareness of oneself and of others, which implies committing and taking responsibility for the task of being mothers and fathers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda, G; Posada, M; Gallo, M; & López, L. (2014). Nuevas crianzas para nuevas infancias: propuestas orientadas a sujetos políticos a partir de resignificaciones pedagógicas. Infancia Imágenes, 13(1), 23-31. DOI: https://doi.org/10.14483/16579089.7401

Barbosa J; García, C; León, D; Mendoza, I; Pinzón, N; Tarazona, V. & Vidal, C. (2014). La disciplina positiva como estrategia para promover adecuadas pautas de crianza y eficiente manejo emocional en los niños durante su etapa preescolar (Tesis pregrado Licenciatura en Educación Preescolar). Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/882

Baranauskiene, I & Saveikiene, D. (2016). Estrategias de disciplina positiva. Construir puentes: promover el bienestar familiar, 118-134. Lumen. http://psiwell.eu/images/io2/HANDBOOK_IO2_SPAIN.pdf#page=125

Benbassat, N. & Shulman, S. (2016). The significance of parental reflective function in the adjustment of young adults. [La importancia de la función reflexiva de los padres en el ajuste de adultos jóvenes]. J Child Fam Stud, 25, 2843–2852. DOI 10.1007/s10826-016-0450-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-016-0450-5

Benlloch, S. (2020). Teoría del apego en la práctica clínica: revisión teórica y recomendaciones. Revista de psicoterapia, 31(116), 169-189. https://ojs.revistadepsicoterapia.com/index.php/rdp/article/view/348/321 DOI: https://doi.org/10.33898/rdp.v31i116.348

Benzi, IMA, Carone, N., Moretti, M., Ruglioni, L., Tracchegiani, J. y Barone, L. (2023). Grupo de padres eCONNECT: una intervención en línea basada en el apego para reducir la inseguridad del apego, los problemas de comportamiento y la desregulación emocional en la adolescencia. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 20 (4), 3532. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph20043532 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20043532

Bowlby, J. (1998). El apego. Tomo 1 de la trilogía “El apego y la pérdida”. Paidós.

Cárdenas Cáceres, L., Carrillo Sierra, S. M., Mazuera Arias, R. y Hernández Peña, Y. K. (septiembre-diciembre, 2018). Primera infancia desde las neurociencias: una apuesta para la construcción de paz. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 159 - 172. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194258529014

Ciro, Y. (2018). Programa de formación para padres: Crianza para la vida (tesis Especialización en neurodesarrollo y aprendizaje. Universidad CES. https://repository.ces.edu.co/bitstream/10946/3931/2/Proyecto%20Intervenci%C3%B3n%20Padres.pdf

Cobo, G. (2020). Teoría del apego: cómo se forma el adulto emocional (Tesis pregrado en Enfermería). Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/19899/COBO%20GARCIA%2C%20MARIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Del Barrio, A. (2014). De la reflexión personal a la reflexión crítica en equipo: aprendizaje permanente en equipo, un modelo para una práctica reflexiva y democrática en la primera infancia. Revista Española de Educación Comparada, 23, 163-18. https://pdfs.semanticscholar.org/7571/0a93e978668d381d60339809ea107e3d0b13.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/reec.23.2014.12302

Dieleman, L, Soenens, B; De Pauw, S; Prinzie, P; Vansteenkiste, M; & Luyten, P. (2019): The Role of Parental Reflective Functioning in the Relation between Parents’ Self-Critical Perfectionism and Psychologically Controlling Parenting Towards Adolescents. [El papel del funcionamiento reflexivo de los padres entre el perfeccionismo autocrítico y el control psicológico de adolescents]. Parenting: Science and Practice, 00, 1–27. https://doi.org/10.1080/15295192.2019.1642087 DOI: https://doi.org/10.1080/15295192.2019.1642087

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201–229. http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a10v7n1.pdf DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gee, M. (2019). Efectos de un programa de intervención de conductas parentales para padres de niños de 0 a 10 años de una institución privada de Lima Metropolitana. (Tesis en Maestría Clínica). Universidad San Martín de Porres. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/5809/GEE_BM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gordo, L; Iriarte, L & Martínez, A. (2019). Versión Española del Cuestionario de Función Reflexiva Parental (CFRP-18.) Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica. RIDEP, 55(2), 5-17. https://doi.org/10.21865/RIDEP55.2.01 DOI: https://doi.org/10.21865/RIDEP55.2.01

Gutman, L. (2018). El poder del discurso materno. Suramericana.

Håkansson, U., Watten, R; Söderström, K & Øie, M. (2019). The association between executive functioning and parental stress and psychological distress is mediated by parental reflective functioning in mothers with substance use disorder. [La asociación entre el funcionamiento ejecutivo y el estrés de los padres y la angustia psicológica mediada por el funcionamiento reflexive parental en madres con trastorno por uso de sustancias]. Stress and Health, 35(4), 407-420. Doi: 10.1002/smi.2868 DOI: https://doi.org/10.1002/smi.2868

Herrera, O; Cardona, L, & Ruiz, M. (2019). Crianza contemporánea: formas de acompañamiento, significados y comprensiones desde las realidades familiares. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 57, 40-59. DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a4 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n57a4

Ibáñez, M. (2013). El estudio del apego y de la función reflexiva: instrumentos para el diagnóstico y la intervención terapéutica en salud mental. Temas de psicoanálisis,5, 1-26. https://www.temasdepsicoanalisis.org/wp-content/uploads/2017/05/Pdf-M-Ibanez1.pdf

Laplacette, J.A & Raznoszczyk, C. (2014). Interacciones lúdicas madre-niño y padre-niño en edad preescolar: funcionamiento reflexivo, estilos de interacción y simbolización. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI. https://www.aacademica.org/000-035/298

Lecannelier, F. (2016). A.M.A.R: Hacia un cuidado respetuoso de apego en la infancia. Chile: De Books.

Lecannelier, F. (2021). Volver a mirar. México: Diana.

Mantilla, M. (2019). Cuerpos, niñez y crianza: cartografías corporales de la infancia en el modelo de crianza respetuosa en Argentina. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 4(1), 36-50. ttp://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S2393-68862019000100036&script=sci_abstract

Morán, M & Rivera, M. (2019). Evaluación de las competencias de parentalidad reflexiva ante situaciones con hijos discapacitados. Universidad, ciencia y tecnología, 23(93), 75-81. https://orcid.org/0000-0003-3603-6024, https://orcid.org/0000-0002-9944-0617

Navarrete, S; Ramírez, N; Álvarez, M & Soto, R. (2019). Factores que inciden en el apego seguro. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 5(9), 8-12. https://psicoeducativa.edusol.info/index.php/rpsicoedu/article/view/102

Pally, R. (2018). Educar con calma: Cómo hacer menos y relacionarte mejor con tus hijos. España: Plataforma.

Paziglesias, G. (2019). Función Reflexiva Parental en padres y madres con vivencias de trauma infantil: representaciones sobre su hijo(a) y la experiencia de la parentalidad. (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica de Chile Facultad de Ciencias Sociales, Escuela de Psicología. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/28494

Patterson J & Vakili S. (2014). Relationships, environment, and the brain: how emerging research is changing what we know about the impact of families on human development. [Relaciones, entorno y cerebro: cómo la investigación emergente está cambiando lo que sabemos sobre el impacto de las familias en el desarrollo humano]. Fam Process, 53(1), 22-32. Doi: 10.1111/famp.12057. Epub 2013 Dec 24. PMID: 24372366. DOI: https://doi.org/10.1111/famp.12057

Pinheiro S, Márcia, B, & Schneider D, Tagma M. (2023). Intervenciones para mejorar la mentalización y el funcionamiento reflexivo: una revisión de alcance. Ciencias Psicológicas, 17 (1), e2478. Epub 01 de junio de 2023. https://doi.org/10.22235/cp.v17i1.2478 DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v17i1.2478

Portilla, S. (2015). Disciplina positiva una estrategia de amor para la promoción de pautas de crianza y manejo de las emociones. Nuevos Cuadernos de pedagogía, 5, 1-7 http://hdl.handle.net/20.500.12749/13838.

Posada, Á.; Gómez, J & Ramírez, H. (2008). Crianza humanizada. Acta pediátrica de México, 29(5), 295-305. https://www.medigraphic.com/pdfs/actpedmex/apm-2008/apm085j.pdf

Ruíz, A. (2004). Texto, testimonio y metatexto. En B. Jiménez, y C. Torres (Comps.). La práctica investigativa en ciencias sociales, 43-61. Universidad Pedagógica Nacional. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/dcs-upn/20121130051155/texto.pdf

Rutherford, H; Byrne, S; Crowley, M; Bornstein, J; Bridgett, D & Mayes, L. (2017). Executive Functioning Predicts Reflective Functioning in Mothers. [El funcionamiento ejecutivo predictor del funcionamiento reflexivo en madres]. J Child Fam Stud, 27, 944–952. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0928-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10826-017-0928-9

Santa, F & D'Angelo, G. (2020). Disciplina positiva para el desarrollo de las habilidades emocionales. Revista de Investigación Psicológica, 24, 53-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2223-30322020000200005&lng=es&nrm=iso

Seijo, D., Fariña, F., Fernández, P., & Sánchez, V. (2023). Vivencia de la parentalidad: Diagnóstico de la parentalidad experimentada e intensidad de sentimientos. Revista de Investigación en Educación, 21(1), 6-30. DOI: https://doi.org/10.35869/reined.v21i1.4529 DOI: https://doi.org/10.35869/reined.v21i1.4529

Sheinkopf, S; Lester, B; LaGasse, L; Seifer, R; Bauer, C; Shankaran, S & Wright, L. (2005). Interactions between maternal characteristics and neonatal behavior in the prediction of parenting stress and perception of infant temperament. [Interacciones entre las características maternas y el comportamiento neonatal en la predicción del estrés parental y la percepción del temperamento infantile]. Journal of Pediatric Psychology, 31(1), 27–40. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsj026 DOI: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsj026

Slade, A. (2005). Parental reflective functioning: An introduction. [Funcionamiento reflexivo de los padres: una introducción]. Attachment & Human Development, 7, 269–281. doi:10.1080/14616730500245906 DOI: https://doi.org/10.1080/14616730500245906

Tsabary, S. (2015). Padres conscientes: educar para crecer. Barcelona: D.L.B.

Vindas, A. (2010). Reflexiones sobre el ejercicio actual de la maternidad. Revista Costarricense de Psicología, 29(43), 47-55. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476748707002 DOI: https://doi.org/10.22544/rcps.v29i43.04

Zapata, B. (2013). Las voces de la homoparentalidad. Resultados preliminares de una investigación”. Revista Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia, 15, 41-58. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/42570/44097

Published

2024-05-06

How to Cite

Herrera Rivera, O., Bedoya Cardona, L. M., & Gómez Zuluaga , D. M. (2024). Parenting practices associated with reflective parenting. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (72), 160–185. https://doi.org/10.35575/rvucn.n72a7

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)