An analysis of the barriers of mathematical modelling in the educational practice of the elementary school teacher
DOI:
https://doi.org/10.35575/rvucn.n68a11Keywords:
Professional knowledge, Professional development, Mathematical modelling, Educational practice, Elementary school teacherAbstract
This article aims to disclose an analysis of the literature on the implementation of mathematical modelling in the educational practice of elementary school teachers[1]. After reviewing and analyzing articles and research through some coding and categorization methods, it was possible to establish elements that can support the study in question, such as mathematical modelling, a reflection About the curriculum in Colombia; development and professional knowledge of the teacher of mathematics; Mathematical modelling in elementary school: obstacles and challenges. Barriers presented by the teacher when trying to teach mathematics through a modeling process were recognized; even one of the relevant aspects would be to strengthen his professional knowledge with which he could take on challenges and overcome obstacles when he tries to teach through the said process. It concludes that it is relevant to generate spaces for professional development based on modelling, intending to strengthen the teacher's knowledge for a possible transformation of their educational practice.
[1] Product of a doctoral thesis: “Transformation of the educational practice of the elementary school teacher based on mathematical modelling”, of the Doctorate in Education program, Faculty of Education, University of Antioquia, Medellín, Colombia.
Downloads
References
Alsina, A., & Salgado, M. (2021). Introduciendo la Modelización Matemática Temprana en Educación Infantil: un marco para resolver problemas reales. Modelling in Science Education and Learning, 14(1), 33-56. https://doi.org/10.4995/MSEL.2021.14024
Antonio, L., Bernal, E., Naranjo, G., Vite, A., Gómez, M., Rebolledo, V., Rangel, N., S., García, M., Ramírez, D., Ramos & L., Reséndiz (2019). La enseñanza en educación básica. Análisis de la práctica docente en contextos escolares. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/publicaciones/la-ensenanza-en-educacion-basica-analisis-de-la-practica-docente-en-contextos-escolares/
Aparicio, E., Sosa, L., Torres, L., & Gómez, K. (2018). Reconceptualización del saber matemático en educación básica. Universidad Autónoma de Yucatán. https://cerlalc.org/rilvi/reconceptualizacion-del-saber-matematico-en-educacion-basica-15112/
Aparisi, L., & Pochulu, M. D. (2013). Dificultades que enfrentan los profesores en escenarios de modelización. En R. Flores (Ed.), Acta latinoamericana de matemática educativa (26ª ed., pp. 1387-1397). Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. http://funes.uniandes.edu.co/4368/
Arboleda, L. (2016). La preparación de docentes de Matemáticas en Colombia. Cuadernos de Investigación y Formación En Educación Matemática, 0(15), 409-418. http://funes.uniandes.edu.co/9436/1/Preparacion2016.pdf
Biembengut, M. S., & Hein, N. (2004). Modelación matemática y los desafíos para enseñar matemática. Educación Matemática, 16(2), 105-125. https://doi.org/1665-5826
Blomhøj, M. (2009). Different perspectives on mathematical modelling in educational research [Diferentes perspectivas sobre el modelado matemático en la investigación educativa]. En M. Blomhøj & S. Carreira (Eds.), Mathematical applications and modelling in the teaching and learning of mathematics (pp. 1-18). https://doi.org/10.1007/978-3-319-12688-3_42
Blum, W. (1996). Anwendungsbezüge im Mathematikunterricht. Trends und Perspektiven [Referencias de aplicación en la enseñanza de las matemáticas. Tendencias y perspectivas]. Trends Und Perspektiven. Schriftenreihe Didaktik Der Mathematik, Hölder-Pichler-Tempsky, 23, 15-38. https://forschung.uni-kassel.de/converis/portal/detail/Publication/4194457?auxfun=&lang=de_DE
Blum, W., Galbraith, P., Henn, H., & Niss, M. (Eds.) (2007). Modelling and Applications in Mathematics Education [Modelado y Aplicaciones en Educación Matemática]. Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1
Blum, W., & Borromeo-Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? [Modelado matemático: ¿Se puede enseñar y aprender?] Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58. http://proxy.furb.br/ojs/index.php/modelling/article/view/1620
Borromeo-Ferri, R., & Blum, W. (2014). Barriers and motivations of primary Teachers for implementing Modelling in mathematics lessons [Barreras y motivaciones de los docentes de primaria para implementar el modelado en las clases de matemáticas]. En CERME 8 Proceedings, 1000-1009. http://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/wg6_papers.html
Cabassut, R., & Wagner, A. (2011). Modelling at Primary School Through a French–German Comparison of Curricula and Textbooks [Modelado en la escuela primaria a través de una comparación franco-alemana de currículos y libros de texto]. En G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo-Ferri, & G. Stillman (Eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (Vol. 1, pp. 559-568). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_54
Cardeñoso, J. M., Flores, P., & Azcárate, P. (2001). El desarrollo profesional de los profesores de matemáticas como campo de investigación en educación matemática. En P. Gómez & L. Rico (Eds.), Iniciación a la investigación en didáctica de la matemática. Homenaje al profesor Mauricio Castro (pp. 233-244). Editorial Universidad de Granada. https://www.uv.es/Angel.Gutierrez/aprengeom/archivos2/homenaje/16CardenosoJM.PDF
Carreira, S. (2011). Looking Deeper into Modelling Processes: Studies with a Cognitive Perspective – Overview [Profundizando en los Procesos de Modelado: Estudios con una Perspectiva Cognitiva – Resumen]. En G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo-Ferri, & G. Stillman (Eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (Vol. 1, pp. 159–163). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_17
De Almeida Luna, A. V., Souza, E. G., & de Souza Lima, L. B. (2015). Mathematical Texts in a Mathematical Modelling Learning Environment in Primary School [Textos matemáticos en un entorno de aprendizaje de modelado matemático en la escuela primaria]. En G. Stillman, W. Blum, & M. Biembengut (Eds.), Mathematical Modelling in Education Research and Practice. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp. 535-543). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-18272-8_45
Doerr, H. M. (2007). What Knowledge Do Teachers Need for Teaching Mathematics Through Applications and Modelling? [¿Qué conocimientos necesitan los docentes para enseñar matemáticas a través de aplicaciones y modelos?] En P. L. Galbraith, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education. New ICMI Study Series (Vol. 10, pp. 69-78). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_5
English, L. D. (2006). Mathematical Modeling in the Primary School: Children’s Construction of a Consumer Guide [Modelación Matemática en la Escuela Primaria: Construcción Infantil de una Guía del Consumidor]. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 303-323. http://www.jstor.org/stable/25472132
English, L. D. (2013). Complex Modelling in the Primary and Middle School Years: An Interdisciplinary Approach [Modelado complejo en la escuela primaria y secundaria: un enfoque interdisciplinario]. En G. Stillman, G. Kaiser, W. Blum, & J. Brown (Eds.), Teaching mathematical modelling: Connecting to research and practice. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp. 491-505). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6540-5_42
English, L. D., & Mousoulides, N. G. (2011). Engineering-based modelling experiences in the elementary and middle classroom [Experiencias de modelado basadas en ingeniería en el aula de primaria y secundaria]. En M. Swe Khine & I. M. Saleh (Ed.), Models and modeling (pp. 173-194). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-0449-7_8
Galbraith, P. (2007). Beyond the Low Hanging Fruit [Más allá de la fruta colgante baja]. En W. Blum, P. Galbraith, H. Henn, & M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education. New ICMI Study Series (Vol. 10, pp. 79-88). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_6
Garcés, J. E., & Duque, E. J. (2007). Metodología para el análisis y la revisión crítica de artículos de investigación. Innovar, 17(29), 184-194. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512007000100011
Gobernación de Antioquia. (2016). Matemáticas en Contexto. Gobernación de Antioquia. http://www.seduca.gov.co/sala-de-prensa/archivo-de-prensa/item/2238-diploma-matematicas-en-contexto
Greefrath, G., & Vorhölter, K. (2016). Teaching and Learning Mathematical Modelling: Approaches and Developments from German Speaking Countries [Enseñanza y aprendizaje de modelos matemáticos: enfoques y desarrollos de países de habla Alemana]. En Teaching and Learning Mathematical Modelling (ICME-13 To, pp. 1-42). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-45004-9_1
Huincahue, J. (2017). Propuesta de modelación matemática en la formación de profesores y bases para una variedad de modelación desde la teoría Socioepistemológica [Tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso]. Researchgate. https://www.researchgate.net/publication/328171391_Propuesta_de_modelacion_matematica_en_la_formacion_de_profesores_y_bases_para_una_variedad_de_modelacion_desde_la_teoria_Socioepistemologica
Ibermon, F., & Canto, P. (2013, julio-diciembre). La formación y el desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoámerica. Revista Electrónica Sinéctica, (41), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf
Kaiser, G., Blum, W., Ferri, R. B., & Stillman, G. (2011). Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling – Preface [Tendencias en la Enseñanza y el Aprendizaje de Modelado Matemático – Prefacio]. En Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (Vol. 1, pp. 1–5). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_1
Lacarriere, J. L. (2008). La formación docente como factor de mejora escolar [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. Repositorio digital Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/1760/11829_lacarriere_espinoza.pdf?s
Lesh, R., & Sriraman, B. (2005). Mathematics education as a design science [La educación matemática como ciencia del diseño]. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 37(6), 490-505. https://doi.org/10.1007/BF02655858
Londoño Orrego, S. M., Jaramillo López, C. M., & Bossio Vélez, J. L. (2018, mayo-agosto). Proceso de modelación en el contexto del cultivo del plátano: una producción escolar relacionada con modelos lineales Revista. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 18-40. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/978
Losano, A. L., & Villarreal, M. (2015). Desarrollo profesional de dos futuras profesoras de matemática: tensiones que atraviesan la práctica docente planificada, implementada y reflexionada. Conferencia Interamericana de Educación Matemática. http://edumat.famaf.unc.edu.ar/category/articulos-en-actas-de-congreso/
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. https://goo.gl/wGu6vC
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Matriz de referencia- Matemáticas 11. http://colportugal.edu.co/files/Matriz_MatematicasOnce_agosto_22REV29agosto.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Mallas de aprendizaje. https://conaced.edu.co/mallas-de-aprendizaje-ministerio-de-educacion
Moncada-Hernández, S. (2014, abril-junio). Cómo realizar una búsqueda de información eficiente. Foco en estudiantes, profesores e investigadores en el área educativa. Investigación en Educación Médica, 3(10), 106-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349733229007
Mora Zuluaga, Á. (2015). Modelación matemática en la formación de profesores. En J. Ortiz & M. Iglesias (Eds.), Investigaciones en educación matemática. Aportes desde una unidad de investigación (pp. 2-13). Universidad de Carabobo http://funes.uniandes.edu.co/8352/1/Capítulo_1__Modelación_Matemática_AMZ.pdf
Olarte, A. J. (2019). Homogeneizar la práctica de la modelación: un reto del sistema educativo colombiano. Revista Educación, 44, 346-360. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36285
Osorio, A. M. (2016). El desarrollo profesional docente en educación básica primaria. Revista Latinoamericana de Estudio Educativos, 12(1), 39-52. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134149742003.pdf
Pinto, J., & González, M. (2008). El conocimiento didáctico del contenido en el profesor de matemáticas: ¿una cuestión ignorada? Educación Matemática, 20(3), 83-100. https://www.redalyc.org/pdf/405/40512064005.pdf
Ponte, J. P. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. En N. Planas (Ed.), Teoría, Crítica y Práctica de La Educación Matemática (pp. 83-98). Graó. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/29194
Ponte, J., Zaslavsky, O., Silver, E., Borba, M., van den Heuvel-Panhuizen, M., Gal, H., Fiorentini, D., Miskulin, R., Passos, C., de La Rocque, G., & Chapman, O. (2009). Tools and Settings Supporting Mathematics Teachers’ Learning in and from Practice [Herramientas y configuraciones que apoyan el aprendizaje de los profesores de matemáticas en y desde la práctica]. En R. Even & D. Loewenberg Ball (Eds.), The Professional Education and Development of Teachers of Mathematics (pp. 185-209). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09601-8_20
Ramos-Rodríguez, E., Martínez, P. F., da Ponte, J. P., & Verdejo, A. M. (2015). Desarrollo profesional del docente de matemáticas a través de sus tareas para el aula propuestas en un curso de formación. Bolema - Mathematics Education Bulletin, 29(51), 389-402. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a20
Riscanevo, L. E., & Jiménez, A. (2017). El aprendizaje del profesor de matemáticas como campo investigativo. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 19(28), 173-196. https://doi.org/10.19053/01227238.6247
Rivera Quiroz, S., Londoño Orrego, S. M., & Jaramillo López, C. M. (2016, mayo-agosto). Medida de áreas en contextos auténticos: un enfoque desde la modelación matemática. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (48), 79-99. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/762
Santa Ramírez, Z. M. (2016). Producción de conocimiento geométrico escolar en un colectivo de profesores-con-doblado-de-papel [Tesis de doctorado, Universidad de Antioquia]. http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/teses/zaida_margot santa_ramirez_-tesis_doctora_ udea_1.pdf
Schmidt, B. (2011). Modelling in the Classroom: Obstacles from the Teacher’s Perspective [Modelado en el Aula: Obstáculos desde la Perspectiva del Docente]. En G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo-Ferri, & G. Stillman (Eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. International Perspectives on the Teaching and Learning of Mathematical Modelling (Vol. 1, pp. 641-651). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0910-2_61
Stillman, G. (2008). Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H-W., & Niss, M. (eds) (2007). Modelling and applications in mathematics education: the 14th ICMI study. New ICMI Study Series Volume 10. ZDM, 40(2), 337-340. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0070-z
Strauss, A., & Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (2ª Ed.). Universidad de Antioquia.
Velásquez. (2015). Una Guía Corta para Escribir Revisiones Sistemáticas de Literatura Parte 4. DYNA, 82(190), 9-12. https://www.redalyc.org/pdf/496/49632758001.pdf
Villa Ochoa, J. A., & Ruiz Vahos, H. M. (2009, mayo-agosto). Modelación en educación matemática: una mirada desde los lineamientos y estándares curriculares colombianos. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (27), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194215432007
Villa-Ochoa, J. A. (2013). Contextos, intereses y sentido de realidad en la modelación matemática. Una experiencia con el profesor de matemáticas. Conferencia Nacional Sobre Modelación En Educación Matemáticas. http://funes.uniandes.edu.co/2091/2/CONF_2_Jhony_Ochoa.pdf
Villa-Ochoa, J. A., Castrillón-Yepes, A., & Sánchez-Cardona, J. (2017). Tipos de tareas de modelación para la clase de matemática. Espaço Plural, (36), 219-251. http://funes.uniandes.edu.co/11774/1/19718-72370-1-PB_(1).pdf
Villa-Ochoa, J. A., & Alencar, E. S. (2019). Profesores de matemáticas: investigación sobre los saberes, competencias y modelos para su formación profesional. Unipluriversidad, 19(2), 10–16. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.01
Villarreal, M., Esteley, C., & Smith, S. (2011). Desafíos y decisiones de profesores de matemática en escenarios de modelización: el diseño de un proyecto para el aula. XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática. https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/view/973/772
Zapata, S. M. (2019). Transformación del conocimiento profesional del profesor de matemáticas de primaria en el contexto del pensamiento algebraico temprano [Tesis de doctorado, Universidad de Antioquia]. Repositorio digital Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/14855
Zapata, S. M., Santa Ramírez, Z. M., & Jaramillo López, C. M. (2018, septiembre-diciembre). El profesor de primaria: una reflexión sobre su papel en la inclusión del álgebra temprano en el currículo escolar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 192-209. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/1005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Virtual Universidad Católica del Norte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.